› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Hjemmelavet refraktor
- Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Är, 6 mÄneder siden af jens. This post has been viewed 795 timesjacobsen. This post has been viewed 795 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. juli 2018 kl. 14:13 #318424
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg har tidligere skrevet om dette instrument,
Det er mange Är siden, at jeg var en tur i det norlige Jylland for at hente et objektiv, som var taget ud af et stort reprokamera. Det var et storformat reprokamera som kÞrte pÄ skinner pÄ gulvet. Ny teknik havde gjort det overflÞdigt.
Optikken er en 80 mm f/11 APO-Nikkor, en sÄkaldt dialyt, som bestÄr af to linsegrupper med hhv. en samle- og en spredelinse. Princippet bliver i Þvrigt brugt i Zeiss hÄndkikkerter.
Linserne sad i en kÊmpefatning, hvori der ogsÄ var monteret blÊnder.
Da denne fatning bĂ„de car for stor og tung, skilte jeg den ad. De to linsegrupper sad i hver sin celle, sĂ„ der skulle âbareâ laves en holder til de to fatninger.
Tre gevindstykker fungerer som spacere, men dette system er ikke optimalt, da opspÊndingen godt kan afstedkomme trekantede stjerner.Vi har brugt instrumentet til at fotografere igennem. Her er en optagelse fra 2005. Der er flere pÄ hjemmesiden:
Da jeg nu er gÄet pÄ pension, er der tid til at rode med instrumentet igen. FÞr sad der en hjemmelavet fokusering pÄ det, men den var ikke optimal, sÄ da vi kÞbte en ny fokusering til Den Fede, sÄ var der en fokusering i overskud.
Denne fokusering kÞrte dog ikke for godt. Der var slÞr, og det centrale rÞr sad lidt skÊvt. Det viste sig dog, at der var rÄd for disse fejl, da der blot skulle justeres pÄ et par pinolskruer modsat tandstangsdrevet, og sÄ kÞrte den fint igen.
Tubus er et pertinaxrÞr, der udvendigt er 100 mm. Fokuseringen passede ikke. den var ca. 1,5 mm for stor i diameter, men det var der rÄd for. En tur i drejebÊnken, og sÄ var det klaret.
EfterfÞlgende skulle tubus kortes af. Den blev afkortet med 70 mm, og sÄ kunne man fÄ fokus med stjernediagonalen pÄ.
Jeg var lige ude og kikke pĂ„ Solen gennem et Baader solfilter. Den sĂ„ noget bar ud – ikke en eneste solplet at se, men fokus blev kontrolleret.
Solfiltret kom af, og sÄ kikkede jeg lidt pÄ trÊerne i nabolaget med 15 mm okular monteret. Gengivelsen er fin, og umiddelbart er der meget lidt farvespredning.
Vi skal prĂžve instrumentet til guiding.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
VedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
21. juli 2018 kl. 23:01 #318584
ovecDeltager- Giant
Hej Torben
Uanset, hvor god din refraktor bliver, sÄ lader det til, at du har haft det sjovt med at lave den!!
Mvh Ove22. juli 2018 kl. 23:42 #318645
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Ove
Ja, det har da vĂŠret et spĂŠndende projekt đ
Jeg tror, at instrumentet vil vÊre fint som guideteleskop, men nu mÄ vi se.mv
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. august 2018 kl. 09:00 #318983
starfighter506Deltager- Moon
Hej Torben
Tak for dit svar ang mit spejl, som jeg roder lidt med, ang din refraktor her , sĂ„ gĂ„r jeg ogsĂ„ og roder lidt med renovering af en jeager refraktor som jeg har tusket mig til đ
Hilsen Allan
25. august 2018 kl. 09:51 #318985
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allan.
SpĂŠndende med Jaegeren. Hvilken stĂžrrelse og model er det?
Jeg har selv en 6″ f/10, en 5″ f/5 en 3″ f/12 og sĂ„ har jeg en 4″ f/5 linse liggende. De er temmeligt forskellige i opbygning…3″‘eren har jeg selv bygget linsecellen til.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.