› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hold da K…part II
- Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 10 mÄneder siden af johnni. This post has been viewed 281 timesgade. This post has been viewed 281 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
20. april 2009 kl. 10:25 #15294
outlookDeltager- Super Nova
Fra den produktive natten til sÞndag, hvor jeg fÞrst sÄ dyner da fuglene begyndte at synge skal vi millioner af Är tilbage i tiden i Virgo omrÄdet. Egentlig underligt at man kan se tilbage til en tid hvor dinosaurerne herskede og underligt at tÊnke sig at der pÄ en planet i disse galaksesystemer vader dinosaurer rundt og spreder skrÊk og rÊdsel.
Min taktik er den, at jeg med watec’en pĂ„ 10 sek. integration finder nogle egnede objekter for nĂ„r jeg med sĂ„ kort ekspo tid kan finde “noget” der tager form af en galakse, kan jeg gĂ„ over pĂ„ “hyper” mode og lade apparatet bĂŠlde fotoner i sig op til en minuts penge. SĂ„ tegner der sig pĂ„ monitoren som regel en galakse i struktur og form, hvis ikke den er sĂ„ svag, at der skal mere til.
Men for at starte et sted skal vi til Mexico eller rettere til den nok sĂ„ berĂžmte “Sombrero galaxy” M104 lige syd for Virgo hoben. Denne “on edge” galakse hviler i ensom majestĂŠt lavt pĂ„ sydhimlen og en af de spektakulĂŠre galakser pĂ„ lige fod med “Black Eye galaxy” M64 i Coma Berenices og en del andre Messier objekter. Den har sin egen “aura” bogstavelig talt og indhyllet i sin egen mystik karakteriseret ved det mĂžrke bĂ„nd der deler den i to:
M104
Naturligvis har alle galakser deres sĂŠrprĂŠg kommer man tĂŠt nok pĂ„, men fra vinklen set fra Jorden er der kun fĂ„ der skiller sig sĂ„ markant ud som denne galakse. En af dem kunne vĂŠre NGC3115 ogsĂ„ kaldet “Spindle galaxy” godt nok ikke i Virgo, men tĂŠt pĂ„ i Sekstanten som en ret lysstĂŠrk galakse ogsĂ„ set fra kanten:
NGC3115
Bliver vi Sekstanten finder vi ogsĂ„ nogle andre ret lyssvage galakser, men ikke mindre interessante som denne her, NGC3044 som selv Watec’en har lidt svĂŠrt ved at gengive, men som ogsĂ„ ses fra kanten:
NGC3044
Derudover stadig i konstellationen finder vi NGC3423 som ses vinkelret pĂ„ og karakteriseret ved de punktformige lyskilder der hĂŠnger som perler ud i periferien, et oplagt objekt for astrofotografen, men en meget svag galakse for Watec’en:
NGC3423
Et andet objekt som heller ikke mange finder ud til er NGC3672 i Crater eller BĂŠgeret som stjernebilledet hedder pĂ„ dansk, en uanselig spiralgalakse som jeg har valgt at tage med fordi et objekt krydsede synsfeltet pĂ„ ca. en halv grad og 1 minuts eksponering nord om galaksen. Ikke en satellit som ville vĂŠre alt for hurtig, men mĂ„ske rumaffald, en “sten” i rummet eller hvad ved jeg, men spĂŠndende er det, at osse den slags kommer med og afslĂžrer deres skjulte fĂŠrden:
For at vende tilbage til Virgo har vi NGC4568 og 69, de spektakulÊre siamesiske galakser som formelig hÊnger sammen, men ogsÄ et objekt vi nÊsten aldrig ser taget af hjemlige astrofotografer, sÄ hermed igen en opfordring:
“Siam Twins”
M84 er sammen med M86 i Virgo stedet der ligefrem vrimler med galakser og en langtidseksponering vil sikkert afslÞre mange flere end dem man umiddelbart kan se pÄ disse to fotos fra natten til sÞndag:
M84
M86
M60 er interessant derved, at den har en kollega NGC4647 klods op af sig, men intet tyder pÄ at de har noget med hinanden at gÞre, lidt ligesom med typen af dobbeltstjerner som kun er det optisk, men ikke i virkeligheden. Et close up foto, der ikke er mit, viser en anden type galakse som ogsÄ anes pÄ mit eget foto:
M60 og NGC4647
M60
M61 i Virgo er en ligefrem spiral galakse med substans og let at afbilde pÄ foto nÊsten reliefagtig i sin struktur:
M61
Hvorfor galakser er sÄ forskellige og mest udprÊget med de elliptiske kontra spiralgalakserne som vi ser det med eksemplet med M61 Virgo og i Leo M105
M105
Jeg tror der er endnu stĂžrre forskelle mellem disse to former end de rent kosmetiske, mĂ„ske er de elliptiske slet ikke “rigtige” galakser som jeg vil kalde spiralgalakserne og dermed ogsĂ„ bjĂŠlkegalakserne som denne i Virgo M58 som dermed slutter denne serie:
M58
SĂ„ er der bare at sige, at jeg hĂ„ber denne serie vil give inspiration til fotograferne sĂ„ vi ikke bare ser de “sĂŠdvanlige” som M51 og M101 med flere. Og til jer visuelle som denne serie ogsĂ„ er henvendt til som en inspiration og udrustet med en stor dobson vil jeg Ăžnske rigtig god fornĂžjelse i nĂŠtterne som kommer.outlook 2009-04-21 07:49:15
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting20. april 2009 kl. 12:13 #15296
mstauningDeltager- Black Hole
Der er lidt stof at tĂŠnke over, hvad skal man dog kaste sig ud i… Men vil lige afslutte min Messier serie fĂžr jeg gĂ„r igang med NGC đ Men mangler jo rigtigt mange af M8x’erne sĂ„ tror jeg kaster mig lidt over dem, sĂ„ kunne M87 vĂŠre aftens mĂ„l med CGE’en til M100 skifter side – Hvis ellers jeg husker placeringen af guidestjerne rigtigt.
Men mÄske man sÄ ogsÄ skulle placere M87 i center pÄ FS-60/Nikon sÄ ville der komme et billede der ser ca sÄledes ud hvis Kameraet kan sidde lige ;-):
http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/Lege_Mappe/FS-60-M87.JPG
22. april 2009 kl. 15:43 #15476
johnni.gade- Giant
Utroligt som du kommer rundt pĂ„ himlen outlook đ
22. april 2009 kl. 16:25 #15484
outlookDeltager- Super Nova
Yes, yes. Men jeg har lige et par billeder her som du skal prĂžve at skifte mellem ved at hĂžjreklikke pĂ„ dem og downloade dem og skifte mellem billed 1 og 2 af M87 ligesom i en tegneserie. SĂ„ ser du et objekt bevĂŠge sig fra hĂžjre mod venstre. Billederne er med 10 sek. integration sĂ„ det har ikke bevĂŠget sig hurtigt. En “sten” i rummet?
Det ser sjovt ud med den “lille film”, ik?Og sĂ„ kan jeg da osse vise dig et billede af M67 i Cancer, jeg har nemlig ogsĂ„ optaget en del billeder af Ă„bne stjernehobe, da mange af dem er flotte at se pĂ„ skĂŠrmen og selvfĂžlgelig osse i okularet:
outlook 2009-04-22 16:31:09
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting22. april 2009 kl. 18:40 #15494
johnni.gade- Giant
Okay virkelig underligt med det objekt der? Mon det er en lille meteorid?
22. april 2009 kl. 18:41 #15495
johnni.gade- Giant
outlook wrote: , da mange af dem er flotte at se pÄ skÊrmen og selvfÞlgelig osse i okularet
Lige prÊcis. Den visuelle oplevelse holder jeg pÄ, altid vil vÊre den stÞrste.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hold da K…part II' er lukket for nye svar.