› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Husk at se på hele Månen
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 73 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. december 2015 kl. 11:32 #140665
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg sad ude en times tid eller to i går aftes og kiggede på Månen med “Frk. Diva”, den 100mm f/8 TMB apokromat, jeg har til låns. Seeingen var meget dårlig. Faktisk i den grad, at billedet ved 70x forstørrelse på binovieweren bølgede så meget, at det var trættende for øjnene at se på. Det var synd, for luften var meget klar. indimellem kunne man ane fine detaljer, men det var altid kun brøkdele af et sekund, hvorefter det bare bølgede løs igen.
Jeg gik derfor ned til kun 40x (1.25x GPC, 25mm Zeiss OPMI okularer i binovieweren) og selvom billedet nu kun var omtrent halvt så stort og de fleste kraterdetaljer ikke mere var synlige, så var denne forstørrelse ideel til at iagttage hele Månen med. Og hvad mener jeg så med det? Jeg mener, at man ved lav forstørrelse kan iagttage hele Månen på én gang, ligesom en planetskive. Det giver et helt anderledes indtryk af helheden, af hvordan alle detaljerne ligger i forhold til hinanden. Mange af os har nok en tendens til at fokusere for meget på de små detaljer, på et enkelt krater eller en rille eller andet, og derved glemmer vi at se på helheden. Jeg ved det af egen erfaring. Og Månen er meget smuk, når man ser den på denne måde. Især i et teleskop af virkelig høj kvalitet, sammen med en binoviewer. Man kan naturligvis gøre det ved alle faserne, men det er smukkest omkring fuldmåne, hvis du spørger mig.
Jamen, det kan man da også ved høj forstørrelse, vil mange nok indvende, Hvis man bruger moderne vidvinkelokularer. Månen kan jo rummes indenfor synsfeltet i et 100° okular ved næsten 200x forstørrelse. Nej, den går ikke. Hvis øjnene skal kunne overskue det hele på én gang og dermed give det ønskede oversigtsbillede af helheden, så må objektets størrelse ikke være meget større end 20° og selv det er faktisk nok lige i overkanten. Med 40x forstørrelse fylder Månen 20° på nethinden. På den anden side vil man gerne kunne se bare lidt detaljer, så lavere end cirka 30x vil man helst ikke gå, fornemmer jeg. Jeg skulle have prøvet med 25mm okularerne i binovieweren alene, uden GPC i diagonalen. Det ville give 32x forstørrelse og Månen ville fylde 16°.
Nogle vil så måske sige, at Månen ved denne forstørrelse er ALT for lys til at kigge på. Mit råd er at tænde for udendørsbelysningen og sætte sig under lampen! Det gør jeg selv, og det virker. Pointen er, at man skal undgå mørketilvænning. Desuden bruger jeg en binoviewer, så begge øjne får lige meget lys, som desuden er halveret i styrke! Det forøger også kontrastopfattelsen med hele 40%, såfremt begge øjne er lige gode (nogle mennesker har “et dovent øje”, hvor det ene øje står for måske 90% af synsevnen og det andet “kører på frihjul”, de er måske ikke engang selv klar over det og mærker aldrig noget til det).
Robert Gendler foto.
Jeg har tilladt mig at låne et billede fra Robert Gendler og APOD, fordi han er bedre til at tage billeder, end jeg er. Billedet viser de mangeartede dannelser man kan se. Månehavene; de lyse stråler; de små, hvide kraterpletter; de hvide bjergtinder; osv. Billedet er noget kontrastforstærket mht. Månehavene, men de lyse kraterstråler er meget svagere på billedet, end de er visuelt. Det samme er de små, hvide kratere, der næsten lyser som stjerner, når man ser dem med lav forstørrelse. Og det hele er i sort/hvid, så de sarte farver i Månehavene er slet ikke kommet med. Billedet yder med andre ord slet ikke Månen retfærdighed, sådan som man ser den i en god linsekikkert med 60mm – 100mm åbning.
Måske minder det mig blot ubevidst om min barndoms månekiggeri med prismekikkert, når jeg ser Månen på denne måde, jeg ved det ikke, men jeg finder det umådelig smukt. Jeg håber, andre også vil tage sig et øjebliks pause fra kraterdetaljekiggeriet, geare lidt ned på forstørrelsen og nyde vores smukke måne i helfigur.
Thomas, Bornholm
28. december 2015 kl. 16:53 #140673
outlookDeltager- Super Nova
Yep, det er hvad jeg oz har fundet ud af med en C8’er og bino. Det lyder jo forrykt. Ka man se hele Månen i en C8’er? Ja ja, endda med plads til endnu en måne. Dog skal man have en reducer og et SCT Baader prismediagonal sammen med en bino, der kan acceptere 20-25mm vidvinklede okularer. Altså den kortest mulige glasvej, men så fremstår Månen også som en nærmest 3d-agtig kugle.
En anden mulighed er en apo, der kan komme i fokus med en bino uden barlow. I min C80ED med afkortet tubus fremstår Månen også plastisk med 15-20mm okularer, men ikke helt så udpenslet som i C8’eren. Det har nok med opløsningen at gøre og den komplekse lysvej, der giver den ekstra effekt eller skulle man snarere sige forvrængning?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. december 2015 kl. 17:21 #140676
Ja, jeg har også set hele Månen i C8 med bino! Jeg brugte en Alan Gee telekompressor. Meget smukt syn!
I min C80ED med afkortet tubus fremstår Månen også plastisk med 15-20mm okularer, men ikke helt så udpenslet som i C8’eren. Det har nok med opløsningen at gøre og den komplekse lysvej, der giver den ekstra effekt eller skulle man snarere sige forvrængning?
Det er sikkert en kombination af okularernes forskellige aberrationer, deriblandt feltkrumning samt rektilineær distortion. En let uskarphed af billedet ud mod kanten (som øjet automatisk justerer for), kan godt give det indtryk, at Månens kant ligger længere bort end midten, hvad den jo også gør i virkeligheden, selvom man ikke skulle kunne se det i teleskopet på den afstand. Men vi VED at sådan er det, og når så okularet viser noget, der ligner, så griber hjernen dette halmstrå og fluks så ser man Månen som en fin kugle!
At du ser det bedre i C8’eren er, som du selv skriver, måske pga. den øgede opløsning og lysstyrke.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2015-12-28 16:22:29 28. december 2015 kl. 18:25 #140677
RudiDeltager- Neutron star
Fint indlæg. Og tak for tippet med at tænde lys, det har jeg aldrig hørt før. Jeg kikker også tit på Månen med min SW130Expl med 23mm plösl og 2xBarlow, det passer lige nøjagtig med at hele Måne er inden i FOV.
Man ser tydeligt bjergtoppenes kontur på den lyse kant selv ved denne lille forstørrelse.
Hvordan er din bino dæmpet? Et 50% ND?
/Rudi B. Rasmussen
28. december 2015 kl. 18:32 #140678
Nej, min bino er ikke dæmpet med filter. Husk, den sender halvdelen af lyset til hvert øje, derfor er lyset jo også dæmpet til det halve i hvert okular.
Thomas, Bornholm
28. december 2015 kl. 18:37 #140679
RudiDeltager- Neutron star
Nååå på den facon
/Rudi B. Rasmussen
31. december 2015 kl. 11:14 #140757
outlookDeltager- Super Nova
Glemte lige at nævne, husk også Solen med objektiv filter, naturligvis. Blev faktisk lidt overrasket af at kunne se granulationen på en 0.5 gr sol i det godt 1 gr store synsfelt i bino’en. Faktisk lige så fascinerende som det er at se den tæt på.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting31. december 2015 kl. 11:18 #140761
Jeg foretrækker faktisk at se på Solen med moderate forstørrelser, så jeg kan se hele skiven på én gang. Seeingen i dagtimerne er i reglen heller ikke god nok til højere forstørrelser. Når den endelig er det, er det naturligvis sjovt at bruge høj forstørrelse og se fine detaljer i solpletterne.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Husk at se på hele Månen' er lukket for nye svar.