HR diagram for M52 ?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI HR diagram for M52 ?

• Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Mogens. This post has been viewed 313 timesBildsøe. This post has been viewed 313 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

Nogle der har en (web) reference til HR-diagrammer for åbne stjernehobe?

Jeg har rodet rudt på nettet et stykke tid i dag, uden at kunne finde et HR B-V plot for M52 (NGC 7654)…

Allan

noodles
        • Super Giant

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Se feks. dette link; Eller denne rå-graf, baseret på egne målinger (før korrektion for extinction/reddening):

Hilsen Mogens B.

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Mange tak for linket til A&A artiklen, Simon! Den rammer lige i plet ifht. hvad jeg eftersøgte.

Og smukt med plot’et for dine rå-data Mogens! Jeg tænkte nok, at jeg måske kunne være heldig at du havde nogle egne fotometriske målinger oppe i ærmet

Jeg har for nogle dage siden brugt et par nætter på at observere M67 og M52, og det er rigtig interessant at sammenligne stjerne-populationerne i disse to aldersmæssigt meget forskellige åbne hobe!

Allan

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Jamen så må du jo hellere få et rå-plot af denne tussegamle M67 osse- baseret på egne målinger Big%20smile! V-i diagram med hovedserie, turn off, rød gigant fase og incl. blue stragglers- men igen før korrektion for extinction/reddening. Betyder dog ikke alverden, fordi netop M67 stort set ikke er rødforskudt:

Mogens B2016-01-10 16:49:50

Hilsen Mogens B.

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Smukt plot Mogens!

M67 er en af mine Messier favoriter – med 4-5 milliarder år på bagen (ligesom vores sol) og med en kemisk sammensætning af mange af stjernerne, der nøje svarer til solens, har der jo været teorier om, at solen kunne være udslynget fra denne åbne hob… en god historie, men vist ikke helt så accepteret i dag, som tidligere.

Her er min skitse og noter fra M67 observationen :

It’s early morning (03:00 local), in the start of January; A 25dy (14%) waning moon is hanging low in Scorpio on the SE horizon, the wind has decreased in strength from yesterday, and the tempereture has settled around a relatively comfortable -2°C. The transparency and seeing are both around medium, and the sky brightness is Bortle 6 / orange, with a VLM ~ 5.0m (SQM 17.8). This is not a good DSO night, so I decide to focus on a Messier open cluster, preferably high up towards zenith.

I pick M67 in Cancer as my target for the evening. The star hop is easy: aiming my red dot at Acubans (Alfa CNC), and centering this star in the reticle of my 8×50, 7° FOV finder, I imediately see the cluster as a nebulous spot, approximately 1½° due W of Acubans. The cluster is nicely placed midway between two pairs of 5m/6m stars, and can also easily be seen as such in my 8×30 bino.

Switching to the view in my K-40mm finder eyepiece (27x @ 1.5° FOV), I can hold Acubans at the E edge and M67 at the W edge of the field; I center now on M67 and click up the magnification to the O-16mm eyepiece for 68x @ 36’ FOV; This nicely frames the 25’ wide cluster, with the bright 7.8m orange (class K) star to the E and a stellar clump around a small triangle of 10m stars to the W. Others have imagined the cluster as a King Cobra (with the triangle clump forming the head) – but in my 80mm refractor I rather see a Crawfish (Spiny Lobster) with the triangle as the bent abdomen, an oval to the NE forming the carpax, and the bright K-star centered on a spiny head, with two long antennae extending N and S respectively.

The many unresolved stars forming the compact nebulous crustecean body make this cluster interesting to explore visually, and the old age and diverse composition of the stellar population only increases the interest.

Allan

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Hej Allan, flot skitse
                  af m67 suppleret med herlig prosa. Men vil lige spørge, om de skitserede
                  stjerner er, hvad der var at gøre godt med i dit felt? Eller har du blot skippet
                  de svagere stjerner?

Til sammenligning
                  viser jeg lige, hvad jeg får ned med blot 22 x 30 s eksponering med mit beskedne
                  gear: Ikke så imponerende, men det gi’r
                  alligevel stjerner ned til Vmag ca. 18 og mulighed for at lave det tidligere viste
                  farve-lysstyrke diagram. Det er ret spændende at tolke på egne data ved at
                  sammenholde forskellige plots med foto’s- og at se, om profferne nu har gjort
                  deres arbejde ordentligt Big%20smile ! Ku’ man ikke overtale dig til at forsøge denne
                  tilgang til astronomien, også Wink.

Feltet i din
                  skitse ligger vist lidt forskudt mod øst i forhold til mit (center: 8:52:19
                  11:48:49); jeg kan i hvert fald ikke matche dine asterismer med noget i mit
                  foto Confused. Det skal yderligere bemærkes, at koordinat-akserne i mit foto angiver epoch
                  2000 (tror jeg – ku’ ikke få mit software til at vise “current” koordinater).

Mogens B2016-01-11 12:40:56

Hilsen Mogens B.

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

Hej Mogens,

Ja, de skitserede stjerner svarer nøje til, hvad jeg observerede visuelt fra min Allerød-baghave den 5. januar i år — du skal lige huske på, at jeg her anvendte en 80mm refraktor (teoretisk Lim.Mag. ~13m), og at observations-betingelser kun var middel (Transp.: 4/7, Seeing: 6/10 , Bortle: 6/orange, SQM 17.8, VLM 5.0m).

Seeing var iøvigt en del varierende pga. turbulens i atmosfæren. (og jo, jeg kan kun i begrænset omfang stacke visuelt )

Den pågældende aften kunne jeg ikke opløse dybere end 12m (klumper af svagere stjerner sås som en tåge) – under optimale forhold kan jeg godt komme ned på 13-14m. De svageste stjerner på min sktise er ~11m, så jeg kunne godt have brugt mere tid på at plotte en magnitude dybere — men det var jo godt nok noget “friskt” (~ koldt) denne tidlige morgen…

Dit foto passer rimeligt med det relevante udsnit af min tegning — din CCD kører med en større forstørrelse og tilsvarende mindre FOV. Og så “forvrænger” CCD-eksponeringen jo noget ift. hvordan øjet/nethinden/hjernen direkte ser/opfatter stjernerne.

Og jo Mogens, jeg kan godt se de mange nye muligheder med fotometri og spektroskopi (som vi jo også tidligere har talt om) — og jeg nyder at studere andre amatørastronomers billeder og data, pt. især til at kaste lys over mine egne visuelle observationer

Men lur mig om jeg ikke om et par år, når jeg har fornøjet mig med de mest interessante Messier, Caldwell og Herschell objekter visuelt, fra tid til anden vil kunne fanges med en lille CCD eller et spektrometer på min refraktor?

— Der dog stadig noget helt specielt ved det at sidde ude under stjernerne med en refraktor, et okular, et øje og en blyant…

AllanAllan_Dystrup2016-01-11 14:47:21

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Hej Allan, at genfinde de asterismer i mit foto er skisme godt klaret! Du må kende din stjernehimmel udover det sædvanlige. Det er vist et resultatet af lang tids visuelle obs.er :-).

Allan_Dystrup wrote: Og
                      jo Mogens, jeg kan godt se de mange nye muligheder med fotometri og
                      spektroskopi (som vi jo også tidligere har talt om) — og jeg nyder at
                      studere andre amatørastronomers billeder og data, pt. især til at kaste
                      lys over mine egne visuelle observationer

Nåh ja, jeg sagde jo bare “Ku’ man ikke overtale dig til at forsøge denne
                      tilgang til astronomien, OGSÅ” – med tryk på OGSÅ :-). Jeg vil i hvert fald nu forsøge det visuelle OGSÅ Approve

Hilsen Mogens B.

Mogens.Bildsøe
                      Deltager
                        • Nova

Hejsa
                        Allan, ku’ ikke dy mig for lige at spinde en sidste ende på tråden:

Hvis din
                        visuelt dybeste obs. er m 12, ser du et stærkt biased udvalg af hobens stjerner
                        (jvf. M67 grafen): Alle hovedseriestjerner har lysstyrke under m13 (V,
                        Johnson), så i M67 ser du kun stjerner, som allerede har nået turn off eller
                        rød gigant fase. Nååh ja, din m 12 grænse angiver måske ren luminans m? hvilket
                        så i runde ca. tal svarer til ca. 12.5-13 i V; Men du mangler under alle
                        omstændigheder enhver hovedseriestjene
                        Shocked

Morale: Tjek
                        HR diagrammet for en aktuel hob før observation; hvis altså man er interesseret
                        i at kende bias og sammensætningen af netop den subpopulation, som
                        præsenteres i okularet! Men det gør du vist forresten osse?

Mogens B2016-01-13 10:07:53

Hilsen Mogens B.

allan_dystrup
                        Deltager
                          • Nova

Hej Mogens,

Jo, jeg er helt på det rene med, at de stjerner, jeg kan opløse visuelt (ren luminans) med min 80mm refraktor i denne tudsegamle hob, — det er helt overvejende dem, der er drejet ud på RGB grenen. Den uopløste hob af hovedseriestjerner kan jeg kun se som en baggrundståge. Men det også fint nok

Jeg researcher så vidt muligt astrofysikken for de objekter, jeg planlægger at observere. Det giver en ekstra dimension i observationen ved okularet. Har du en formel for beregning af visuel/luminans LM (“limiting magnitude”) som funktion af stjernealder, afstand, ekstinktion mm ? Det kunne være rigtigt brugbart for mine obs’er !

Hilsen AllanAllan_Dystrup2016-01-13 19:51:41

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Allan_Dystrup wrote: Har du en formel for beregning af visuel/luminans
                            LM (“limiting magnitude”) som funktion af stjernealder, afstand,
                            ekstinktion mm ? Det kunne være rigtigt brugbart for mine obs’er
                            !

Nææh
                            Allan, sådan en formel kender jeg ikke
                            lige, vil klart anbefale den helt lavpraktiske metode jeg har anvendt i denne tråd.

Hilsen Mogens B.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'HR diagram for M52 ?' er lukket for nye svar.