› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hold da K…
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 10 mÄneder siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 244 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. april 2009 kl. 14:11 #15225
outlookDeltager- Super Nova
Hold da K… det er koldt i dag selvom der er fyret godt op under lampen pĂ„ himlen. Det er lĂŠnge siden, at jeg over middag Ă„bner dĂžren og snotten bliver blĂ„ trods det at Solen stĂ„r hĂžjt og lyser fra en klar himmel. Her i SĂžnderborg var temperaturen over middag kun godt 7 gr C. NĂ„, men for at vende tilbage til sporet betyder det blot, at vi kan boltre os under en mĂžrk himmel, da MĂ„nen jo fĂžrst stĂ„r op ud pĂ„ de lyse timer. Mit video assisteret teleskop kom pĂ„ overarbejde i nat og jeg sĂ„ fĂžrst dyner laangt over sengetid.
Da kl. var omkring halv 3 i nat sĂ„ jeg at Coma Berinices var kommet ind for min rĂŠkkevidde. Konstellationen har altid vĂŠret en af mine favoritter qua sine mange spektakulĂŠre objekter. Teleskopet jeg brugte er en computerstyret 8″ SCT i alt/az mode monteret med Watec N120+ video. FĂžrst ville jeg se visuelt uden video for at sammenligne monitor og okular “syn”. Og forskellen er markant. Jeg bor i en forstad med gadelys som mange andre og de svage objekter som galakserne jo er ser kun for de flestes vedkommende ud som grĂ„ plamager uden struktur.
Men her kommer video assisteret observation ind som en sand “frelser” for os gadelygte inficerede amatĂžrer. Og jeg vil da underbygge min pĂ„stand med et par capturede billeder af udvalgte objekter pĂ„ syd himlen. Ud over at vĂŠre et visuelt redskab, sĂ„ ejer det jo evnen til at optage det man ser pĂ„ monitoren, selv om det digitaliserede billede kun ser halvt sĂ„ godt ud som set pĂ„ en rigtig monitor grundet dynamikomrĂ„det.
Det lykkedes mig osse at finde et capture program der kunne acceptere det genstridige Hauppauge videokort sĂ„ jeg kunne capture i fuld PAL, ja, faktisk i hele 768×576 pixler, der udnytter hvert hjĂžrne af Watec’en. SĂ„ et trefoldigt leve for at vi har denne mulighed for at se svage objekter uden et monster til et teleskop.Optagelserne er udelukkende single shots uden stakning, altsĂ„ enkelt billeder af ca. 1 minut eksponeringer med Watec i “hyper” mode og gain pĂ„ 50%. De fleste billeder undergik sĂ„ en “hvidvask” i noget billedbehandling i form af en darkframe fratrĂŠkning baseret pĂ„ en algoritme af R. Vodska “stokatisk selektiv dobbelt pass” som fjernede de grove hot- og cold pixler. Herefter en tur i en hotpixel “eraser” som fjernede resten. Endelig fik de et “bad” i en digital billed “enhancer” som justerede “midtone” og “noise”. Husk pĂ„, at der er tale om enkelt skud optagelser, men et billede siger jo mere end en masse ord sĂ„ her et eksempel med M66 og M65 fra i aftes:
Og sĂ„ den behandlede version:SĂ„ skulle det vist vĂŠre pĂ„ plads. I bedes ikke se pĂ„ stjernerne i billederne, da jeg kun har til hensigt at vise objektet og sĂ„ vĂŠre ligeglad med stjernespor og komethaler i billedet som jeg alligevel ikke kan gĂžre noget ved. Kender nogen Ă„rsagen til disse haler? Jeg pillede ogsĂ„ LPR filteret af og monterede et UV/IR cut filter i stedet og det skulle vise sig at vĂŠre et godt valg. For ikke kun fik jeg 10% mere lys til rĂ„dighed for optagelserne, nĂŠh, det viste sig at kilden til det meste lysforurening faktisk var en lampe i stuen som gav falsk lys til chippen afhĂŠngig af vinklen til lampen. Og det opdagede jeg selvfĂžlgelig fĂžrst til sidst, men resultatet er til at fĂ„ Ăžje pĂ„, her M3 i Canes Venatici pĂ„ en nu dejlig mĂžrk baggrund:NĂ„r de andre billeder ikke rigtig kan mĂ„le sig med dette billede skyldes det altsĂ„ den for… lampe i min stue som svagt lyste dele af min altan op og altsĂ„ ogsĂ„ nĂ„ede chippen i stĂžrre eller mindre grad. NĂ„, men lad os gĂ„ i gang med udvalgte objekter i Coma Berenices og den fĂžrste er den berĂžmte M64 eller Black eye galaxy eller “sĂŠbeĂžjegalaksen” som jeg ynder at kalde den og billedet taler vel for sig selv:
Et andet godt objekt i Coma er M99 eller “Whirlpool galaxy:BemĂŠrk, at af og til kommer der nogle ordentlige “haler”. Og sĂ„ lige M100 af alle:Det var egentlig et tilfĂŠlde jeg kom over pĂ„ Coma Berenices, da jeg var i fuld gang med Virgo hoben, hvoraf jeg ogsĂ„ fik optagelser af udvalgte objekter. En anden kuglehob i stjernebilledet er ogsĂ„ M53:M88 er spektakulĂŠr i den forstand at den ligner noget stĂžv der bliver suget ned i et sort hul, hvad man jo osse mener de fleste centre i galakserne indeholder:Endelig kan jeg vise M85 og en “makker” i omrĂ„det:Jeg skal dog skĂ„ne jer for mere, men hermed opfordre nogle af jer til at se nĂŠrmere i Coma Berenices evt. tage “rigtige” astrofotos af objekterne i stjernebilledet, hvoraf der er mange flere end dem jeg har valgt at tage med her. Men jeg var rigtig produktiv i nat og fik set pĂ„ mange galakser og altsĂ„ ogsĂ„ fotograferet nogle stykker. Det er bare med at udnytte den klare himmel i Ăžjeblikket, inden varmen for alvor sĂŠtter ind.outlook 2009-04-19 14:38:19
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting19. april 2009 kl. 14:17 #15227
johnni.gade- Giant
rigtig flotte billeder đ
Godt lĂŠsestof20. april 2009 kl. 00:17 #15278
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Takk for den rapporten, outlook! Man fÄr virkelig lyst til Ä begynne med videoastronomi nÄr man leser dette.
Men lamper pĂ„ i stuen eller andre steder gĂ„r ikke nĂ„r man skal fĂ„ det mĂžrkt til Ă„ se stjernene. SlĂ„ alt slikt av! đ
Mvh,
BjĂžrn -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hold da K…' er lukket for nye svar.