Hurra for apollo 11…men hvor er min Helium3 svæv

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Hurra for apollo 11…men hvor er min Helium3 svæv

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 915 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

peter_sg
      • Moon

Nu var jeg kun 2 år da Niel A tog det første skridt på månen…! Men jeg har selvfølgelig genset NASA’s transmission mange gang siden… Og nu igen på DR2. Fantastisk!

Men man få også fornemmelsen af at se en gammel sciens fiction film… For hvordan kan det være at der ikke en månedelig(undskyld udtryket) afgang til månen! Ture til månebasen. Måne højde spring!… og instruktion i hvordan du nemmest aligner din LXD-75 på månen, (glem alt om nordstjernen)…iført rumdragt, selv sagt! Og hvor bliver den helium3 egentlig af…Kan det overhovedet betale sig at hente H3 på månen..?

Med smilende forundring…

Peter

Ps. Næste stop MARS!

Pss. Husk at se “Moon” når den rammer biografferne her i DK

mr.mox
        • Nova

Ja jeg har også siddet og savlet på tv’et de sidste par dage. Mine forældre havde slet ikke tænkt på mig, da Apollo 11 blev skudt afsted (jeg er fra 1975).

Og så har jeg fulgt med i NASA’s gentransmission af radiokommunikationen – realtime+40år! Fx hørte jeg i går da de undockede og landede på månen – selve månevandringen var for sent… Det var faktisk virkeligt spændende (selvom jeg vidste det gik godt).

Jeg ved ikke hvad vi skulle på månen i dag – så de der byer kommer nok ikke. Men en base, ligesom på Antarktis kunne der da godt være; et springbræt til rummet.

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Mars er mer realistisk enn månen å bygge byer eller store kolonier i fremtiden, da vi vet at det er mye is på Mars men vet ikke om det finnes på månen. Men månen er et naturlig sted på veien til Mars. Det er mindre ressurskrevende å reise fra månen til Mars enn fra Jorden, hvis man bygger en mellomstasjon på månen først. Dessuten trenger man mer erfaring med å bygge baser og ressursfabrikker i utgjestmilde miljøer før man kan ta skrittet til Mars. F.eks. trenger man fabrikker til å utvinne vann, energi og drivstoff fra is.

Personlig tror jeg ikke det er så mye is på månen at det er mulig å ha permanente baser der, men jeg ser for meg at man kan ha en semi-permanent base som blir midlertidig bemannet noen måneder før og etter en ferd til Mars.

Bjørn T. Jønsson2009-07-21 11:46:03

Mvh,
          Bjørn

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hurra for apollo 11…men hvor er min Helium3 svæv' er lukket for nye svar.