Hjemmebyg – Sun Gun

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hjemmebyg – Sun Gun

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 397 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

kimmerrild
    Deltager
      • Main Sequence

Er der nogen der har prøvet at hjemmebygge en af disse?
      Jeg har kikket på sådan en her i noget tid, og det ser interasandt ud, men er det virkelig så nemt som der siges??
      Herunder er et link til hvordan den bliver bygget. Hvis det har interesse fra andre herinde, så kunne vi evt. indkøbe matrialer sammen?
      Så vidt jeg kan se behøver der ingen filtre af nogen art. man bruger “Sun projektion” man får så et spejlvendt billede, men hva gør det – når bare det er billigt!!

Jeg kan ikke lige helt se det foran mig, men man har vel stadig problemet med at man ikke må gøre dette i mere end et par minutter, for ikke at brænde sit okular i stykker? for brændpunket fra linsen ligger jo i okularet, eller???

http://www.sunguntelescope.com/MAIN.html

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Billedet er IKKE spejlvendt i en Sun Gun! Det er det derimod ved almindelig solprojektion.

Bruger man en lille refraktor med lang brændvidde, f/12 eller længere, så er opvarmningen beskeden og okularerne tager ikke skade, selv ved vedholdende observation i tyve minutter eller deromkring. Jeg har i hvert fald brugt orthoskopiske okularer til solprojektion i årevis med en 50mm f/17, 60mm f/12 – f/15 og en 85mm f/19, uden at der er sket noget med okularerne. Men dyre TeleVue okularer skal man nok ikke bruge, i tilfælde af, at uheldet er ude… Orthoskoper og plösslokularer er i dag så billige, at man kan bruge dem uden at skulle frygte økonomisk ruin, hvis man skulle komme til at riste et af dem.

Et bedre billede end med en Sun Gun opnår man med en lukket projektionskasse, hvor der kun er et lille kighul i den ene side. Det kan give aldeles fremragende billeder. Jo mere effektivt man kan udelukke falsk lys fra at trænge ind i kassen, des bedre. Det eneste, jeg har fundet, der bare kommer i nærheden af solprojektion med lukket kasse, er et Herschelprisme med variabel polarisationsfilter, binoviewer og Zeissokularer… Og min solprojektionskasse var lavet af gamle papkasser og okularet var et gammelt 0.965″ 4mm orthoskop.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Jeg så den som de har i Smithsonian Institute i Washington i sidste uge. Vi var så heldige, at Solen skinnede. Den fungerer fint.

Jeg har et billede af opstillingen.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hjemmebyg – Sun Gun' er lukket for nye svar.