Hjælp!! Til valg af teleskop/stjernekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp!! Til valg af teleskop/stjernekikkert

• Dette emne har 15 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af teejay. This post has been viewed 233 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

silas.kristensen
      • Asteroid

Hej Astro-forum!

jeg har tænkt mig for første gang at investere i et teleskop, og jeg vil rigtig gerne have noget hjælp!

Jeg vil gerne være i stand til at se planeter, stjernetåger og andre galakser mm.

Jeg har set på to teleskoper inde på DBA:

http://www.dba.dk/teleskop-bresser-messier/id-1009252725/

http://www.dba.dk/stjernekikkert-bresser/id-1008157611/

Hvad synes I om disse?

Jeg er 100 % ny, jeg har selvfølgelig lavet lidt internet research, men det er sgu en jungle.. Har I andre forslag, og hvad er vigtigt at vide for en begynder?

Tusind tak 🙂

Mvh. Silas K

silas.kristensen
        • Asteroid

BTW, noget som jeg rigtig gerne vil, er at kunne være i stand til måle de forskellige bølgelængder som de forskellige galakser, stjerne, planeter osv udsender? Jeg vil gerne være i stand til at kunne måle afstande og de forskellige objekters temperatur?

Er der noget udstyr, som kan give mig bølgelængderne?

Tak, tak

Mvh. Silas K

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Silas

En åbning på 150 mm er fin, men til de ting, som du vil bruge teleskopet

til, har du brug for motordrev på timeaksen. Så vidt jeg kan se, så er

der ikke motordrev på de teleskoper der er til salg – men det kan

sandsynligvis bygges på.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

silas.kristensen
            • Asteroid

Hvad skal man bruge motoren til? Er det til at finde objekterne?

Vh. Silas K

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Silas

Motordrevet skal trække timeakslen, så kikkerten kan følge det objekt

som du har stillet kikkerten på.

Objekterne bevæger sig med 15 grader i timen pga. Jordens rotation.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

silas.kristensen
                • Asteroid

http://www.lyra.dk/monteringer-og-stativer/motorer.html

Er det sådan noget du tænker på?

Vh. Silas K, Vejle

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Sådan Dennis

mvh

Torben

silas.kristensen
                    • Asteroid

Tusind tak for svarene!

Jeg har ikke den store formue, så er en motor et “must” for nu? Er det totalt ubrugeligt uden?

Mvh. Silas K (:

finnr
                    Deltager
                      • Main Sequence

Du kan sagtens bruge teleskopet uden motor, men så må du være forberedt på at objekterne lige så stille driver ud af synsfeltet mens du ser på dem. Du får dem dog let tilbage igen ved at dreje på finskruen. Ved store forstørrelser løber objekterne sevfølgelig hurtigere ud af feltet , og hvis man vil fotografere gennem teleskopet, bliver stjernerne tværet ud. Det kan forhindres med en motor, der sørger for at stjernerne stå bomstille i synsfeltet.

Motoren bruges ikke til at finde stjernerne med, men til mange teleskoper kan man få en “fjernbetjening” med en computer, der kan styre teleskopmotoren og dreje telekopet, så det peger mod et objekt, hvis navn eller katalog-nummer man indtaster – det kaldes “Go To”. Det er meget hurtigere at finde objekter vha. en Go To computer, men nogen mener at det er lidt usportsligt, og at man ikke lærer stjernehimlen at kende ved at finde sine objekter på denne måde. – Go’ fornøjelse med både indkøb og brug af teleskopet Smile
                      FinnR

silas.kristensen
                        • Asteroid

Tak for svaret, Finn! Jeg har da også overvejet GoTo systemet, men det er lidt dyrt, så det må påsættes i fremtiden 🙂

Du kan vel ikke forklare mig hvad “Tysk ækvatorialmontering” er? Og hvilken forskel det gør, når teleskopet har denne montering?

Mvh. Silas Kristensen 🙂

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Hej Silas

Jeg tror at du vil få meget hjælp i en lokalforening.

Det er MEGET nemmere at forklare dine spørgsmål med en kikkert

stående ved siden af. Måske foreningen har en lånekikkert der kan fange din interesse yderligere i hvert fald kan de hjælpe dig med valget af din egen. Hvis det ikke har din interesse, så spørg bare løs

Hilsen Claus

silas.kristensen
                            • Asteroid

Hej Claus,

Jeg har undersøgt, men så vidt jeg ved, så er der ikke nogen forening i min by, Vejle.

Men du har ret, det ville nok være nemmere 😉

Venlig hilsen Silas 🙂

jskals
                            Deltager
                              • Main Sequence

Hej Silas

tag fat i amatør astronomisk forening i Kolding

det er jo kun et “stenkast” fra vejle

mvh Johnny

finnr
                              Deltager
                                • Main Sequence

… Du kan godt få en kort (nå ja, så kort som det nu kan gøres) forklaring på tysk-ækvatorial opstilling, mens du leder efter nærmest astro-klub:

Den enkleste måde at montere et teleskop
                                på er ophænge det i en gaffel, ligesom en gammeldags kanon. Hvis gaflen står på
                                en plade, der kan rotere, kan man pege på et hvilken som helt punkt på himlen.
                                Højden over horisonten kaldes på astronomi-latin for altituden, og retningen
                                rundt om horisonten (kompasretningen) kaldes for azimuth. En sådan montering
                                kaldes derfor en alt-azimuthal montering. Et ”Dobsonian” teleskop er monteret
                                og ligner faktisk også en kanon.

Fiksstjernerne står stille på himlen (eller
                                rettere, flytter sig så lidt det ikke kan ses af mennesker.) Når de alligevel ser
                                ud til at bevæge sig, skyldes det jordens rotation. Hvis man står på Nordpolen
                                bevæger de sig på et døgn rundt i cirkler om et punkt lodret over hovedet
                                (Zenith). Næsten i dette punkt finder vi stjernen Polaris, Nordstjernen. Nu
                                bor vi heldigvis ikke på nordpolen, men lidt længere nede. Nordstjernen står derfor ikke i Zenith (90gr
                                over horisonten), men ca. 55 gr over
                                horisonten (som er vores breddegrad). Stjernerne bevæger sig stadig rundt om Nordstjernen,
                                og hvis de ikke er tæt på den, ser det ud som om de står op i øst og går ned i
                                vest.

Set med det blotte øje bevæger de sig
                                ikke ret hurtigt, men ved større forstørrelse som i et teleskop er de hurtigt
                                ude af synsfeltet. Skal man følge stjernerne i teleskopet, skal man hele tiden
                                bevæge teleskoprøret lidt, både i op-ned retning og højre-venstre retning. På et
                                dobson-teleskop skubber man en lille smule til røret, og det fungerer hel
                                fint. Skal man motorisere denne
                                bevægelse, skal der to motorer til og en computer, der regulerer bevægelserne.

Man kan spare en af motorerne, hvis man vipper drejepladen som ”kanon-lavetten”
                                står på, så den er parallel med et plan gennem jordens ækvator. Hvis man vipper
                                i teleskoprøret i sit ophæng, så det er vinkelret på drejepladen, vil det nu
                                pege direkte mod himlens nordpol, dvs. næsten mod Nordstjernen. Hvis man nu sætter
                                en motor til at bevæge bundpladen rundt i modsat retning af jordens omdrejning
                                og med samme hastighed, vil stjerner set i teleskopet ikke bevæge sig. Det
                                kaldes en ækvatorial montering (eller en polær montering).

Man kan opnå det samme ved at montere teleskopet
                                på to solide drejelige akse (stålpinder): den ene (polaksen) peger mod himlens nordpol (og er altså
                                vinkelret på ækvator). Den anden er vinkelret på den første, og for enden af
                                den sidder teleskopet. Modsat teleskopet skal der være en kontravægt for at
                                holde balancen. De to akser svarer tilsammen til drejepladen i kanon-opstillingen.
                                Hvis en motor drejer pol-aksen rundt som ovenfor, vil stjerner ikke bevægesig i synsfeltet. Dette er den tysk-ækvariale
                                opstilling (German equatorial mount = GEM) og er formodentlig opfundet i Tyskland, se
                                billedet her.

Hvis man forestiller sig himlen som
                                indersiden af en globus, kan vi give stjernerne koordinater ligesom geografisk
                                længde og bredde. Længden hedder på astronomi-latin rektascension (eller right
                                ascension), forkortet RA, bredden deklination /declination), forkortet DEC. Og
                                for at det ikke skal være for enkelt anfører man DEC i grader, minutter og sekunder,
                                mens RA er timer, minutter og sekunder, fordi drejepladen eller polaksen
                                bevæger sig hele horisonten rundt på præcis den tid, det tager jorden at dreje
                                én gang rundt, 24 stjernetimer. 6 timer i rektascension er en kvart cirkel, = 90
                                grader. En stjerne har en fast RA-DEC adresse, mens dens position i Alt-Az
                                ændrer sig hele tiden, efterhånden som den bevæger sig over himlen.

Go’ fornøjelse med de himmelsek
                                koordinater, FinnR

silas.kristensen
                                  • Asteroid

Tusind tak for forklaringen, Finn.

– også et ganske brugbart link!

Jeg vil snart begynde at eksperimentere lidt med det – mon ikke “learn by doing” er gældende 🙂

Vh. Silas K

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp!! Til valg af teleskop/stjernekikkert' er lukket for nye svar.