› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › How low can you go?
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 42 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. august 2015 kl. 14:45 #135499
lindhardDeltager- Super Nova
Vejret var jo godt i aftes med høj sol og næsten ingen skyer i løbet af dagen, og de sidste skyer forsvandt først på aftenen. Inspireret af Tom A’s rapport om M 54 på astrolist den 9. august ville jeg gøre lidt mere ved Messierobjekterne nederst i mælkevejen, specielt var jeg ude efter M 19, som jeg ikke har set i mange år.
Den lave sydhimmel kan ikke ses fra observatoriet i haven på grund af træer og nabohuse, så jeg slæbte min C-8 op på altanen for at få lidt mere horisont.
Eller som Lars Zielke sikkert ville have beskrevet det: jeg transporterede min MOUSE (Movable Observation Unit with Special Equipment) op til min STROF (Southern Temporary Rooftop Observation Facility) og kiggede mig omkring.
Det hele foregik som i gamle dage, da kikkerten kun har strøm på timedrevet, resten er manuelt med styring af Brain 1.0. og printede søgekort.
Jeg spottede Antares lavt i sydvest og stillede ind på den. Det viste sig at være Saturn, som jeg så lige kunne se lidt på, inden den forsvandt ind bag et træ
Så var horisonten fastlagt. Saturn stod i godt -17˚ og det betød, at Antares/M 4 og M 19 (begge ca. -26˚) ville stå for lavt i det område. Jeg kunne beregne, at begge måtte stå bag bagboens hus, så ingen M 19 i denne omgang.
Udsigten fra STROF set mod syd med “sydhullet” midt i billedet. Bagboens hus er til højre, og nederst til højre ses skydetaget på mit observatorium.
I stik syd – som desværre er lige ind over Esbjerg by – kan jeg nå lidt længere ned, da en rydning af haven sidste efterår har givet et godt hul i bevoksningen. Og her fandt jeg M 22 og M 28 samt M 8, som lige gik fri af trætoppene. Fin lille hob og en tydelig tågestribe.
Længere oppe så jeg på M 11 og M 26, men gik så ned i syd igen og fandt M 75, en lille plet, som ikke lod sig påvirke af større forstørrelse.
Jeg forsøgte mig så med M 55 på -31˚. Det gik selvfølgelig ikke, men jeg kunne i sydhullet se stjernen 62 Sag på -27.5 ˚ og et område derunder, så her må være mulighed for at finde M 19.
Med 20×80 prismekikkerten fik jeg fundet Chi Cygni som er i udbrud for tiden. Mag er omkring 5 mod normalt 13.
mvh
Lars13. august 2015 kl. 15:14 #135500
tom.aDeltager- Super Giant
Herligt initiativ med STROF og de eksotiske sydlige himmelstrøg
Vejrudsigten ser god ud for i aften / nat, så mon ikke der er mulighed for endnu et fremstød mod syd.
Glæder mig til at høre mere
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/13. august 2015 kl. 22:54 #135527
lindhardDeltager- Super Nova
Lige en follow-up
Jeg forsøgte igen fra STROF med 20×80 binokular her til aften og fandt Antares lige i kanten af bagboens hustag. Jeg vidste så, at M 19 skulle være samme sted godt 32 minutter senere, og så var det jo bare at vente i håb om, at det kunne nå at blive mørkt nok.
Stjermerne omkring M 19 begyndte at dukke frem, så jeg var sikker på, at jeg kiggede det rigtige sted og havde den i feltet, men himmelen var stadig lys, så selvom jeg gerne ville sige, at jeg så “noget”, må jeg nok konkludere, at det heller ikke gik denne gang.
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'How low can you go?' er lukket for nye svar.