hjelp ønskes av ccd guruene

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR hjelp ønskes av ccd guruene

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af morten. This post has been viewed 103 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

alfi
      • Main Sequence

hei folkens

jeg har ikke noen erfaring med å bruke ccd kameraer, men vurderer å kjøpe ett.
      jeg har lest endel rundt på nettet, og kommet frem til at ett fargekamera nok er det beste, siden jeg er helt fersk på dette, mindre sjanser for å gjøre feil, enn om jeg skal bruke filtre, og fokusere og ta flere eksponeringer.
      jeg har sett litt rundt, og prisene her i scandinavia er stive, men ønsker ikke kjøpe fra usa, p.g.a. garantier, etc.
      jeg har sett på orion starshoot 2 fargekameraet, og lurer på om det er ett ok kamera?
      det ligger i en oppnåelig prisklasse for meg, har også sett på meade dsi2, og imaging source.
      orion virker på meg som ett bra kamera, med peltierkjøling, og etter hva jeg har forstått, god software støtte.
      jeg lurer også på om det går å bruke spesialfiltre som Olll og uhc, etc. i kombinasjon med ett fargekamera, eller er det forbeholdt monochrome kameraene?
      håper noen har noen innspill på dette, og setter pris på råd og tips.

alfi

morten
      Deltager
        • Super Nova

Hvis du vil lave farvefoto, så tror jeg du står dig ved at starte med DSLR, et sådant kan du evt få brugt. Ulempen er at DSLR ikke er følsomt i det vigtige røde område med mindre det bliver modificeret. På vore breddegrader har vi udmærket atmosfærekøling om vinteren (selvfølgelig er det en fordel med et peltierkølet cam, men se f.eks. Wiebens billeder, som er taget med DSLR, der er ikke meget at komme efter der..).

Orionkameraet (starshoot II) har nogle år på bagen og har ikke mange pixels. Jeg har selv et orionkamera (starshoot pro), som er rimeligt, men orion er ikke top of the of line elektronisk (= ganske meget udlæsningsstøj). Du kommer til at betale en hamper overpris på (netop) Orion ved at købe det i Danmark. På orions hjemmeside koster starshoot 300 US$ til kurs ca 500 = ca 1500 + told, moms, fragt. Stadig langt under de ca 4000 den står til hos Lyra. Den garanti bliver dyr…

Jeg er iøvrigt helt klar over at jeg ikke kvalificerer til betegnelsen ccd guru. Tillod mig at svare allivegelEmbarrassed

morten2009-09-26 14:48:13

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'hjelp ønskes av ccd guruene' er lukket for nye svar.