Jeg har for et par år siden købt en stjernekikkert Celeston Advance vx8” sct, som jeg syntes virker fint for mig “nem at sætte op = hurtig at komme igang” jeg tænke på om der er andre som kender den eller har en også, som har købt nogle ekstra ting “udstyr” til den som passer/virker godt sammen med den type stjernekikkert, evt. planeter – Deep sky eller foto, det jeg mener hvad vil den også være god til og hvad kræver det
Det er et fint instrument, som er velegnet til forskellige observationer – både af deep sky-objekter og af planeter.
En 8″ åbning giver en god opløsning, og du kan fint bruge instrumentet til fx fotografering af planeter, hvis du praktiserer okularprojektion og bruger et CCD-kamera. Det vil også være muligt, at lave deep sky-optagelser med en kompressorlinse, som reducerer brændvidden fra en F.10 til en F:6,3
Du skal bruge noget tid på at sætte dig ind i de forskellige principper, men heldigvis er der masser af information at finde på nettet.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Det er godt at du er tilfreds med dit Teleskop- og det er let at stille op- det var det Jeg mente med sådan én?-
Selv om du ikke har købt det i Kikkertland.dk – tlf.- kan du sikkert få råd om anskaffelser til teleskopet af dem-
Nej jeg kender ikke din 8´´ Celestron- Jeg har kun små begynderkikkerter-
Jeg bruger meget 40mm Plössl visuelt- til min Skymax 102 ( Sort)- den findes ikke blå længere- og der findes ikke adapter til Plössl 40mm-
Til Fotos bruger Jeg derfor Super 25mm med adapter- til Spejlrefleks kamera- Sony- godt til både planeter- månen- og f. eks. Orion Tågen-
Jeg er ny i denne verden, som bliver mere spændende desto mere man kikker på himlen. Jeg har købt et Skywatcher 200 P på et EQ 5 stativ. Det jeg så kunne tænke mig var et Fokuser med en 1/10 regulering er der nogen som kunne foreslå hvilket jeg kan bruge til den kikkert jeg har.
Forfatter
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.