Billedet er IKKE spejlvendt i en Sun Gun! Det er det derimod ved almindelig solprojektion.
Bruger man en lille refraktor med lang brændvidde, f/12 eller længere, så er opvarmningen beskeden og okularerne tager ikke skade, selv ved vedholdende observation i tyve minutter eller deromkring. Jeg har i hvert fald brugt orthoskopiske okularer til solprojektion i årevis med en 50mm f/17, 60mm f/12 – f/15 og en 85mm f/19, uden at der er sket noget med okularerne. Men dyre TeleVue okularer skal man nok ikke bruge, i tilfælde af, at uheldet er ude… Orthoskoper og plösslokularer er i dag så billige, at man kan bruge dem uden at skulle frygte økonomisk ruin, hvis man skulle komme til at riste et af dem.
Et bedre billede end med en Sun Gun opnår man med en lukket projektionskasse, hvor der kun er et lille kighul i den ene side. Det kan give aldeles fremragende billeder. Jo mere effektivt man kan udelukke falsk lys fra at trænge ind i kassen, des bedre. Det eneste, jeg har fundet, der bare kommer i nærheden af solprojektion med lukket kasse, er et Herschelprisme med variabel polarisationsfilter, binoviewer og Zeissokularer… Og min solprojektionskasse var lavet af gamle papkasser og okularet var et gammelt 0.965″ 4mm orthoskop.
Thomas, Bornholm