Hukommelseskort til billeder med lang lukketid

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hukommelseskort til billeder med lang lukketid

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af landbo. This post has been viewed 25 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

r-juul
      • Asteroid

Jeg vil som det første lige slå fast at jeg ikke er den store “nørd” i at tage billeder generelt, men jeg øver mig, særligt i at tage flotte billeder af stjernehimlen.

Mit nyeste projekt er at jeg ønsker at tage nogle billeder med lang lukketid. De seneste gange jeg har prøvet har mit hukommelseskort dog brokket sig og billedet er ikke blevet taget med den ønskede lukketid, jeg tænker det har noget med hastigheden på sd kortet at gøre.

Jeg har fundet et sd kort som jeg tror kan opfylde mine ønsker til hastighed, dette: http://www.kabelmix.dk/577-32-gb-sdhc-kort-class-10-sandisk-ultra.html det kan, efter hvad jeg lige kan se mig frem til, gemme 30 megabyte i sekundet, hvilket vel må være alt rigeligt?

Jeg ved ikke om det er det rette forum at få svar på spørgsmål, men tænker jeg vel ikke kan være den eneste som har interesse for at tage nogle billeder af den flotte nattehimmel.

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg har heller ikke den store viden omkring astrofoto, men jeg mener ikke at kortets hastighed har den store betydning ved lang tids eksponering.

Hastigheden har vist kun betydning ved video og ved serie optagelser.

hilsen Claus

landbo
        Deltager
          • Nova

ClausKAF wrote: Jeg har heller ikke den store viden omkring astrofoto, men jeg mener ikke at kortets hastighed har den store betydning ved lang tids eksponering.

Hastigheden har vist kun betydning ved video og ved serie optagelser.

hilsen Claus

Den anskuelse er også helt korrekt Claus. Et SD Speed Class 4 kort er helt ok til billeder i alle de kameraer jeg kender indtil d.d.

Men Juul, prøv at low level formatere kortet i dit kamera. HUSK lige og gemme de billeder du gerne vil beholde på din computer inden formateringen da de bliver slettet for bestandigt. En sådanne formatering plejer normalt og kunne få kamera og kort til at snakke sammen.

I øvrigt Juul, hvilket kamera er det du har og hvilket sd kort bruger du i det nu ???

Søren Hansen
          Deltager
            • Giant

Hej r-juul

Som ClausKAF siger, har kortets hastighed intet med langtids eksponeringer at gøre, jeg har et CFkort der er 8 år gammelt, det tager lystigt billeder med kamera på B (hvor kamera er åbent til du slipper udløseren), og jeg har taget billeder på et par minutter.

Der hvor jeg tror du har et problem, er i selve kameraet. Prøv at gå ned i laveste iso og provoker en lang lukkertid, feks. indendørs.

Ellers spørg i din nærmeste astroklub, de ved garanteret en masse.

Hilsen

Søren

Ishøj

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Hvilket kamera er det du bruger?

r-juul
                • Asteroid

Tak for alle svar.

Det er ikke noget helt vildt udstyr jeg har. Der er tale om et Canon eos 1000d. Da jeg købte kameraet fulgte der et 4 gb sd kort med. Der står ikke noget om hvad mærke eller hvilke specifikationer kortet har, det er faktisk bare et sort med sort på, ingen tekst overhovedet – går ud fra der er tale om et “noname” sd kort.

Hvis hastigheden på kortet i er afgørende ved billeder med lang lukketid, hvad er så vigtig ifm. hukommelseskortet? Burde jeg bare kunne “nøjes” med det sd kort der sidder i nu? Som i øvrigt fungere fint til at tage almindelige billeder.

r-juul
                  • Asteroid

Landbo wrote:
                  Men Juul, prøv at low level formatere kortet i dit kamera.

Low level?? Hvad vil det sige og har du eventuelt et link til en guide for hvordan man gør?

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

1000D er udemærket til astro brug, så det er godt nok.

Jeg syndes det lyder underligt at du får SD-kort fejlmelding når du køre lange eksponeringer. Prøv om ikke du kan låne et kort et sted, for at se om det ændre noget, men det burde ingen betydning havde.

Hvilken fejlmelding er det du får, eller får du ingen fejlmelding?

Og så lige et dumt spørgsmål (sorry) hvordan eksponerer du med lang lukketid? Jeg mener: via pc, via fjernudløser og jack-stik eller noget helt tredje?

landbo
                    Deltager
                      • Nova

r-juul wrote:

Men Juul, prøv at low level formatere kortet i dit kamera.

Low level?? Hvad vil det sige og har du eventuelt et link til en guide for hvordan man gør?

Tja, formoder du fik nogle manualer med til dit kamera. I den der omhandler selve kameraet, finder du formatering i indexregisteret og gør hvad der står der.

Ellers står der en smule her: Link Canon

Er det ikke nok, må du selv lede videre i FAQ på canon.dkLandbo2014-06-19 15:09:10

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Hukommelseskort til billeder med lang lukketid' er lukket for nye svar.