Hjælp til valg af grab'n'go

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hjælp til valg af grab'n'go

• Dette emne har 78 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 1894 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 79 i alt)
  • Forfatter

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

TommyF wrote: Min Equinox fokuser er rigtig god, holder snildt mit tunge kamera filterhjul og reduser, og uden flex, koblings skruen skal bare lige finpasses.

Hej Tommy,

Hvad er den samlede vægt for kamera, reducer og filterhjul?

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jeppe

Det er ca 1.8 Kg, og den kan tage mere kan jeg mærke…

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Jeg skal mindst have 2,3 kg på. Jeg krydser fingre for, at det går Smile

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Kom forbi, sæt det i og prøv for dig selv og det er godt nok til dig.

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

Hej Tommy,

Jeg skal forbi Henrik, så jeg prøver først lige hos ham. Men hvis det ikke lykkes, vil jeg gerne benytte mig af dit tilbud om at kikke forbi.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Bare husk koblings skruen, den er sat til maxx ca 600g, vurdering, jeg har strammet min.

jeppe
                Deltager
                  • Super Giant

De sidste par uger har jeg skrevet frem og tilbage med flere forskellige leverandører.

Jeg havde blandt andet kik på Stellarvues 80ED med kulfibertubus. Men da der var meget stor forskel på salgstalen på Stellarvues hjemmeside, og det de har at sige om deres produkter når man faktisk taler med dem, røg min tillid til dem som mulig leverandør. Salgsgas er ok, men det skal have rod i den virkelige verden.

Jeg har også haft kig på Vixen’s ED81. Men den har jeg også afskrevet igen. Vixen Europa virkede ikke som om, de havde særlig stor viden om deres teleskoper.

Og sådan har jeg efterhånden fået kigget på en større samling af potentielle 80 mm-teleskoper, men har af den ene eller anden grund afvist dem alle igen.

Så derfor er jeg p.t. ved at kigge på denne refraktor, der ligesom de korte refraktorer fra Stellarvue og William Optics skulle være lavet af Long Perng, men sælges under navnet Astro-Professional i Tyskland:

Det andet teleskop i opløbet er Skywatchers Equinox 80:

Mere følger, efterhånden som jeg kommer tættere på at træffe et valg Wink

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja ja, du lægger da noget arbejde i det må man sige Wink

jeppe
                    Deltager
                      • Super Giant

TommyF wrote: Ja ja, du lægger da noget arbejde i det må man sige Wink

Jeg er på orlov for tiden, så jeg har urimeligt megen tid, jeg kan bruge på det her projekt LOL

Anonym
                        • Nova

Jeppe wrote:

Jeg havde blandt andet kik på Stellarvues 80ED med kulfibertubus. Men da der var meget stor forskel på salgstalen på Stellarvues hjemmeside, og det de har at sige om deres produkter når man faktisk taler med dem, røg min tillid til dem som mulig leverandør. Salgsgas er ok, men det skal have rod i den virkelige verden.

Hvad sagde de om 80ED’eren da? Kom med de slibrige detalier 🙂
                        Jeg har kun oplevet dem som meget ærlige og med en utrolig god “customer service”. F.eks. købte jeg en flattener til min kikker af dem og var min. 1/2 år om at teste den. Den levede ikke op til mine forventninger (de har siden fået en anden flattener til min kikkert, som jeg dog ikke har prøvet). Jeg skrev til dem at jeg ikke syntes den var god, hvilket de syntes var ærgeligt, så de tilbød mig at jeg kunne sende den tilbage og få ALLE mine penge igen.

jeppe
                        Deltager
                          • Super Giant

madsen wrote:

Nej, jeg skulle vist hellere have holdt min mund i første omgang. Hvis jeg skriver baggrunden for min irritation her, kommer det til at stå her til evig tid, og det er næppe retfærdigt overfor Stellarvue. Hvis du vil have historien, kan du få den over en kop kaffe på træffet i Avnø Smile

Anonym
                            • Nova

Jeppe wrote:

Nej, jeg skulle vist hellere have holdt min mund i første omgang. Hvis jeg skriver baggrunden for min irritation her, kommer det til at stå her til evig tid, og det er næppe retfærdigt overfor Stellarvue. Hvis du vil have historien, kan du få den over en kop kaffe på træffet i Avnø Smile

ÆV! Cry
                            Vi mangler et Se og Hør for amatør-astronomer… LOL
                            madsen2010-09-20 10:51:16

Anonym
                              • Nova

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Eller hvad med denne her:

Dog mener jeg at søgere i hurtige kikkerter i den størrelse er overflødige. Man vil have større gavn af et godt 32mm 2″ okular, der udover sin søgerfunktion også vil være et formidabelt widefield okular. Desuden bliver kikkerten også lettere uden 8×50 søgeren.

Kombinationen med et widefield okular og grab’n go kikkert bruger jeg selv med stor succes. Søgeren øger bare vægten bagtil og bidrager til den samlede vægt.

Vh. Leif

Hilsen Leif,
                                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jeppe
                                Deltager
                                  • Super Giant

Nixen, de er allesammen tripletter, og det skal kun være en doublet. Jeg går gerne på kompromis med den optiske kvalitet for at få en kortere nedkølingstid.

Alt andet lige tager det typisk 15 minutter for en 80 mm triplet at nedkøle. En 2-linset er kun 5 minutter om det. Og da det her skal være den ultimative grab-and-go, duer det ikke, at man kan tage teleskopet ud på 1 min., hvis man bagefter skal vente 15 på, at det køler ned. Det strider lidt mod idéen om grab-and-go.

Jeg er i email-dialog med Astro-Professional. De er ved at se på, hvorvidt de kan få balanceret teleskopet.

Jeg regner i øvrigt med at sætte en reddot-finder på i stedet for en klassisk søgekikkert. Jeg er enig med dig, Leif, i at en søgekikkert er overflødig. Men jeg kan ret godt lide reddot-finderen, så en sådan sætter jeg på.
                                Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 79 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til valg af grab'n'go' er lukket for nye svar.