› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Husk Draconiderne i morgen, lørdag d. 8.
- Dette emne har 62 svar og 24 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 4 måneder siden af squiip. This post has been viewed 1192 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. oktober 2011 kl. 12:11 #70852
jespergDeltager- Super Nova
Jeg er lige færdig med at gennemse alle billeder fra 2 kameraer, der var 6 meteorer på kameraet med fiskeøjet og Baader UHC-S filter 25 sek. f/4 iso 2500, ud af 336 skud.
På kameraet med 24mm og Baader Moon&Skyglow filter, 4 sek. f/3,5 iso 2500 var der 14 meteorer ud af 1489 billeder.
I alt 20 stk. samt overraskende nordlys, men så brugte jeg også en ret lysfølsom indstilling, filtre til at dæmpe det uønskede lys og træer til at skygge for Månen.
Nu skal jeg ha´ samlet skuddene i et billede, det dukker nok op lidt senere.
Jesper G.
9. oktober 2011 kl. 12:49 #70854
nightskyDeltager- Neutron star
På mit TLE setup kom der mindst disse som er plukket manuelt. D.v.s. at der nok også er billeder
på de andre kameraer, bl.a. farve9. oktober 2011 kl. 13:03 #70856
mikael_joeDeltager- Super Nova
EOS 500D – Canon EF-S 10-22m ved 10mm og f3.5, ISO 400 og 30 sekunder eksponering.
Fik fanget 2 stjerneskud som kan ses på dette startrails billede.
http://www.coolcat.dk/images/astro_solar/2011/2011_10_08/2011_10_08_Startrails.jpg100% crops af skudene
9. oktober 2011 kl. 13:08 #70857
htj- Planet
Var også ude i aftes. Observerede nok ca. 10 stjernskud visuelt, men alle meget svage. De fleste blev observeret mod nordøst og ikke nordvest, som ellers skulle have været retningen. Generelt var det rigtig meget skyglow fra månen, som gjorde det kontrasten rigtig dårlig.
Prøvede at fange nogle med kameraet og vidvinkel, men 250 frames over 1½ time vidste ikke noget udover satelitspor. Kunne dog ikke dy mig for at skrue en lille timelapse sammen:
http://vimeo.com/30259960Burde nok have peget kamerat lidt mere op, da der er kommet lidt for meget oplyst horisont med.
@JesperG: Det skyglow filter lyder spændene. Er det til alm. frontmontering eller er det montret mellem linse og kamera?
/Henrik
HTJ 2011-10-09 13:13:08 9. oktober 2011 kl. 13:13 #70858
Det er monteret i bagenden af objektivet, altså mellem optik og hus.
Jesper G.
9. oktober 2011 kl. 14:18 #70865
htj- Planet
JesperG wrote: Det er monteret i bagenden af objektivet, altså mellem optik og hus.
Okay, hvordan monterer du det mellem optik og hus? Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan, uden at sætte en forlænger ind i mellem hvilket må ændre fokallængden og lave sager med fokus.
/Henrik
9. oktober 2011 kl. 15:44 #70871
HTJ wrote:
Det er monteret i bagenden af objektivet, altså mellem optik og hus.
Okay, hvordan monterer du det mellem optik og hus? Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan, uden at sætte en forlænger ind i mellem hvilket må ændre fokallængden og lave sager med fokus./Henrik
Der er en gelatin filterholder bagi fiskeøje objektivet, det kræver lidt snilde at fitte et 1,25″ glas fra et okularfilter deri, men det lykkedes
Fokus ændres, så uendelig fokus er i den anden ende af skalaen, men det gør ikke noget, bare man kan nå fokus. Der kan IKKE indsættes en form for mellemring.
Jesper G.
9. oktober 2011 kl. 15:50 #70873
Så er jeg færdig med at sætte høsten sammen, det blev i denne serie, mellem kl. 20:18 og 22:32, til over 1400 skud, 14 fine meteorer og noget aldeles overraskende nordlys over det centrale Norge (varede kun få minutter), men det kunne nåes fra den jyske højderyg
24mm f/3,5 objektiv med Baader Neo. Moon & Skyglow filter. Exponering 4 sek. iso 2500.
En meget tilfredsstillende høst, efter de givne og vanskelige lysforhold.
Jesper G.
9. oktober 2011 kl. 16:05 #70875
mikael_joeDeltager- Super Nova
Flot sat sammen Jesper.
9. oktober 2011 kl. 16:18 #70877
I kan se min filtermontering i fiskeøjet herunder, det holdes på plads af et stykke plastik, gelatinfilter holderen kan skrues af først.
Der skulle slibes lidt i glasset, for at der stadig kan zoomes helt ud.
Et 1,25″ filter kan forsynes med en gummiring (låget af en filmdåse), så passer det præcist i enden af 24mm TS-E objektivet.
Astrofiltre til vidvinkel objektiver er en god ting, de kan bare være lidt vanskelige at montere
Jesper G.
9. oktober 2011 kl. 18:05 #70884
paul- Nova
Ja rigtig godt sammensat Jesper, må man spørge hvordan du har gjort det så man kan lære lidt?
Kan ikke lige gennemskue hvordan du monterer filter i dit fiskeøje objektiv?, er der en indbygge filterholder eller har du special designet noget?
Mht. dit TS objektiv ser det så ud til at du blot presser et 1,25″ filter med gummering ned i objektivet, og at det således holdes på plads af friktion? kan forestille mig at filteret i så tilfælde hvis filteret ikke kan lægge an mod en plan flade skal sættes rimelig præcist i så det er vinkelret på lyset.
Ændrer sådan et ekstra stykke glas ikke på fokusering eller andet?
Paul 2011-10-09 18:07:35 9. oktober 2011 kl. 18:32 #70886
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Nydelig meteor-collage, Jesper! Det blev effektfuldt når du satte flere billeder sammen på den måde!
Den må du sende ind til DMI eller noget.
Mvh,
Bjørn9. oktober 2011 kl. 20:37 #70894
Tak Bjørn
, det vil jeg gøre.
Paul – Du har ret m.h.t. gummiringen (lavet af låget fra en filmdåse), den passer perfekt, og lægger an mod det bageste linse-element, så det er lige, man skal bare ikke tilte objektivet.
Glasset påvirker fokus naturligvis, men det er muligt at fokusere på uendelig afstand, så det er ikke noget problem.
Fiskeøjet er lidt tricky, den indbyggede gelatin-filterholder er beregnet til tynde gelatin-filtre, så det tykke Baader glas (fjernet fra 1,25″ ringen) passede ikke lige. Jeg afmonterede holderen (med de 3 skruer) tilpassede et stykke tyndt plastik, der kunne holde glasset på plads, og måtte slibe i glasset øverst, hvor holderen ikke er rund, derefter kunne det skrues sammen igen. Så lidt special-design er det vel.
Jesper G.
9. oktober 2011 kl. 20:41 #70895
Her er i øvrigt billedet fra fiskeøje-optagelserne.
Der er exponeret i 25 sek. så det er ikke super-lysfølsomt, de svage meteorer er ikke med, kun 6 stykker af de kraftige.
Månen er forsøgt gemt bag træerne, Mælkevejen er synlig, på trods af det kraftige månelys, måske på grund af filtrene ?
Jesper G.
14. oktober 2011 kl. 18:01 #71194
edbbobDeltager- Super Nova
@Jesper,
Så lige dine billeder på DMI.
Helt fænomonalt flot!!!
Vh
EDBBob
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Husk Draconiderne i morgen, lørdag d. 8.' er lukket for nye svar.