Hjælp til valg af teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til valg af teleskop

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af neder. This post has been viewed 923 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

mygafglas
      • Asteroid

Hej

Jeg søger et teleskop til en nybegynder og har kigget på følgende 2, som ser interessante ud.

1. Skyhawk 114PM

– er det muligt at tage digitale billeder med dette teleskop?

2. Skywatcher Explorer 130PM

Hvilket af de to kan anbefales?

Eller måske et helt tredje?

På forhånd tak for hjælpen!!

stefan.oellegaard
        • Planet

Hejsa

I teorien kan man tage billeder gennem “hvad som helst”, når diverse betingelser er opfyldt. Disse betingelser afhænger blandt andet af lukketider. Det er muligt, at din lukketid bliver lav nok til at knipse nogle billeder af f.eks. månen, men da alt stort set bevæger sig hen over himlen, så bliver dit teleskop og dermed dit kamera nødt til at følge med, og det kræver bl.a. motorstyring af din montering, som i øvrigt skal være en ækvatorial montering, hvilket de begge er.

Men, hvis jeg skal vælge mellem dine to forslag, så vil jeg tage Skywatcher Explorer 130PM, da den har en større åbning, hvilket giver mere lys, længere brændvidde som giver en større forstørrelse, og den kommer med en kraftigere(?) montering med motorstyring.

Alt efter dit behov og din pengepung, så kan vi sagtens anbefale meget andet Big%20smile

mygafglas
          • Asteroid

Tak for det

Det var også den jeg hældte mest til..

neder
          Deltager
            • Main Sequence

Jeg har købt en SW 130PM som mit første ‘rigtige’ teleskop og er godt tilfreds med det
            Red Dot søgeren kræver lidt tilvæning og jeg tror jeg købet en anden søgekikkert på et tidspunkt
            Jeg købte den med motor og ved første øjekast virkede det lidt Storm P. agtigt men den virker fint
            Kan anbefales

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Hjælp til valg af teleskop' er lukket for nye svar.