› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Hjemme eller borte ?
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 166 timessneis. This post has been viewed 166 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. november 2015 kl. 10:44 #139192
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Står ovenfor ett lite valg som jeg ikke klarer å bestemme meg for. Skriver derfor her i håp på noen gode innspill.
Jeg har i dag ett observatorium som ligger ett lite stykke unna. Ikke lang, men en liten kjøretur er det. I utgangspunktet er dette stedet så bra det kan bli i nærheten av der jeg bor. Trolig finner jeg ikke noen sted i nærheten med mørkere himmel. Melkeveien står klar og tydelig samt at visuelt ser jeg 4 stjerner inne i vogna på Karlsvogna (noe jeg ikke gjør ifra andre steder jeg har prøvd).
Det negative er selvfølgelig at dette er “borte”. Det hadde jo vært så veldig mye enklere å hatt alt hjemme.
Så, har nå en konkret plan / mulighet til å bygge observatoriet hjemme i min hage.
Men her er forholdene en del dårligere. Selvfølgelig en del lys forurensning.
Melkeveien kan fortsatt sees etter litt tilvenning, men antallet stjerner som sees visuelt er betydelig lavere.
Så hva hedde dere valgt (og gjerne hvorfor)
Gode forhold borte eller ikke så gode forhold hjemme ?
13. november 2015 kl. 11:23 #139194
Anonym- Nova
Her er lidt inspiration
http://stargazerslounge.com/topic/198091-a-remote-unmanned-pico-observatory/13. november 2015 kl. 12:00 #139198
Hei Madsen
Har vært på tanken mang en gang, men ett stort problem er at jeg idag ikke har strøm frem til mitt observatoriet. Så må uansett fysisk ut der …
KSn
13. november 2015 kl. 20:05 #139209
Anonym- Nova
Et godt batteri og nogle solceller kan vel løse strøm problemet?
14. november 2015 kl. 00:11 #139214
lindhardDeltager- Super Nova
Vælg “Hjemme”, selv om forholdene ikke er helt så gode.
Det er bedst, når du bare kan gå ud af døren og gå i gang, så du kan udnytte også mindre opklaringer, og det er meget nemmere bare at kunne lukke og gå ind i seng efter en observation uden at skulle køre for at komme hjem.
Du vil få brugt observatoriet meget mere, når det står derhjemme.
mvh
Lars14. november 2015 kl. 11:44 #139220
munkholmDeltager- Neutron star
Bruger selv begge dele da lysforureningen fra ballerup er ret slem, så til de mere krævendene optagelser tager jeg til Avnø og stiller op. her kan man så møde andre astrotosser
Ville nødigt undvære mit obs. hjemme i haven, hvor jeg bruger mange hyggelige timer, og hvor smalbåndsoptagelser jo saktens kan ske. Så mit forslag – begge dele.
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
14. november 2015 kl. 14:24 #139228
Hei og takk for tips.
Heller mer og mer over til å ha obs. hjemme.
Bruker jo smalbåndfilter uansett om dagen. Lenge siden det ikke har sittet noen form for filter i kamera.
Ha er jeg sikker på at ikke er noen problem hjemme. Sll tror jeg da også skal gå helt fint (usikker her da jeg ikke har brukt det så mye) Olll derimot synes jeg virker mer ømfintlig. Spesielt i månelys.
Hvordan er Olll (12nm) på lys forurensning ?
Kom gjerne med flere tanker.
Noen som bruker smalbåndfilter på ett sted med mye lys forurensing som har lyst til å dele sin plassering sammen med noen rå-filer (gjerne på mail) slik at jeg kan få ett inntrykk av hvordan det ser ut.
14. november 2015 kl. 16:49 #139233
munkholmDeltager- Neutron star
Er nok lidt svært at sammenligne, bruger selv et SBig mono med 8.5nm Olll med dit Dslr moddet. Her et eks. fra Ballerup med smalbånd, taget fra Ballerup, ca. 15 km. fra Københavns centrum
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18070659/IC1871%20ver2.jpg
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
14. november 2015 kl. 17:11 #139236
Hei
Skal kunne leve med en slik kvalitet.
Veldig flott bilde
Selvfølgelig vanskelig å sammenligne, men gir jo en indikasjon. Planlegger også ett atik 383l i fremtiden.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjemme eller borte ?' er lukket for nye svar.