› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjelp med Sky-Watcher AZ GOTO oppsett (Star Align)
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af soeren. This post has been viewed 292 timesvod. This post has been viewed 292 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. juni 2009 kl. 14:13 #17613
johankj- Asteroid
Hei,
Jeg er ny her på forumet, og ganske ny på amatørastronomi-fronten.
Jeg kjøpte nettopp en SkyWatcher AZ GOTO montering.
Det er jo ganske lyst her oppe i Norge for tiden, noe som ikke gjør saken enklere, men uansett…
Når man setter opp en slik montering, er det nødvendig å sette mot (C) nord, slik man gjør med EQ-versjonen? Jeg tror ikke jeg gjorde det.
Under ‘Alignment’ fikk jeg nemlig problemer da monteringen flyttet seg mot stjerne nummer to, den posisjonen var helt på jordet.
Jeg tror problemet egentlig er at jeg ikke satt på ‘Daylight Saving = On’, ellers skulle alt annet være ok (også amerikansk dato greier).
Selvfølgelig så måtte jeg jo leke litt med monteringen på dagen, og jeg tror jeg køddet litt rundt med ‘Park’ og av-og-på med strømmen og sånt (holdt på å kjøre teleskopet i beinet!). Kan det ha hatt noen betydning?
Håper det er noen andre her med denne monteringen, den virker genial. Har bare ikke fått testen den ut skikkelig enda, er på reisefoten nå igjen.
Mvh,
Johan.15. juni 2009 kl. 16:08 #17615
Anonym- Nova
Hei Johan !
Velkommen til forumet og en flott hobby !Jeg er ikke så kjent med AZ goto’en, men på min HEQ5 Pro montering er vel prinsippene det samme tenker jeg ! (er ganske ny jeg også)Etter som jeg har forstått så er vatringen av monteringen viktigere enn Nord- oppstillingen, men jeg prøver nå å få begge så gode som mulig !Mener også at man ikke skal bruke “daylight saving”, jeg taster inn klokkeslett og +1.00 time på håndkontrollen !Om du må slå av strømmen slik som du nevner så mister du nok “Home position” og må kjøre det hele om igjen !Min søster har nettop kjøpt en Sky Watcher Synscan 130 GoTo.
Der mener jeg å ha lest i manualen at man kan sette begrensning på maskineriet, slik at det ikke kjører teleskopet i et av benene på monteringen ! Det finner du sikert ut av selv !Allignment med min søsters utstyr gikk som en lek !Det var bare å finne “brightest star”, sentrere den i okularet og så gikk allignment på 3 stjerner derfra meget enkelt !Håper du ble litt klokere av svaret mitt, om ikke så ta det med rodet er mange her på forumet som kan hjelpe bedre en meg
Mvh Arne Martin15. juni 2009 kl. 16:54 #17618
johankj- Asteroid
Hei Arne Martin, og takk for svar.
Det står ingenting om nord-oppstilling i manualen, bare hvordan man går igjennom alignment med håndkontrollen??
Som du sikkert skjønner kan jeg ikke så mye om dette.
Men la oss nå si at teleskopet står i korrekt ‘park’ posisjon. Skal jeg da peke det mot nord, og så begynne alignment prosessen?
Man kan sette slew-limit i håndkontrolleren i grader, nok en ting å finne ut av
Jeg trodde først at slew-limit var hvor raskt teleskopet ‘slew’-et til målet
Den manualen på ‘Engrish’ som følgte med er litt vanskelig å følge av og til…
15. juni 2009 kl. 17:40 #17619
Anonym- Nova
Hei igjen Johan !
Nå er jeg ikke så kjent med AZ monteringen og min søster er for tiden i Danmark ellers kunne hun sikkert hjulpet også !Min HEQ montering har et ben merket med en N, det setter jeg alltid mot nord ! (har forsenket 3 hull i verandaen til dette)Når jeg har tastet inn alt som SynScan spør etter og kjørt en 3 stjerners allignment er jeg klar for observering !Når jeg er ferdig kommanderer jeg SynScan til å parkere scopet i “home possition” og slår av strømmen når det er klart !Da skal alt være lagret til neste gang og jeg skal i teorien ikke trenge å gjøre det om igjen neste gang, bortsett fra dato og klokkeslett !Er ikke sikker på om AZ SynScan fungerer slik !Kanskje andre kan gi bedre svar ??Mvh Arne MartinPS.Jeg glemte å nevne at, dersom jeg går tom for strøm eller mister kontakt med SynScan slik at den slår seg av, så vil ny “home position” være der oppstillingen står når den får strøm igjen !Men jeg har jo to clutcher jeg kan løsne og parkere den manuelt om så skjer !Tar jeg ikke feil så kan AZ monteringen din forsiktig tvinges til park manuelt også !Sjekk med manualen din først for sikkerhets skyldArne Martin 2009-06-15 18:29:00 15. juni 2009 kl. 18:00 #17622
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Johan, og velkommen til forumet!
Først må jeg si at jeg ikke kjenner ditt teleskop i praksis. Men står det noe i manualen om å sette opp Park på nytt? Hvis du kan velge hvor du vil ha parkeringsposisjonen, er det jo kjekt å ha den rett mot nord, så du kan bruke den som en grov polalign neste gang. Jeg vil tro at polalign er generelt viktig, også for din montering. Det er dette jeg ville prøvd nå, hvis jeg var deg, i tillegg til å kjøre en ny alignment på stjernene.
Mvh,
Bjørn15. juni 2009 kl. 18:39 #17624
mhansenDeltager- Nova
Hej Johan.
For det første, velkommen til Astro-Forum.Når du opsætter indstillinger i SynScan kontrollen skal du slå Daylight savings til. Det den i grunden jo spørger om er, om du er inde i en periode hvor sommertid gælder. Og det er vi jo. Jeg har også oplevet at sætte Daylight forkert og mine aligneringer var helt henne i skoven.Dernæst skal de selvfølgelig huske at indstille date (måned/dag/år) ordentligt, sætte tidszonen til +01:00 (hvis det er denne) og huske at indstille lattitude/longitude ordentligt. Disse behøver ikke være super præcise, men skal være rigtige indenfor de første 2 angivelser. N xx,xx E xx, XX.Om opstillingen står præcis mod nord, er ikke så vigtigt da det er en Alt-Az montering. Det vigtige er her, om den står rimelig fornuftigt i water. Dog har en Alt-Az montering, ligesom en EQ montering, altid et udgangspunkt. Jo tættere den er placeret på dette udgangspunkt, jo tættere vil den stoppe ved den rigtig stjerne.Men hvis den er helt og aldeles ved siden af, ville jeg undersøge indstillingerne igen. Når man har plottet den første stjerne ind (som godt kan være ret meget ved siden af), burde den kunne placere sig ved de andre sådan rimelig fornuftigt.Håber det kan hjælpe…15. juni 2009 kl. 19:33 #17626
johankj- Asteroid
Hei igjen,
Jeg er rimelig sikker på at jeg har glemt å ha på sommertid. Jeg ble forvirret av navnet ‘Daylight Saving’: Jeg overbeviste meg selv om at det måtte være om vinteren man sparte på lyset, om sommeren har man jo nok av det! Ergo skulle man ikke trenge å ha på ‘Daylight Saving’…
Da ble jo alt en time feil, ikke rart det ikke virket som det skulle. Ut å prøve igjen
Takk for svar alle sammen, hilsen Johan.
15. juni 2009 kl. 21:50 #17629
soeren.vod- Planet
Hej Johan
Vær opmærksom på datoformatet!
Den driller ofte
Det er amerikans datoformat sådet hedder MÅNED/DAG/ÅR
Dvs. at idag hedder altså 061509Mvh Søren
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjelp med Sky-Watcher AZ GOTO oppsett (Star Align)' er lukket for nye svar.