Hjelp – knekke MaxIm-koden

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hjelp – knekke MaxIm-koden

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 84 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

magnar.fjoertoft
      • Planet

Hei!

Fant et spennende og dynamisk forum på nettet, og meldte med inn for få minutter siden!

Etter noen år med DSLR har jeg bestilt et CCD-kamera med kjøling, og ønsker nå å trenge dypere inn i MaxIm — og i Universet. I første omgang har jeg to spørsmål:

1)

Kjører kalibrering med bias, dark og flat, og fortsetter med å fjerne heite piksler og fjerne pedestal. Deretter står fagekonvertering for tur. Til sist kjører jeg Stretch, og lagrer i 16 bit tif for videre behandling i RegiStar og Photoshop. I MaxIm har jeg problemer med å finne gode verdier for scaling % R, G og B i Convert Color-paletten (Color > Convert Color). Har jo skjønt at hver bildeserie krever separate verdier, avhengig av himmelbakgrunn, dis, strølys, osv. Har dere noen triks i ermet for dette?

2)

Først tenkte jeg at full bildebehandling på enkeltbilder måtte være et supert trekk, men etter hvert erfarte jeg at det er bedre å kalibrere og konvertere enkeltbildene til farger, for så å kjøre registering + stacking, og deretter utføre bildebehandling. Hvordan høres denne framgangsmåten ut?

Legger ved tre bilder som viser mitt ståsted i dag, med en 106 mm f:5 refraktor og Sony DSRL. Som dere ser, er det mye som kan forbedres:

Cocon-nebula og mørke tåkeområder:

Gass- og tåkeområder i Kefeus, med ngc7023 som hovedmotiv:

Et ikke ukjent objekt, Orion nebula, hvor jeg har hentet ut detaljer i de mørke områdene:

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hei og velkommen til forumet!

Du er ikke tilfeldigvis han som har skrevet boken “Digitalfotografi i praksis“?

Isåfall kan du mer om dette enn de fleste andre her allerede!

Når det gjelder MaxIm DL er Michael Stauning den du bør snakke med. Han kommer sikkert til å kommentere innlegget ditt når han kommer innom.

Flotte fotos, BTW! Bjørn T. Jønsson2009-12-19 21:02:00

Mvh,
        Bjørn

magnar.fjoertoft
          • Planet

Hei, og mange takk for svar! Jo, det er nok jeg som har skrevet den boka som du nevner … men det står ikke noe om bruk av MaxIm i den … Wink

Jeg skaffet meg MaxIm for en tid tilbake, men har ikke kommet skikkelig i gang med programmet enda. Har jo grunntrinnene inne, og kjører sekvens på kveldens fangst (MaxIm: View > Batch Prosess Window). Har også begynt å samle darks og flats hver kveld jeg er ute med kamera og teleskop. Men det er et stykke fra OK bilder direkte i Photoshop til det å kunne utnytte MaxIm og få skikk på filtre og prosesser. Bare bruk av flat frames har løftet resultatene mine betraktelig de siste månedene. Jeg har kikket gjennom mange innlegg her på forumet, og ser at det representerer en solid kompetanse. Gleder meg til fortsettelsen!

rigo
          Deltager
            • Super Nova

flotte !

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hej Magnar,

Velkommen til. Det er svært at finde frem til en egentlig korrekt hvidbalance i RGB astrofotos. Tættest på kommer nok en G2V måling, som Michael Stauning har beskrevet her: http://messier.flight.dk/Vejled/vejled.htm De fleste af os sjusser os frem til det.

Den rigtige rækkefølge er i langt de fleste tilfælde: Kalibrere, farvekonvertere, registrere/stacke og først derefter billedbehandle. Hvis du tager separate RGB serier med monocam skal disse kalibreres og registreres/stackes før de kombineres til et RGB billede. Med monocam kan du med fordel bruge LRGB teknikken. Måske kan denne være til hjælp: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.pdf

Jesper2009-12-19 22:05:44

rigo
              Deltager
                • Super Nova
                Forresten fedt med de wide skud der….

Har tænkt selv på at gøre som denne tysker her med mit egen cam

http://www.rigorigo.dk2009-12-19 22:07:37

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Efter Rigos fine billed af et drømme opsætning. Vil jeg lige spørge Jesper, er det ikke meget svært at få farverne ( natur tro ) eller skal der en 2gv stjerne til. Tænker især på den sidste M-32 du har postet i en anden tråd????

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

Finn wrote: Efter Rigos fine billed af et drømme opsætning. Vil jeg lige spørge Jesper, er det ikke meget svært at få farverne ( natur tro ) eller skal der en 2gv stjerne til. Tænker især på den sidste M-32 du har postet i en anden tråd????

Drømme ??? Har cam og linse, mangler bare adapter mellem cam og linse, det ser jo smart ud

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Finn wrote: Efter Rigos fine billed af et drømme opsætning. Vil jeg lige spørge Jesper, er det ikke meget svært at få farverne ( natur tro ) eller skal der en 2gv stjerne til. Tænker især på den sidste M-31 du har postet i en anden tråd????

Hej Finn,

Jeg har faktisk aldrig brugt G2V. Men jo, det er da svært og hvis du Googler f.eks M31 billeder vil du da også kunne finde mange forskellige varianter af farvebalance. Astrofotos er jo som regel mere kunst/æstetik end videnskab. Naturtro farver betyder jo sådan som vi opfatter farver i sollys (hjernen stiller selv hvidbalansen i kunstigt lys eller overskyet) men det går jo ikke får deepsky objekter som lyser med deres eget lys. G2V teknikken bruger så en stjerne af samme type som Solen til at kalibrere hvidbalancen efter. Hvis man kender sine filtre og sit kameras følsomhed kan man også afpasse eksponeringstiden i RGB efter det, men det er nok endnu sværere end G2V. Gradient Xterminator kan også være en god hjælp til at få en neutral baggund, og dermed, forhåbentlig, gode farver.

magnar.fjoertoft
                        • Planet

Mange takk til alle sammen, og særlig Jesper S. i denne omgangen, som viser til en del interessante web-steder, bl.a. astrofoto.dk og boken sin i pdf-utgave. Nå er det godnatt, så jeg får begynne på den i morgen.

Når det gjelder MaxIm og Convert Color får jeg slåss videre med Scaling % for RGB. Jeg har i det minste fått bekreftet at jeg er på rett spor når det gjelder MaxIm og rekkefølge på “framkallingen” av råfilene. Så får jeg øve videre til CCD-kameraet kommer — for enkelhets skyld valgte jeg en one shot/color-modell.

Farger er jo også avhengige av kameraet, og jeg registrerer at bilder på nettet og i astronomiske tidsskrifter preges av moter og trender. Det er kanskje litt absurd å snakke om naturlige farger så lenge fargene ligger utenfor synssansens rekkevidde, men det kan jo være et mål å gjengi fargene teknisk korrekt.

Igjen, mange takk alle sammen!

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Som jesper siger, så ville jeg prøve med en G2V måling. Det tager jo ikke lang tid at lave, og giver et godt fingerpeg fremover.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Hjelp – knekke MaxIm-koden' er lukket for nye svar.