Hjemmelavet peltrier køler

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hjemmelavet peltrier køler

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 809 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har lavet en køler til mit Canon 400D, som ser ud til at virke. Det er en peltrier køler, fra en køleboks, jeg har brugt de alu. elementer der sad i køletasken. Det det kommer and på er at få så meget varme væk fra køleren som muligt, for at den virker optimalt, for den afgiver temlig meget varme og er derfor også meget strømslugende, brug derfor rigeligt med kølepasta da det er meget afgørende der er 100% kontakt til både køleflade og varmfladen, uden kølepasta virker skittet ikke, fandt jeg ud af. Jeg har sat M-42 og M-45 ind i på forummet i dag, Cameraet er et Canon 400D og det er ikke modificeret.

Skal lige siges at den ser bedre ud nu, der er ikke så mange gummibånd mere.

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hvordan kobles den til kameraet?

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Åh ja, jeg har svejset en aluskinne på med et hul i så man bare skruer cameraet fast, skal nok sende et billed af det med cameraet på, skal lige låne min nabos camera.Confused

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Ok – så det er primært kameraets bundplade/messing bøsning som køles?

(hvilket også er brugbart den vist er i kontakt med den metalramme der holder CMOS sensoren)

Jeg er ikke sikker på at det giver så meget at køle gennem alt det
            plastik der omkring displayet bag på kameraet – det var lidt derfor jeg
            spurgte.

Så skal det hele i hvertfald pakkes godt ind.

Har du lavet en kvantitativ test af støjen i darkframes og antallet af hotpixels med og uden køling?

hvis du har et webcam kan du bare tage et billede med det ;o)

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Frank jeps det har vi…

Men det er noget svært at tælle præsist antal af hotpixels.. Kender du en god måde?

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Ja Frank, du bliver nok nød til at svare på Michaels spørgsmål, da det er ham der regner mit støj og hotpixcel ud for mig, men vi er blevet enige om at det har hjulpet en del. og nej jeg ved ikke hvor meget køling der kommer gennem kassen men en del gør der har vi fundet ud af.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Det ville være fint, normalt gør jeg det med badpixelmap. Men den kan ikke lide Finns billeder, tror de er for store.

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Deepsky stacker kan tælle badpixels

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Det må jeg prøve, kan den også fortælle noget om hvor mange der er over x antal adu?

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Ja, man kan vistnok selv bestemme hvad threshold skal være.

Ellers er der også IRIS – den har meget stærke funktioner på dette område

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Iris, kunne være man snart skulle prøve den 🙂

Anonym
                            • Nova

Hej Finn!

Den er næsten magen til min. Jeg har kun testet min ved stuetemperatur og der virker princippet godt:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/ghdgiw3VsBW9k2EiJxsgDQ
                            http://picasaweb.google.com/lh/photo/h2ycnhtFx4MspOIqG-2h-w
                            http://picasaweb.google.com/lh/photo/6Df_xx-iiBzJgmupuX4wdA

Mvh
                            Søren

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Hjemmelavet peltrier køler' er lukket for nye svar.