Hjælp.. til valg af Teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp.. til valg af Teleskop

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 83 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

sigerslevoester
    Deltager
      • Asteroid

Hej Alle

Jeg har overvejet i mange år at investere i et teleskop, men har aldrig rigtigt turde at springe ud i et køb af teleskop, før nu Smile

Mit budget ligger mellem kr. 10.000,- til 15.000,-

Det jeg gerne vil bruge teleskobet til er flg.: deepsky, planeterne samt astro-foto og med goto-kontrol.

Jeg har set på nedenstående 3 teleskoper men er meget i tvivl om det er en af disse jeg skal købe Confused, eller om i erfarne bruger har andre/bedre forslag til køb af et teleskop til en nybegynder.
      De her 2 Dobson teleskoper (er de magen til hinanden ?)
      eller
      Har I også nogler erfaringer med DSLR kameraer, hvilket et er bedst til astro-fotos ?
      Hvad med COMA correctors og andet tilbehør er det noget jeg også skal investere i, til en af ovenstående teleskoper for at få det optimale ud af mit køb ?
      Ved godt det er en masse spørgsmål, men håber virkelig på hjælp fra Jer Smile
      Med venlig hilsen
      Steffen
      P.s
      bor i en lille landsby mellen Skævinge og Frederikssund, hvor der en enkelt gadelampe ca. 100 M. væk.

Anonym
        • Super Nova

Hej Steffen. Allerførst – meld dig ind i en stedlig astroforening. Her får du den bedste hjælp!

Mht. DSLR er Canons 1100D det rigtige for tiden. I vores forening AAF i Kolding bygger vi dem selv om til astrobrug.
        Dit budget er fint og du kan få forholdsvis god kvalitet for pengene. Men jeg fornemmer lidt den samme begynder fejl, som mange nystartede gør – mig selv inkl. da jeg i sin tid startede. Det er ligesom at man skal starte med noget ret stort og imposant. Hvis det er astrofoto du stiler efter, så lad være med det. Derfor glem også alt om Dobsoner til fotobrug. En god Eq5 eller Eq6 med en tilhørende god Refractor – f.eks. en Skywatcher ED80 til widefield og så en GSO 150 – 200 mm. newton i F5 med en tilhørende TS komacorrector. Så er du supergodt kørende inden for dit budget – både visuelt og frotografisk og kan altid senere udvide med en SC,er f.eks. fra Celestron til planetbrug.
        Muligvis er andre af anden mening mht. hvad du skal købe, men jeg kan stå inde for det jeg siger her – og det er også hvad jeg anbefaler i AAF hvor jeg underviser i astrofoto!
        Når vi i vores forening køber ind, har vi opnået nogle fornuftige rabatmuligheder til gavn for vores medlemmer.
        De bedste hilsner

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Hej Steffen.

Hvis du gerne vil have et teleskop, der både er til deep-sky og planeter, kunne du overveje et kompakt SCT (Schmidt-Cassegrain Telescope)

Hvis det har interesse med et brugt, vil jeg nok sælge mit Celestron NexStar8 GPS, jeg har lige købt et stort 14″ istedet.

Det har kulfiber tubus, goto, gps og mange andre finesser. Optisk er det f/10, der kan sættes reducer på fx en f/6,3 eller f/3,3 (til ccd-kamera). Det er Fastar kompatibelt, så er det et rent f/2 http://celestronsites.com/astroimaging/learn-astroimaging/44-2/

Med en barlow kan du opnå de lange brændvidder til planetobservation eller foto, en 2x giver ca 4000mm f/20, men der er også barlows på 3x 4x eller 5x.

Du kan se en test af teleskopet her: http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2117

Jeg har fundet lidt info på nettet:

Features of Celestron NexStar-8GPS Telescope:

StarBright Multi-Coatings

Dual Fork Arm

Carbon Fiber Optical Tube

Fastar Compatible for f/2 CCD Imaging

Double line, 16 character Liquid Crystal Display; 19 fiber optic backlit Computer Hand Control

RS-232 communication port on hand control

Auxiliary Port and Autoguide Port on Drive Base

40,000+ object database

16 channel GPS Receiver

Package Contents:

Celestron NexStar 8 GPS Telescope 11052

1-1/4″ 40mm Eyepieces (51x)

1-1/4″ Star Diagonal

9×50 Finderscope and Mounting Bracket

1-1/4″ Visual Back

AC Adapter (car battery adapter is included with some models)

Heavy Duty Tripod

NexRemote Telescope Control Software

Celestron NexStar 8 GPS Schmidt-Cassegrain Telescope 11052 is part of Celestron’s “Top-of-the-Line” fork-mounted astronomical telescopes. 8GPS Celestron NexStar Telescope is at home as a superb visual instrument or,with optional CCD cameras, as a serious scientific research tool.

Besides seeing all of the Messier Catalog objects, you can also see hundreds of other, less famous, but equally interesting NGC, IC and Caldwell objects. Turn NexStar 8 GPS Telescope to the planets and see amazing detail on the surface of Jupiter; see Cassini’s Division in the rings of Saturn, and resolve details on the surface of Mars. Even the distant Uranus, Neptune and Pluto are within your reach.

Although large in aperture, with its conveniently located carrying handles and an instrument weight of only 42lb.,Celestron 8-GPS Telescope is portable enough to set up in your backyard or take with you to your favorite dark sky location.

With StarBright XLT Optical System Design you’ll see the light. One of the most important factors in the evaluation of a Schmidt-Cassegrain telescope ‘s optical system performance is its transmission – the percentage of incoming light that reaches the focal plane. The design of the XLT System accomplishes two crucial objectives: Develop a coating system that is optimized for visual use and for CCD/Photographic imaging.

There are three major components that make up Celestron StarBrightXLT high transmission optical system design:

1) Unique enhanced multi-layer mirror coatings: Celestron mirror coatings are made from precise layers of Al (Aluminum), SiO2 (quartz) and TiO2 (Titanium Dioxide). Reflectivity is fairly flat across the spectrum, optimizing it for both CCD imaging and visual use.

2) Multi-layer anti-reflective coatings: Coatings are made from precise layers of MgF2 (Magnesium Fluoride), and HfO2 (Hafnium Dioxide). Hafnium gives a wider band pass than Titanium, used in comparable coatings.

3) High Transmission Water White glass : Celestron Schmidt-Cassegrain optical systems with optional StarBright XLT coatings use Water White glass instead of Soda Lime glass for the corrector lens. Water White glass transmits about 90.5% of light without anti-reflective coatings. That is 3.5% better transmission than uncoated Soda Lime glass. When Water White glass is used in conjunction with StarBright – XLT ‘s anti-reflective coatings, the average light transmission reaches 97.4% – an 8% improvement!

These three components of Celestron StarBright XLT coatings result in one of the finest coatings available. The peak light transmission for the systems is 89% at 520 nm. The overall system transmission is 83.5% averaged over the spectrum from 400 to 750 nm.

Jesper G.

Anonym
            • Super Nova

Hej Jesper. En km. data er ikke så meget værd som 1 cm. med prisen!!!

Mvh.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

johannes wrote:

Hej Jesper. En km. data er ikke så meget værd som 1 cm. med prisen!!!

Mvh.

Det er klart men jeg har slet ikke nået at tænke på salg endnu, jeg har ikke fået “storebror” hjem endnu, men jeg skal nok finde en pris og lave en beskrivelse af tilbehør m.v. når jeg lige får tid.

I første omgang skal man vel også beslutte sig for hvilken type teleskop man har brug for (derfor en km data), derefter se på markedet, om det skal være nyt eller brugt

Den ser i øvrigt sådan ud:

JesperG2013-03-13 18:04:59

Jesper G.

Søren Hansen
              Deltager
                • Giant

Sigerslevøster wrote:

Det jeg gerne vil bruge teleskobet til er flg.: deepsky, planeterne samt astro-foto og med goto-kontrol.

Hej Steffen

Velkommen i klubben af nybegyndere.

Du lyder lidt som jeg gjorde for et halvt år siden.

Start med at blive enig med dig selv, planeter eller deep sky, ikke at et teleskop kan begge dele, men mere at for at være god til det ene, må det gåpå kompromis med andre ting der er bedre til det andet.

Deep sky og astro foto kan snildt gå sammen, men hvis du vælger en newtonian (reflektor) skal du prøve at få en hvor brændevidden divideret med spejldiameter giver 5 eller lavere.

Vedrørende goto, skal det bare være en goto, eller skal den også kunne følge den stjerne, cluster, galakse du sigter efter ?

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Steffen

De Dobson teleskoper du har kig på, er ikke egnede til deepsky astrofoto. Jeg skal ikke kunne sige, om de kan bruges til planetbilleder. Til gengæld siges det, at de er fremragende at kigge i!

Vil du tage astrofoto bør du gå efter en EQ montering. Det er den eneste måde at undgå at dit felt roterer og trækker stjernerne ud til streger.

De ting Johannes nævner er helt rigtige. En lille ED/APO refraktor er en super kikkert at arbejde med. Mange (mig selv inkl) går i starten efter for lang brændvide, for at kunne komme tæt på, men det kræver virkelig øvelse, og rolig himmel. De objekter som egner sig til en lille refraktor, er ofte meget smukke, og relativt nemme at gå til, fordi de fylder meget på himlen.

JesperG’s Celestron er et rigtig fint teleskop (jeg har et selv), og det er kompakt og relativt billigt. Det sidder på en AZ montering. Det kan godt bruges til foto, men kræver nok en wedge på længere sigt. Det er dog et ret fintfølende teleskop ift refraktoren, og kræver tålmodighed og øvelse.

Ift DSLR er der mange som bruger Canon. Det er i sig selv ikke noget argument for at Canon er bedre, men det gør det nemmere ift astrosoftware. Jeg mener, i denne verden bruger vi stadig Rs232!

Vh

MortenEDBBOB2013-03-13 22:23:57

joergen.k
                  Deltager
                    • Nova

Kære Morten,Wink Canon er bedre på alle punkter.

sigerslevoester
                    Deltager
                      • Asteroid

Hej Alle

Tusinde tak for jeres rådgivning Smile
                      Jeg dropper dobson teleskopet, og vil starte med noget mindre… (indtil jeg har fået noget “træning”)
                      Deep-sky har min største interesse samt astrofoto… så det er her jeg vil invistere i mit første teleskop + kamera.
                      Citat Søren: Vedrørende goto, skal det bare være en goto, eller skal den også kunne følge den stjerne, cluster, galakse du sigter efter ?
                      Hej Søren, det skal gerne være en goto der følger dem så man kan tage fotos med lang eksponeringstid.
                      Tak for de indtil videre gode svar, og debatten som jeg følger med stor interesse.
                      Mvh.
                      Steffen

Sigerslevøster2013-03-17 19:36:50

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

For pokker, der crashede browseren for anden gang! Ouch
                        Hader ustablie computere, øv. Angry

Nå men Steffen, jeg ville lige skrive et længere råd til dig, men det må vente til i aften.
                        Jeg håber ikke du har lagt dig fast på noget inden da Confused,
                        da jeg har lidt input til dig…

I’ll be back!

Anonym
                          • Nova

Køb et teleskop du får brugt!!! Jeg har en 80mm f/6 refraktor som bliver flittigt brugt til astro foto og som jeg kan have med overalt på en lille EQ montering. Til klare DSOer og planeter levere den også et fint billede. Nu har jeg lige købt en 10″ på EQ6 og jeg kan godt forstå beretningerne om at folk i længden ikke gider slæbe sådan et størrelse udstyr ind og ud hele tiden, og det derfor ikke bliver brugt så meget som det burde. Mit er en gammel udgave af det du linker til, og hvis du ser i specifikationerne så vejer tubus alene 14,5 kg. Monteringen i sig selv er heller ikke let og du skal også have kontravægte med ud. Mit bud er at du kommer til at jonglere rundt med minimum 30 kg udstyr. Så…. Hvis du overvejer et større Newton teleskop, så tag lige ud og se det “live” i et forening eller forretning først, så du ved hvad du skal flytte rundt på.

Mit umiddelbare råd:
                          1. Til begynder astro foto: Lille APO refraktor på EQ5-størrelse montering med goto samt et modificeret 1100D. Også lidt egnet til observation, let at bruge og flytte rund på.
                          2. Til deep sky observation: En 8″ eller 10″ dobson. Ikke egnet til deep sky foto, lidt egnet til planet foto. Ikke så let at have med i tasken og ikke GOTO. (jeg elsker GOTO 🙂
                          3. Kompromi’et: JesperGs SCT. En god blanding af 1 og 2, med både fordele og ulemper.
                          4. Det ultimative: Et observatorie med EQ6 eller større, 8″, 10″ eller større Newton, lille APO og en EQ5-størrelse montering til rejsebrug samt et mono CCD med en masse filtre. (største ulempe: du må på knæ i banken…)

madsen2013-03-18 07:39:12

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Hjælp.. til valg af Teleskop' er lukket for nye svar.