› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjelp til nybegynner
- Dette emne har 7 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 253 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. juni 2009 kl. 22:01 #17516
per.o.- Asteroid
Hei
Jeg er helt ny og ønsker å starte med astronomi på en hobbybasis. Er spesielt interessert i fotografering av galakser og ønsker hjelp til hva man trenger av utstyr.
Noen som kan anbefale et oppsett av hva jeg trenger?
Takker på forhand for alle svar.
– Per O.
12. juni 2009 kl. 23:53 #17522
tommyfDeltager- Neutron star
Som ny og på jagt efter galakser, ville en billig 130mm Newton eller 80/100mm ED refractor på en EQ3/med motor eller EQ5Proog så et brugt Orion starshot color eller DSI 1 eller 2 være en god start.
13. juni 2009 kl. 13:04 #17542
Anonym- Nova
Hei Per og velkommen til forumet !
Ikke så lett å finne ut av hva man skal skaffe seg av utstyr !Har selv holdt på siden Januar og stilte samme spørsmål som deg dengangen.Fikk god hjelp her på forumet og har siden også hjulpet min søster med å finne sitt første teleskop !Vi var en tur i Danmark og hentet en slik som denne til henne ! (beklager den lange linken)Grunnen til at vi kjøpte i Danmark var pris samt at jeg samtidig skulle ned å hente noe til meg selv !Jeg fotograferer med et digitalt speilrefleks og har derfor kjøpt en brukt 80mm semi apokromatisk refraktor. (Williams 80 Megrez II)Den ble anbefalt meg av noen her på forumet og har fungert supert, meget god til foto !Et godt og stødig stativ må man ha til astrofoto, vind og eventuelt bevegelser i underlaget teleskopet står på ødelegger raskt en fotosesjon ! Har selv kommet inn etter noen timer og funnet noen ubrukelige bider fordi jeg skulle “bare gå å hente meg litt kaffe” !(mitt stativ står på en veranda av tre)Stativet er forøvrig et HEQ5 Pro og er et meget bra computerstyrt stativ (GoTo)Håper mitt svar var til hjelp !Mvh Arne Martin14. juni 2009 kl. 01:25 #17557
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Arne Martin wrote: Har selv kommet inn etter noen timer og funnet noen ubrukelige bider fordi jeg skulle “bare gå å hente meg litt kaffe” !
(mitt stativ står på en veranda av tre)…jeg burde vel ikke le, men det er jo morsomt! Ha-ha! Det var også morsomt den gangen du hadde glemt å ta vekk fokuseringsmasken.
Problemet er at vi gjør våre tabber uansett om vi blir advart aldri så mye på forhånd. Jeg skulle ønske det var mulig å unngå, men i hvertfall for meg ser det ut til å være en slags lov som sier at alle må gjøre sine egne tabber. Selv går jeg rundt og bare håper at mine tabber ikke er så alvorlige at utstyr for mange tusen kroner blir ødelagt i prosessen … f.eks. det å snuble i strømledningen og rive med seg teleskopet i asfalten hadde vært kjedelig …
Mvh,
Bjørn14. juni 2009 kl. 07:10 #17558
mortenDeltager- Super Nova
Hvis du vil fotografere galaxer kræves
1) Et teleskop med en vis brændvidde og lysstyrke. De fleste galakser fylder ikke mere end 20 buesekunder på himlen, så en brændvidde på omkring en meter er efter min mening passende (andromedagalaksen, og til dels m33, er undtagelser, og for at fotografere andromeda skal du have en brændvidde på ikke over 500mm). Sørg for at det teleskop du køber kan bære et kamera. Mange af de billige har et alt for vakkelvorent udtræk til kameraet. Newtons er de billigste, linsekikkerter er de nemmeste, SCT’er er bedst hvis du køber en reducer til dem. Kan du leve med at galakserne bliver små i billedfeltet, er en linsekikkert med brændvidde på 500 mm nem at have med at gøre.M.h.t brændvidden, så download programmet Stellarium (linket er på lyras hjemmeside, når den ellers kommer op igen, ellers google). Det er et planetarieprogram. Her kan du se hvilke galakser du kan se, og hvor store de er (står i tekstområdet øverst til venstre). Lav så nogle overvejelser over hvor store de skal være på det billede du gerne vil tage, og beregn så hvilken brændvidde der skal til.2) En montering. Her vil det være mit råd at ofre pengene. Galakser er lyssvage og små (for de flestes vedkommende). D.v.s. der kræves lange eksponeringer. For at undgå rystede billeder skal monteringens mekanik være i stand til at følge galaksem meget præcist. P.g.a. jordens rotation skal monteringen flytte sig 15 buesekunder i sekundet og altså fastholde det objekt du vil fotografere (10-50 buesekunder stort) i adskillige timer. Køb en tysk ækvarorial montering HEQ5 pro eller EQ6 pro. En for dårlig montering vil være en kilde til konstante fustrationer, og du risikerer at forlade hobbyen igen hurgtigt.3) Et kamera. Her kan du starte med et digitalt spejlreflekskamera (dSLR), som du sikkert har i forvejen. Der kræves et par adaptere, lidt afhængigt af hvilken kikkert du vælger. Du kan også gå direkte på et dedikeret astrokamera. De kommer som farvekameraer og som monokrome kameraer. Hvis du vælger et monokromt kamera skal du også have farvefiltre og filterhjul.4) En guidekikkert, og et guidekamera. For at fotogrefere galakser kræves at monteringen guides, d.v.s. du skal have en lille, billig kikkert og et videokamera (et guidekamera), som du kan indstille til at fiksere en stjerne og så få monteringen til at følge den. Som guidekikkert bruger jeg Lyras akromatiske 80 mm f/4 linsekikkert, og er godt tilfreds med det. Billigste kamera løsning er så vidt jeg ved orion starshoot autoguider, som mange af os har. Også her kræves diverse adaptere.5) En laptop computer, sådan en har du formodentligt i forvejen. Man kan få standalone guidere, som eliminerer behovet for en computer i marken – du har dog brug for en computer til billedbehandling.6) Software til astronomisk billedbehandling og til at styre din guider. Du vil fotografere dine galakser som en række ca 5 min eksponeringer som så skal lægges sammen i det astronomiske billedbehandlingsprogram for få et billede. Noget af dette er gratis (f.eks. ph.d. guide, og DeepSkyStacker) andet koster mere eller mindre. Jeg bruger Maxim 5.0, som er ret dyrt.7) En mørk himmel er en fordel, men ikke et must. Her på forum er der flere der laver fantastiske billeder fra byen, men en mørk himmel er en fordel, specielt hvis man tager billeder med farvekameraer. Tålmodighed er et absolut must.Konklusion: Brug pengene på monteringen. Lad være med at køb en billig alt-az montering.Måske kommer der snart nogle brugte EQ6 pro monteringer til salg brugt fordi folk vil have de lidt fiksere CGEM’er, det har ellers været svært at købe EQ6’er brugt, har folk først fået fingre i sådan en så skiller de sig ikke af med dem (sjovt nok). Der har været HEQ5 pro monteringer til salg brugt for nyligt, det har været gode køb.16. juni 2009 kl. 05:46 #17637
mhansenDeltager- Nova
For at fortsætte mortens udemærkede indlæg. For det første kan jeg kun give ham ret ang. montering. Smid alle dine penge deri. Selvom du til at starte med, kun vil kunne få råd til en HEQ5 Pro og en 150mm Newton, plus okularer, så vil det stadigvæk være den bedste investering.
Jeg kan fra min egen erfaring sige, at jeg startede med en Skywatcher 150mm på en EQ3-2 og selvom denne faktisk gav mig mange gode timer, så var den ikke i stand til at tage mere end 60 sekunders billeder. Jeg brugte på det tidspunkt et Orion Starshoot DSI II.Jeg har nu opgraderet til en EQ6 Pro og et 200mm TS teleskop. Hvis jeg havde vist dengang, hvad jeg ved nu, havde jeg fået efter den store montering.Ligeledes for at uddybe omkring guideren. Når du tager billeder med et teleskop, så er der en ting der er alfa omega og det er, at kameraet ser det samme sted hele tiden. Alt mere end 2 pixels bevælgese og der vil komme mere eller mindre tydelige stjernespor.Der er 3 måder du kan holde kameraet det samme sted. 1: Køb en montering, der er af så god kvalitet, at den tracker ufatteligt godt. 2: Guide kikkerten manuelt eller 3: Guide kikkerten elektronisk.Manuelt sidder du med et teleskop og et belyst trådskort okular og holder øje med en stjerne. Når stjernen flytter sig, kompenserer du med din håndkontrol. Fordelen er, at du har hands-on fornemmelse af hvad der sker. Ulempen er, at det menneskelig øje sjældent kan opfatte så fine bevægelser.Elektronisk sidder der et kamera på et ekstra teleskop. Dog kan visse SBIG og Starlight Xpress kameraer guide på samme kikkert. Dette har fordelen, at du kun skal bruge ét teleskop. Ulempen er blandt andet, at du bliver nødt til at guide igennem eventuelle filtre.Men fælles for dem alle er, at guidekameraet så kommer til at fungere som dit øje. Det holder øje med hvor meget en given stjerne flytter sig og kompenserer dermed teleskopet. Dette bevirker at teleskopet bliver samme sted, hele tiden. Forskellen ligger i følsomheden. Mange guideprogrammer kan aflæse og guide på subpixel niveau. Dette betyder at teleskopet bliver kompenseret inden at kameraet når at registrere bevægelsen. Og på denne måde opnår man pæne runde stjerner.Der er dog en anden forskel mht. mørk kontra lys himmel. For uden brug af filtre, så afgører himlens mørke, hvor lange eksponeringer du kan tage. Jo lysere himmel. jo korterere eksponering kan du benytte, før baggrundslyset kommer til at “overskygge” objektet du vil observere.Dog igen, kan visse filtre lukke det kunstige lys ude, dermed give dig mere eksponeringstid på en forholdsvis lys baggrund.16. juni 2009 kl. 09:19 #17648
tommyfDeltager- Neutron star
Og så skulle admin overveje at lægge de 2 indlæg i en sticky indlæg under begyndere, så kan de skribenter udvide hen af vejen, det er den helt rigtigt vejledning til nye.
TommyF 2009-06-16 09:19:52 16. juni 2009 kl. 10:04 #17656
mstauningDeltager- Black Hole
Overvejelser til anskaffelse af første udstyr:
1) Hvad vil jeg bruge det til, også i det lange løb. Kun visual, eller også foto.2) Hvad vil jeg se/optage?3) Med hvad vil jeg se/optage.4) Monteringen betyder alt, især ved foto.5) Få noget der passer til bruget, så man ikke står med at planet setup og vil se deepsky.6) Der er INTET der dækker alle ting.7) Montering betyder alt, især ved fotobrug… Fik jeg sagt det. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjelp til nybegynner' er lukket for nye svar.