› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Hurra hjemmelavet picostar virker
- Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Ă„r siden af mstauning. This post has been viewed 181 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
2. marts 2009 kl. 23:48 #11699
rigoDeltager- Super Nova
Hurra hjemmelavet picostar virker perfekt, og Vkurvs…
Her er en zip file med lidt skud med forskelige filters sÄdan bare for sjovt.
http://www.cardoswear.com/TEST-PICOSTAR.zip (30sek = Âœsek)Picostar stĂ„r ude pĂ„ ca 60meter, sĂ„dan gemmen haven og scopet ligger pĂ„ obs. taget.Jeg har ogsĂ„ kĂžrt en Vkurvs, godt nok den automatisk Vkurvs, syndes godt nok der man vinduer og fanblade man har gang i Men den fandt selv ud af bedste fokus punkt ret hurtige. Ved manuelt fokus, gik det slet ikke godt, men automatiks WUPTI og den var klarFOTO af hjemme lavet diode m.m. kommer imorgen det ligger pĂ„ mobiltelefon, og jeg har glemt kablet pĂ„ arbejdehttp://www.rigorigo.dk 2009-03-02 23:23:19 3. marts 2009 kl. 00:38 #11704
jacobb- Nova
COOOL! Jeg vil MEGET gerne hĂžre lidt mere om hvordan du har lavet den
3. marts 2009 kl. 08:42 #11715
outlookDeltager- Super Nova
Den ser meget fin ud, den der “20 kr.”, Rigo. Men hvorfor lave forsĂžg med forskellige filtre. Det vil kun give en mening i fx spektroskopi’en, sĂ„ man kan se spektre og bĂ„ndbredden pĂ„ filtrene. Jeg gĂ„r ud fra det er din Tak, du har “pejlet”. Den er jo nok fejlfri, men du kan prĂžve at lave en rĂŠkke med “inden for fokus”, “i fokus” og “uden for fokus” og se om der skulle vĂŠre en forskel, hvad jeg nĂŠppe tror der er.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting3. marts 2009 kl. 11:41 #11717
rigoDeltager- Super Nova
Sorry for de halvdĂ„rlige mobilfotos.SĂ„dan ser en malet sort dioede ud. Er malet sort med en sort vandfast tusse, og skrabet hul med en nĂ„l. Jeg ville tro mit hul er lidt under en Âœmm , har vĂŠret minder men kom til at lave det for stort, men det virker nu aligevel. Det kunne godt line en mag 3-4 stjerne nĂ„r den ligger de 60 meter fra. Afstanden er lettes for mig, da jeg har en indkĂžrsel pille Picostjeren kan ligge pĂ„ og passer med mit obs tag hĂžjde.Scopet lĂ„ pĂ„ obs taget som peger ud over haven, hvor jeg har sat picostarSĂ„dan ser det ud med fokus max og min PC er sat op pĂ„ vĂŠggen, godt med luft omkring. Og sĂ„ fĂ„r den bare med varmluftblĂŠser den fĂžrst 1/4time sĂ„ er den tĂžr fĂžr man starter den.3. marts 2009 kl. 11:44 #11718
rigoDeltager- Super Nova
Jeg har kÞrt FIST LIGHT WIZARD, bruger i ogsÄ den WIZARD ?
Outlook: Det var kun for sjovt det med de forskelige fiters, for at se hvor meget lys der gĂ„r igemmen…3. marts 2009 kl. 11:56 #11720
jesperDeltager- Neutron star
Sejt Rigo .
RGB filtre er i Þvrigt ikke nogen helt dum ide. De kan bruges til at stjerneteste hvor godt din refraktor er korrigeret for sfÊrisk abberation mm. i forskellige dele af det visuelle spektrum. Man kan kÞbe en kommerciel picostar med tre dioder i RGB til netop det formÄl, sÄ man er fri for at skifte filter.3. marts 2009 kl. 16:53 #11734
rigoDeltager- Super Nova
Ja sejt nok for en 20er đ SĂ„dan en kan man rolige lave
3. marts 2009 kl. 16:56 #11736
mstauningDeltager- Black Hole
Fin kurve Rigo – Og nej jeg bruger den ikke, altsĂ„ wizarden. Jeg vil meget gerne bestemme selv. Der er kommet en updatering til FokusMax sĂ„ den kan lave en median ved hvert punkt. Om sĂ„ ens kurve bliver bedre af det mĂ„ tiden vise.
3. marts 2009 kl. 16:58 #11737
rigoDeltager- Super Nova
Hej MS Det jeg bare ikke forstod, med wizarden var at den stopper der til sidst, men syndes ikke den siger nu er fokus ok
Der der kommet en ny igen ???3. marts 2009 kl. 17:01 #11739
De poster en update hvergang der er en der forespĂžrger om noget nyt, og her var der en der mente at der var mulighed for at fokus kunne blive endnu bedre hvis hvert punkt var mĂ„lt over en median af billeder. Det skulle sĂ„ lige kunne hive 0,01″ bedre fokus ned, eller mĂ„ske mere… Men det er nok smĂ„tings afdelingen.
Du skal jo heller ikke nĂžjes med en kurve.Du starter med den wizarden laver.Laver sĂ„ en fokus…SĂ„ gĂ„r du over pĂ„ setup fanen og vĂŠlger at start punkt er der hvor den stĂ„r.SĂ„ laver du en 15-20 gode kurver.3. marts 2009 kl. 17:11 #11743
rigoDeltager- Super Nova
15-20 gode kurver, ok det var mange đ mĂ„ prĂžves i aften mĂ„ske
3. marts 2009 kl. 17:36 #11744
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Rigo
I Bog&Ide kan man kÞbe sÄdan en fiberlampe der lyser med forskellige farver. Hver fiber er mellem 0,2 og 0,3 mm.
PrĂžv at bore et lille bitte hul i enden af dioden og lim en stump af
sÄdan en fiber i med klar tokomponent lim som flydende glas, epoxy
eller simpel holtmelt. SÄ fÄr du en veldefineret rund lyskilde som er
mindre.SÊt en linse foran i en afstand sÄ billedet formindskes sÄ kan du
kunstigt Þge den Êkvivalente afstand og komme tÊttere pÄ den teoretiske
punkt lyskilde.Dette link er nok et af de bedste jeg har kunnet finde om at bygge sin egen kunstige stjerne.
http://tanveerg.googlepages.com/buildinganartificialstar(pointsource)
FrankLarsen 2009-03-03 16:39:01 3. marts 2009 kl. 17:45 #11745
rigoDeltager- Super Nova
Hej Frank
Ja jeg har tÊnkt pÄ en fiber, men det virker faktisk fint uden, og jeg er ikke intr. i at komme tÊtter pÄ, skal ikke bruges inddÞrs, da alt mit PC/kabel vÊrk er i OBS. og det er letter for mig at kÞre med der udeJeg tror faktisk at et o.3mm hul er mulige at lave i det sorte, men det er jo svÊr at mÄle, men utolige lille er det. PÄ en mÄde er dioden en slags fiber, bare tyk.4. marts 2009 kl. 09:24 #11785
Rigo den vil ikke sige at fokus nu er oki, fĂžr du faktisk beder den om at kĂžre en fokus. Wizarden laver bare en V-kurve.
Skal nok poste et link til den nyeste update, husk at updates bare et exe filer der pakkes ud oven pÄ den gamle.4. marts 2009 kl. 09:26 #11786
NÄja de andre har ret, sÄ lille en stjerne som muligt !
50”m skal MINDST 20meter vĂŠk fra en 8″ 100”m skal mindst 80meter vĂŠk fra en 8″. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hurra hjemmelavet picostar virker' er lukket for nye svar.