› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hjælp til valg af grab'n'go
- Dette emne har 78 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 1892 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. september 2010 kl. 08:24 #45866
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Michael,
Nexstar-monteringen til deres 6″-8″ SCT har samme maxvægt som iOptron (5,4 kg.) Det er i underkanten. Jeg tror ikke rigtig, der findes nogen montering på markedet, der vil stille mig helt tilfreds. Så jeg satser på, at jeg kan få overtalt Niels Haagh til at gå med i et designprojekt, hvor jeg får specialbygget en montering præcist efter mine ønsker. Det vil jeg tale med ham om på Avnø. Jeg har sendt ham en email om det, og han var da ikke helt afvisende29. september 2010 kl. 12:15 #45883
Anonym- Nova
Jeppe wrote: Nexstar-monteringen til deres 6″-8″ SCT har samme maxvægt som iOptron (5,4 kg.) Det er i underkanten. Jeg tror ikke rigtig, der findes nogen montering på markedet, der vil stille mig helt tilfreds. Så jeg satser på, at jeg kan få overtalt Niels Haagh til at gå med i et designprojekt, hvor jeg får specialbygget en montering præcist efter mine ønsker. Det vil jeg tale med ham om på Avnø. Jeg har sendt ham en email om det, og han var da ikke helt afvisende
Kan han ikke lave en lille billig udgave af hans nuværende montering, incl field rotator? Den ser ihvertfald nem og smart ud, man koster kassen
29. september 2010 kl. 14:59 #45892
Jeg har allerede spurgt ham om en lille billig udgave for et godt stykke tid siden. Det lød ikke som om, det var et projekt der lå lige for. Uden at vide det vil jeg også gætte på, at en mindre udgave næppe bliver ret meget billigere end den store. Der skal jo bruges præcis de samme komponenter til den lille som til den store udgave, bare i mindre udgave. Arbejdstiden er nok også den samme, hvadenten der skal laves en lille eller stor udgave.
5. oktober 2010 kl. 15:11 #46415
Der er meget tomt lige nu. Alt er væk: Unitronen, Meaden og okularerne. Det eneste, der er tilbage, er min okularrevolver og så lige et par enkelte okularer af tvivlsom oprindelse og kvalitet, som jeg ikke vil være bekendt at tage penge for. De kan blive byttet for en øl på Avnø
Så nu venter jeg blot på, at der igen bliver fyldt op med udstyr. Stellarvuen skulle lande i denne uge, og det samme burde de nye Planetary-okularer også gøre. Så begynder det at ligne noget!
Næste step er monteringen. Den skal jeg tale med Niels om på Avnø. Mit håb er, at jeg kan overtale ham til at lave en luksusudgave af denne montering:Så får jeg alt det, jeg gerne vil have:- Tracking
- Lavt batteriforbrug (=ingen tung batteripakke)
- Lav vægt
Jeg har også kigget på de forskellige monteringer, jeg er blevet anbefalet i denne tråd. Men ingen af dem kan bære mit udstyr, og så har de også det problem, at det vil være umuligt at få okularrevolveren ind under dem. Den er for bred. Dermed ville jeg kun kunne se op til godt 70 grader.6. oktober 2010 kl. 08:18 #46458
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Mens jeg søgte efter en ny encoder til den gamle LX6, er jeg faldet over følgende link.
6. oktober 2010 kl. 15:10 #46463
Anonym- Nova
Hvad med Takahashi teegul?
http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=59911. oktober 2010 kl. 10:45 #46681
Hej Erik,
Den montering, du viser, svarer stort set til den, som jeg gerne vil have. Den skal bare vinkles til polaksen, så den kan tracke.På træffet i Avnø talte jeg med Niels Haagh fra Track The Stars. Han vil gerne se, hvad han kan gøre, så det er jeg ret spændt på!Mit nye teleskop ankom i fredags, så jeg kunne lige akkurat nå at få det med til Avnø. Jeg har endnu ikke hverken montering eller okularer, så Henrik fra Lyra lånte mig yderst venligt en EQ5 og en stak Hyperion-okularer, så jeg kunne komme til at teste teleskopet. Det gik helt, som det skulle, og jeg fik en god aften/nat.Planetary-okularerne burde ankomme i denne uge, og så mangler kun monteringen. Men den vil det nok tage lidt længere tid at få på plads.11. oktober 2010 kl. 10:55 #46683
madsen wrote: Hvad med Takahashi teegul?
http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=599På træffet i Avnø var der en naturguide, der viste os rundt i området. Der var både sæler, svaer og Canadagæs. Det blev jeg lidt tændt på. Så jeg kunne egentlig godt tænke mig en alt-az montering til at tage med ud på fuglekigning. Men det skal så nok ikke være en Teegul. Jeg er nok mere til den nye AZ4 fra Skywatcher.
11. oktober 2010 kl. 11:58 #46685
Anonym- Nova
Jeppe wrote:
Mit nye teleskop ankom i fredags, så jeg kunne lige akkurat nå at få det med til Avnø. Jeg har endnu ikke hverken montering eller okularer, så Henrik fra Lyra lånte mig yderst venligt en EQ5 og en stak Hyperion-okularer, så jeg kunne komme til at teste teleskopet. Det gik helt, som det skulle, og jeg fik en god aften/nat.Hvad er dit indtryk af det? Lever det op til forventningerne?
11. oktober 2010 kl. 13:13 #46688
Ja, jeg fik en god start med både Jupiter og deepsky. Jeg var dog ikke i stand til at få forstørrelsen op over 120x. Jeg ville forvente, at det burde være muligt at gå op til 175x. Men selvom nattehimlen så klar ud for mig, har der måske alligevel været en smule dis/dårlig seeing. Så en test af maks. ydeevne må vente.
Jeg opdagede et par ting, der ikke fungerer efter hensigten. Bl.a. solgte Stellarvue mig en balance plate til teleskopet. Desværre er de åbenbart bare ikke klar over, at den balance plate ikke kan bruges til deres NHNG-teleskop. Så den ryger retur. Det samme gør holderen til reddot-finderen. Den er for lav, så udsynet til finderen spærres af okularet. Retur ryger også deres modvægt, der placerer al modvægten under teleskopet, så det ikke kan balanceres horisontalt.
Men det er småting. Jeg skal nok få det til at spille
11. oktober 2010 kl. 14:28 #46691
Anonym- Nova
Jeg var dog ikke i stand til at få forstørrelsen op over 120x. Jeg ville forvente, at det burde være muligt at gå op til 175x.
Har du checket kollimationen (stjernetest) efter turen over atlanten?
Jeg opdagede et par ting, der ikke fungerer efter hensigten. Bl.a. solgte Stellarvue mig en balance plate til teleskopet. Desværre er de åbenbart bare ikke klar over, at den balance plate ikke kan bruges til deres NHNG-teleskop. Så den ryger retur. Det samme gør holderen til reddot-finderen. Den er for lav, så udsynet til finderen spærres af okularet. Retur ryger også deres modvægt, der placerer al modvægten under teleskopet, så det ikke kan balanceres horisontalt.
Det lyder da for dårligt af et teleskop til den pris, det burde da bare spille fra starten. Du må endelig skrive hvad de vil gøre ved dine problemer.
Mvh
Søren11. oktober 2010 kl. 14:48 #46692
Nej, jeg har ikke fået genenmført en egentlig test endnu. Men min mavefornemmelse siger mig, at seeing blot var dårligere, end jeg først vurderede. Så det er jeg ikke så nervøs over.
Ja, du kan have ret i, at Stellarvue burde have bedre styr på det. Men det kommer ikke bag på mig. Jeg havde jo en (envejs) dialog med dem, inden jeg lagde en ordre, hvor jeg faktisk havde afskrevet dem som værende utroværdige. For mange store ord, og for lidt substans.Stellarvue har tilsyneladende et godt ry og en trofast fanskare, men når alt kommer til alt, er de ligesom alle andre: de videresælger blot kinesiske teleskoper uden at have 100% styr på specifikationerne. Sådan er det bare. Det gider jeg ikke ærgre mig over. Det gælder jo også stort set alle andre leverandører af teleskoper. Hvis man vil undgå den slags små bump, skal der nok stå “Televue” i stedet for “Stellarvue” på siden af teleskopet, men så er prisen jo også dobbelt så høj
Jeppe 2010-10-11 14:51:37 11. oktober 2010 kl. 22:03 #46749
Anonym- Nova
Jeppe wrote:
Stellarvue har tilsyneladende et godt ry og en trofast fanskare, men når alt kommer til alt, er de ligesom alle andre: de videresælger blot kinesiske teleskoper uden at have 100% styr på specifikationerne. Sådan er det bare. Det gider jeg ikke ærgre mig over. Det gælder jo også stort set alle andre leverandører af teleskoper. Hvis man vil undgå den slags små bump, skal der nok stå “Televue” i stedet for “Stellarvue” på siden af teleskopet, men så er prisen jo også dobbelt så høj
Det er jo egentligt også det f.esk. Televue og APM gør. De laver heller ikke optikken selv, men køber den i østen (incl Rusland) og så sætter den i deres egen tube mv. Det er vel kun stort set Astro Physics og TEC som selv laver optikken.
12. oktober 2010 kl. 18:06 #46827
Du har sikkert ret. Men jeg betragter det egentlig ikke som noget større problem, at der var et par smuttere. Det skal nok gå i orden.
Jeg håber, jeg kan komme til at teste teleskopet ordentligt i aften. Jeg har en aftale med Henrik Rosenørn om at tage ud til Kroppedal, hvis skyerne ellers vil drive væk.
12. oktober 2010 kl. 18:37 #46833
tommyfDeltager- Neutron star
I kan lige så godt kører til parkeringspladsen ved Arken, der er lige så mørkt som ved Kroppedal, Kroppedal er ikke god mere..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til valg af grab'n'go' er lukket for nye svar.