› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Hjelp til Pixinsight !
- Dette emne har 19 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 163 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. oktober 2014 kl. 16:37 #123306
Anonym- Nova
Hei alle !
Jeg lastet nylig ned en evaluerings version av Pixinsight og ser at, alle instruksjonsvideoer jeg har kunnet finne, går ut fra at man har fotografert i mono og med rbg filtre.
Jeg som bruker dslr sliter litt med å finne ut av det her med å stacke bildene i dette programmet siden alt er nytt i forhold til DSS.Noen tips og tricks mottas med stor takk.
21. oktober 2014 kl. 18:43 #123316
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Arne Martin
PI er rimeligt svært i starten, men det hjælper med tid og øvelse. Da jeg startede bemærkede jeg også at alt hedder noget andet end man er vant til. En stor hjælp var Harry’s video tutorials:
Harry er hyggelig, og forklarer tingene stille og roligt. Samtidig får man en introduktion til det vigtige, stacking osv.
Når du er kommet mere igang, kan PI’s forum være en guldgrube af information, men det er mest for de lidt øvede.
Det du bør starte med er det PI script som hedder BatchPreprocessing. Det vigtige her, ved DSLR, er at du skal enable den tick box, som hedder “CFA images”. Så gør PI resten inkl debayering osv. Du ender op med en færdig RGB stack.
God fornøjelse. PI er et fantastisk stykke software med en ultra dårlig dokumentation. Enten er der ingen hjælp, eller også er det forklaret med differential ligninger. Indlæringskurven er så stejl at den hælder bagover. Til gengæld venter der en spand med guld for enden af regnbuen
Vh
Morten
22. oktober 2014 kl. 06:12 #123329
alanDeltager- Super Giant
Hej Arne Martin og Morten
Jeg kan kun nikke genkendende til Mortens beskrivelse af PI. Det er ærgerligt at der ikke findes en bog om billedbehandling i PI, det med videoer er meget godt, men en bog som kunne bruges som opslagsværk ville være guld værd.Jeg er selv midt i processen, jeg har ikke fundet guldet endnu, men håber på bare en lille smule guld i nær fremtid.Mvh Alan22. oktober 2014 kl. 11:22 #123337
Anonym- Super Nova
Hej . Jeg bruger PI en hel del, men igen vil jeg tillade mig at påstå, at det ikke er svaret på alting. Der er visse supergode processer i PixInsight, som ikke overgås andre steder. Men på helt samme måde, har de andre og gammelkendte programmer, også ting som overgår PI. F.eks. har det gratis program Fitswork en gradientbehandlingdel, som PI ikke klarer halvt så godt efter min mening. Og da slet ikke så hurtigt! Eller prøv f.eks. en laplacian skarphedsprocedure i Nebulosity – den er enestående. Dog skal billedstørrelsen 2 eller tredobles forinden og igen nedsættes bagefter!
Det betyder for mit vedkommende, at stort set alle mine billeder, har været en tur gennem alle mine programmer, før de er færdig.
Mvh.
22. oktober 2014 kl. 12:37 #123339
@Alan
Der findes faktisk en uofficiel manual, men den er ikke opdateret siden ver 1.5. Den er dog stadig brugbar til opslag:
@Johannes
Software, mener jeg, bør man opfatte som et værktøj. Lidt ala en boremaskine. Kan den bore et hæderligt hul i væggen, er det ligegyldigt om den er gul eller grøn, eller om der står Dewalt eller Makita på den.
På CI billederne aligner jeg billderne nogenlunde ens, og cropper tekster og kanter i OSX programmet Preview. Derpå tilføjer jeg en alpha kanal og saver som 16bit TIF i Photoshop med en hjemmelavet action. Jeg er så småt gået i gang med at kigge på at lave scripts i PI, men jeg vil til enhver tid foretrække anden software, hvis det går hurtigere eller resultatet er bedre.
Jeg har efterhånden brugt mange forskellige programmer til billedbehandling. Nogle kan sammenlignes med en vinkelsliber. Det går hurtigt, men resultatet er lidt grovt. Andre programmer er som en schweizerkniv. De kan det hele, men gør ikke hver enkelt proces særligt godt. PI er lidt ala en kirurgisk scalpel til pixels, men med et stort klodset håndtag som ikke ligner et normalt håndtag
EDBBOB 2014-10-22 12:46:53 22. oktober 2014 kl. 14:09 #123342
erikguDeltager- Nova
Hei,
Jeg har brukt Pixinsight ganske lenge og føler at jeg har begynt å mestre en del av funksjonene. Jeg bruker nå et lite antall funksjoner i forhold til tidligere. Det er mulig det er pga. at jeg har begynt å bruke mono kamera samtidig som jeg tar mange flere eksponeringer enn tidligere, men det kan også være fordi jeg prøvde å få til ting jeg ikke hadde gode nok data til å få til. Jeg ser også at jeg bruker funksjonene mer forsiktig enn tidligere. Gjelder særlig støyreduksjon.
Konklusjonen i det jeg skriver er at jeg tror det er bedre å lære å bruke noen av funksjonene både riktig og godt enn å prøve å rote seg bort i “mange”.
De jeg bruker og vil anbefale å sette seg inn i er.
Batch Preprossesing
Dynamic Crop
Deconvolution
Dynamic Background Equalization
Multiscale Linear Transform
Background Neutrialization
Color Calibration
Histogram Transformation
Curves
Multiscale Median Transfor
Color Saturation
Det er også viktig å lære seg å lage og bruke masker.
Dette høres kanskje mye og vanskelig ut, og etter min mening er det det. Hovedgrunnen er alle parametere det er mulig å skru på i alle funskjoner. Den beste måte å lære de på er å prossesere samme bilde mange ganger.
Uansett er vel nøkkelen til et bra bilde gode data, så uten mange og lange eksponeringer er det ikke lett å lage “gull”
Erik G
erikgu 2014-10-22 14:11:45 Erik G
22. oktober 2014 kl. 14:48 #123344
De processer Erik nævner her er også nogen jeg bruger meget. Plus:
Starmask (uundværlig)
HDRMultiscaleTransform (HDR på hele billedet)
LocalHistogramequalization (HDR på detaljer)
Convolution (Blur)
MorphologicalTransform (kniber stjernerne mindre)
TGVDenoise (fjerner støj)
Blink (til at kigge mange billeder igennem)
Vh
Morten
22. oktober 2014 kl. 14:59 #123345
erikguDeltager- Nova
Flott Morten, jeg bruker også de du nevner.
Jeg nevnte ikke StarMask, jeg la de inn i å lære seg masker. Grunnen til at jeg ikke tok med de andre er at antallet man bør kunne bruke blir så mange slik at det kan føre til at man ødelegger bilder istedenfor å være fornøyd med det nest beste. Jeg tenker da foreksempel MorphologicalTransform som fort kan få stjerne til å se ut som støy. Jeg gjorde det på mange bilder den første tiden og jeg ser en del bilder her på forumet hvor den funksjonen er brukt for kraftig. Det gjelder særlig widefield bilder.
Erik G
Erik G
22. oktober 2014 kl. 15:10 #123346
Helt enig Erik!
Jeg ser også tit at folk bruger MorphologicalTransform uden en starmask. Det er synd!
Som du også skriver er det en god metode at gå frem i små step. I stedet for at prøve at knibe stjernerne i et hug, bruger jeg det i små portioner undervejs. Har jeg f.eks. fået for meget kontrast, så stjernerne brænder ud, kan MT virkeligt gøre underværker ved at softe dem lidt igen.
Jeg tror aldrig man bliver helt færdig med PI. Der dukker hele tiden nye ting op. Jeg sad f.eks. lige med en rigtigt god starmask. Det eneste problem var at den tog lidt fat i en galakse. Løsningen hedder CloneStamp
22. oktober 2014 kl. 15:52 #123352
Anonym- Nova
Hei Morten
Da er linken lagret og jeg takker så meget for ditt svar.
22. oktober 2014 kl. 16:00 #123353
Anonym- Nova
Hei Erik !
Takk for utfyllende svar.
Det er en hel masse og sette seg inn i det er helt sikkert.
Som andre er inne på ser det ut som at man kan plukkke det beste fra flere programmer.
Jeg vil forøvrig prøve å lære meg et av gangen, det er masse uttrykk som er nye og ukjente for meg enn så lenge.Og som du sier, mange eksponeringer gjør det letter å få gode resultater.
22. oktober 2014 kl. 19:45 #123361
Hej Igen
Tråden blev pludselig meget lærerig, da jeg postede i morges, sad jeg i mit observatorium, og var ved at tage en stribe billeder af M1, det var første gang det var i brug efter jeg i efterårsferien modificerede det. (Canon 40d)Jeg fik samtidig taget nye flats, darks og bias. Og har nu kørt-Batch Preprossesing-Staralignment-ImageintergationOg endte op med 3 billeder, alle mono-crome, jeg vil tro at der et eller andet sted i min opsætning er gået noget galt.Mvh Alan22. oktober 2014 kl. 20:37 #123364
erikguDeltager- Nova
Hei,
Regnert med at du har glemt å krysse av CFA opsjonen i BatchProcessing. En av opsjonene på høyre side av vinduet.
Erik G
Erik G
22. oktober 2014 kl. 22:22 #123370
Det er ikke der fejlen ligger, men tak for indsparket.Alan22. oktober 2014 kl. 23:02 #123372
erikguDeltager- Nova
Litt usikker på hvorfor du har kjørt Staralignment og Imageintergation. Har du krysset på Calibrate Only ? hvis ikke skal du ha ferdig integrerte bilder i master folder under “selected Folder”. Har du krysset av så fjern krysset for å prøve “full automatikk”.
I Debayer section har du satt opp riktig Bayer pattern ?
En annen ting du kan prøve hhvis det ikke virker er å krysse bort Up-bottom
Har ikke flere tips !
Erik G
Erik G
erikgu 2014-10-22 23:02:58 Erik G
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjelp til Pixinsight !' er lukket for nye svar.