hjul til rulletag

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER hjul til rulletag

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 211 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Er der nogle som kender du godt sted at købe hjul til rulletagobservatorium? Så vidt jeg forstår skal man helst ikke købe hjul med gummi, da de deformere med tiden. Jeg har været i Bauhaus, Silvan o.l. Og syntes ikke jeg kan finde noget passende. Og det skal jo helst være billigt 🙂

Mvh

Sørenmadsen2014-05-11 08:59:53

Anonym
        • Super Nova

Søg og du skal finde. Bauhaus har masser af dem – kaldes møbelhjul!

Mvh.

Anonym
          • Nova

Ja, men de er enten af plastic eller har gummibelægning. Måske er ren plastic ok hvis de får en metalskinne al køre på?

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej Madsen

Møbelhjul er ikke stærke nok, du skal op i en bedre kvalitet som dem der er vist her på denne side http://www.gerdmans.dk/shop/nav/77746-GDM/4294967119/Hjul+og+ruller/Universalhjul.html;jsessionid=FFB7F0FF3E9F3B75624281D394E921FD.as01

Du skal havde dem der er med Polyamidhjul da de er hårde og køre rigtigt godt.

mvh Finn

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ja, det er nok rigtigt, at rulleskøjtehjul ikke er solide nok – indtil videre har vores kun holdt i 24 år Wink

Hvis
              du vil gøre det ekstra godt, så skal du spidse hjulene – altså lave dem
              kegleformede, så der er taget højde for banediameteren fra inderst til
              yderst.

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                • Super Nova

Hej Finn. Nu ved jeg ikke hvad du selv har erfaring med og bruger, men mine møbelhjul af polyamid fra Bauhaus, har nu på ottende år båret mit tunge skydetag helt uden problemer – så de er altså gode nok. Møbelhjul er blot den betegnelse, de bruger for ikke drejelige hjul, og dem du referer til ser for mig ud til at være drejelige, og det kan vi nu ikke bruge til et tag, som skal køre lige ud!

Mvh.

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Ja ja, jeg læste lidt forkert, læste det om Rulle OBS, Sorry.

mvh Finn

Anonym
                    • Nova

Super, Tak for alle forslagene. Det bliver nylonhjul til taget så 🙂

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Jeg sov lidt- det var jo ikke til en kuppel.

Retfærdigvis skal det siges, at vi hæver kuplen, så den

Ikke hviler på på hjulene, når den ikke bruges.

Det er rigtigt, at hjulene bliver lidt flade, hvis kuplen hviler

på hjulene.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

thommy
                      Deltager
                        • Giant

Hej Søren,

En anden løsning er sporhjul af stål, som kører på “omvendt” vinkelstål. Dem har jeg fået eftermonteret på mit obs, efter mine gummihjul var blevet lidt deforme. Se evt. min tråd her

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Den løsning som Thommy foreslår er nok den bedste, da denne konstruktion vil have den mindste friktion.

Om hjulene så skal sidde på tag eller hus, det er spørgsmålet – skal hjul køre på skinner, eller skal skinner køre på hjul – fut-fut Torben Taustrup2014-05-12 12:18:11

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'hjul til rulletag' er lukket for nye svar.