› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hjælp til valg af grab'n'go
- Dette emne har 78 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 1891 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. august 2010 kl. 18:21 #43315
Anonym- Nova
Hej Jeppe!
Tak for linket til testen! Det lader til at alle 4 teleskoper i testen ligger meget tæt. Hvorfor vælger du ikke Skywatcher’en og sparer en masse penge? Fås den med 2″ udtræk?
Mvh
Sørenmadsen 2010-08-26 18:25:07 26. august 2010 kl. 19:21 #43319
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Søren,
Som de fleste andre herinde har jeg efterhånden været igennem en hel del teleskoper. Jeg er kommet frem til følgende:1: Jeg sætter stor pris på rigtig god optik2: Det teleskop jeg har brugt aller mest var en 60mm fra Helios, der i alle henseender var et skodteleskop på en alt/az skodmontering. Men den var hurtig at tage med ud, så derfor fik jeg brugt den meget.Så mit næste teleskop skal leve op til det: Det skal have en virkeligt god optik, og det skal være hurtigt at tage med ud.Det med den gode optik får mig til at foretrække OMC’eren. Men du har jo ret. Det er optisk snobberi at betale 4 gange så meget for noget, der kun er 5% bedre.Jeg faldt lige over et billede af en OMC140, og det gjorde mig lidt betænkelig. For den ser umiddelbart ud til at være for stor til at være et grab’n’go teleskop:26. august 2010 kl. 19:41 #43321
Anonym- Nova
Jeppe wrote:
Det med den gode optik får mig til at foretrække OMC’eren. Men du har jo ret. Det er optisk snobberi at betale 4 gange så meget for noget, der kun er 5% bedre.Det er jeg selv skyldig i da jeg gav 10k for 80mm…
Det er rart at købe noget man ved ikke skal skiftes udmadsen 2010-08-26 19:42:36 26. august 2010 kl. 19:56 #43323
tommyfDeltager- Neutron star
Lige omvendt med mig, har ikke skallerne, derfor en 120mm Equinox, har altid troet at en APO ville give meget mere og derfor har jeg ikke helt kunne få en ud af tankerne, men det har jeg nu
26. august 2010 kl. 21:46 #43338
joergen.kDeltager- Nova
27. august 2010 kl. 08:01 #43348
OMC’en er streget af listen. John fra Orion Optics ved ikke, om man vil kunne nå fokus-knobben. Og da jeg så på fotoet hvor stor den faktisk er, har jeg afskrevet den som en mulighed.
Faktisk tænkte jeg videre over det med, at det teleskop, jeg har brugt aller mest, kun var på 60 mm og på en skodmontering. En 75mm Unitron er den, jeg har brugt næstmest. Den blev kun nr. 2, fordi den er så lang, at den er besværlig at få rundt om trappen. Det synes jeg er lidt tankevækkende. Jeg mener, jeg har jo haft langt større teleskoper end de to her nævnte, men de er ikke blevet brugt i nær samme omfang.Så her over natten har jeg bestemt mig for, at “less is more”. Åbning må maks. være 80mm, brændvidden skal være så kort som praktisk mulig, og så skal det kun være en doublet. Det må ikke være en triplet. Sidstnævnte er af hensyn til nedkølingstiden. For hvad er idéen i, at man kan tage teleskopet ud på 5 min, hvis man bagefter skal vente 30 min på, at det køler ned? Så det praktiske i, at teleskopet kan køle ned på 5 min vinder over, at en triplet er optisk bedre.En TeleVue 76 ville nok være helt perfekt. Men den vil jeg først skulle spare op til over nogle år, så noget andet må træde ind i mellemtiden. Der er en Televue Pronto til salg på DBA til kun 3800,- inkl. et 4,8mm Nagler. Det er en virkeligt god pris, men 70mm er lige lidt for lidt, og så er tiden nok også rent optisk løbet fra Pronto’en.Der er tilsyneladende et par tilfredse Stellarvue 80mm-ejere herinde. Jeg var lige inde på deres hjemmeside, og jeg kan se, at man kan få deres 80mm “Raptor” i en doublet-udgave med kulfibertubus. Den vejer kun 2,5 kg. Her er et link til den: SV Raptor 80EDSå den vil jeg undersøge lidt mere om. Bl.a. om den kan bære min okularrevolver, eller om der i så fald skal en anden fokuser på.27. august 2010 kl. 11:02 #43353
Anonym- Nova
“less is more”, det er også det jeg fortæller min kone…
Stellarvue 80ED er vist god, men ikke perfekt. Jeg tror du vil se farvefejl på de klare ting da firmaet bevist ikke kalder den for “APO”. Jeg ville nok gå efter deres SV80ST:
http://www.stellarvue.com/sv80st.htmlDen skulle være næsten på højde med Lomo-udgaven. Den er også kortere end 80ED’eren men vejer lidt mere. Og så har den Feather Touch fokuser, som jo skulle være det bedste.
En anden som kunne være interessant er TMB92SS.
Jeg har altid være tilfreds med mine Stellarvue-produkter, selvom de godt kan være lidt langsomme og glemsomme pr email. Det er åbenbart standard i astro branchen…
Jeg syntes ikke jeg har problemer med at min triplet er lang tid om at køle ned. Den er jo stadig kun 80mm, så mon ikke den er langt hurtigere end f.eks. OMC’en?
madsen 2010-08-27 11:03:22 27. august 2010 kl. 11:23 #43355
outlookDeltager- Super Nova
Jeppe har en point med tripletter og i den størrelse vil jeg også en vælge en doublet og i 80mm er der langt flere valgmuligheder også i den billige ende, der dog så også helst skal have en anden fokuser.
Jeg nævner i flæng, Orion, Skywatcher, Celestron alle billige refraktorer med sindssyg god optik til prisen og så er de lette i forhold til en russisk kampvogn til en refraktor med triplet objektiv man også er bange for at tabe.En TeleVue er også i den “tunge” ende og bygget som en kampvogn, selvom Pronto’en er en lettere en af slagsen. Og tiden er løbet fra Pronto både mht åbning og en farvefejl som Ranger fra samme firma også lider af. Jeg har selv en “gammel” TeleVue, men en Oracle 3 som jeg er glad for og i samme liga som deres 76’er, desuden er den en sammenkittet triplet , men F… ikke mit førstevalg som grabn go til visuel brug!Mht monteringen er en motoriseret en af slagsen som Ioptron pro udgaven lige sagen og tracker skam nøjagtig nok og ihvertfald til visuel brug. Det ville være mit valg til en grabn go montering næste gang jeg står over for at skulle købe en montering.Vh Leifoutlook 2010-08-27 11:28:38
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting27. august 2010 kl. 12:07 #43359
jesperDeltager- Neutron star
Hvis nedkølingstiden for en triplet er en bekymring skal man gå efter en med oliespalte. De køler meget hurtigere end luftspalte. I praksis tror jeg nu ikke det er det store problem hvis det bare er en 80mm. Der er ikke så meget glas i sådan en.
27. august 2010 kl. 12:10 #43360
Anonym- Nova
outlook wrote:
Jeg nævner i flæng, Orion, Skywatcher, Celestron alle billige refraktorer med sindssyg god optik til prisen og så er de lette i forhold til en russisk kampvogn til en refraktor med triplet objektiv man også er bange for at tabe.SV80ED doubletten vejer 2.5kg, SV80ST triplet vejer 2.8kg beggeincl tubering og dovetail. ST-tripletten er ikke med rusisk optik.
27. august 2010 kl. 13:00 #43363
Jeg har sendt en email afsted til Stellarvue for at høre dem ad om fokuser osv. Så må jeg se, hvad de svarer. Men umiddelbart hælder jeg mest til en doublet fremfor en triplet (russisk optik eller ej).
Og ja, monteringen må jeg også se at få truffet en beslutning om. Det er sjovt at have alle muligheder åbne27. august 2010 kl. 14:06 #43370
Anonym- Nova
Fokuseren på min er vist den samme som på Skywatcher Equinox. Jeg tror de bruger en lidt anden nu, men det er vist stadig ca det samme. Medmindre du får den med Feather Touch.
28. august 2010 kl. 15:28 #43427
palle.b.Deltager- Nova
Hej iforhold tilTW og WO er der så ikke rigtigt meget at spare på denn http://www.meade.dk/product.asp?product=715
Den se ret lækker ud.
28. august 2010 kl. 15:57 #43429
tommyfDeltager- Neutron star
Min Equinox fokuser er rigtig god, holder snildt mit tunge kamera filterhjul og reduser, og uden flex, koblings skruen skal bare lige finpasses.
29. august 2010 kl. 06:37 #43458
Palle B. wrote: Hej iforhold tilTW og WO er der så ikke rigtigt meget at spare på denn http://www.meade.dk/product.asp?product=715
Hej Palle,Jo, der er helt sikkert meget at spare på den i forhold til TeleVue (jeg går ud fra, det er dem du mener med “TW”?). Men optisk befinder de sig i hver sin klasse. TeleVue bør nærmere sammenlignes med Takahashi. Så alene af den grund vil der være en markant prisforskel, der gør det svært at lave en reel sammenligning. Det er lidt som at sammenligne en stationcar med en Ferrari. De er begge biler, men med hver deres målgruppe med hver deres pengepung (jeg har selv en stationcar og er glad for den – en Ferrari får jeg aldrig råd til)
WO har både high-end og medium teleskoper, så med dem er man mere nødt til at vurdere hver enkelt teleskopmodel i en sammenligning med andre.Men god til prisen, det er den helt bestemt. Man får rigtig meget for pengene!P.S. Den kommer dog ikke med i mit opløbsfelt. Det skyldes at jeg synes en 4″ er for stor til at kunne kaldes for grab’n’go. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til valg af grab'n'go' er lukket for nye svar.