Hjælp til valg af grab'n'go

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hjælp til valg af grab'n'go

• Dette emne har 78 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 1890 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 79 i alt)
  • Forfatter

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

Jeg vil have et nyt teleskop (har vi ikke alle hørt den besked før?)

Jeg har bestemt mig for, at det skal være intet mindre end det ultimative grab’n’go. Jeg er træt af store, kluntede teleskoper, som jeg alligevel ikke får brugt. Teleskopet skal bruges til at kigge på Månen, planeterne, Andromedatågen, Ringtågen (M57), M13 og Oriontågen. Jeg er til ren visuel astronomi. Jeg tager ikke fotos. Men hvilket setup skal jeg vælge? – Hjælp og gode råd er meget velkomne!

Lad mig først lige definere, hvad jeg opfatter som det ultimative grab’n’go. Jeg har opsat følgende regler, der optimalt alle skal opfyldes:

1. Vægt alt inkl. må maksimalt være 15 kg. Denne vægt inkluderer alt, hvad der skal bæres ud af døren (teleskop, montering, monteringsringe, okularer, batteripakke osv.).
      2. Teleskopet skal kunne bæres ud på én gang. Det skal ikke være nødvendigt at gå to gange for at hente ekstraudstyr.
      3. Teleskopet skal kunne være oppe og køre på maks. 2 minutter fra det øjeblik, det er båret ud.

Disse grab’n’go-regler har så følgende virkninger:

1. Selve teleskopet må ikke veje mere end 3,5 kg. Det skyldes at jeg skal hænge 2,5 kg på i ekstraudstyr (okularrevolver, reddot-finder, okularer osv.). Dermed må den komplette montering ikke veje mere end 9 kg.
      2. Når man ikke må gå to gange, kan man ikke have en kasse med ekstraudstyr. Der skal derfor være en okularrevolver, så jeg kan have 5 okularer siddende fastmonteret på teleskopet. Så er der ikke noget “løst” ekstraudstyr, der skal bæres separat. Samtidig slipper jeg som en sidegevinst for at bruge tid på at skifte mellem okularerne.
      3. Monteringen skal nok være en standard ækvatorialmontering, da det ikke muligt at få en computerstyret montering oppe og køre på maks. 2 minutter, når man først skal bruge tid på alignment. Samtidig kan teleskopet heller ikke være en Newton, da de skal kollimeres med jævne mellemrum, hvilket ikke kan gøres på under 2 minutter.

Endelig har jeg ønske om, at motorerne er lydsvage, og teleskopet skal være optisk perfekt. En Schmidt-Cassegrain/ACF er ikke god nok optisk til min smag. Så det skal helst være en apo-refraktor, Maksutov-Cassegrain el. lign.

Okularrevolveren har jeg allerede i hus. Det er en TEC, som jeg har købt af Niels fra TrackTheStars. Den vejer 770 gram, og med 5 okularer á 300 gram er totalvægten 2,3 kg. Så er der 200 gram tilbage til en reddotfinder, og så er den totale “vægtpulje” på 2,5 kg til ekstraudstyr opbrugt.

Monteringen tror jeg nok skal være en standard EQ3 med dualmotorer. Den vejer ganske vidst lidt for meget, men den vil kunne gå an til en start, indtil jeg finder en bedre (og lettere) løsning. Er der nogen der har en idé om, hvilken montering det kunne være?

Hvad angår teleskoperne har jeg kigget på disse to:

De har begge tubus af carbon fiber, så vægten er kun 3,5 kg.

Lad mig høre, hvad der er af andre bud? Tidshorisonten for indkøb er her i løbet af efteråret, så der er tid nok.

Jeppe2010-08-25 09:42:55

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Hej

Hvis det var mig ville jeg også tage i betragtning om der kan bruges 2″ udstyr, det ser ikke ud til at OMC140 kan det..

Er selv også til visuelt, og har efterhånden kun 2″ tilbehør – jo det er mulighvis tungere end 1,25″ men det går.

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Hej Palle,

Ja, fokuseren skal kunne tage 2″, for det er okularrevolveren. Selve okularerne er kun 1,25″. Så hvis OMC140 kun kan klare 1,25″ duer den ikke.

Anonym
            • Nova

For mig er 600mm brændvidde for langt til “Grab’n Go”, så jeg valgte en SV80SB, 80mm f/6 triplet med objektiv fra Lomo og “kinafokuser” (for at spare penge!). Den er langt mere kompakt end den Skywatcher 80ED den blev skiftet ud med. Den svarer ca. til denne:
            http://www.apm-telescopes.de/triplet-super-ed-apo-wo-80-480_proinfo_95259.html

Idag ville jeg nok vælge denne udgave:
            http://www.apm-telescopes.de/super-apo-80-480-cnc-with-2-focuser_proinfo_72637.html

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Hej

Jeg synes nu ikke den er for lang og det fordi den kun er 500 mm i sammentrukket tilstand. Lidt brændvidde må der godt være på, når den også skal kunne brilliere på planeter. Så den ville indgå i mine overvejelser, men med en Baader fokuser i stedet for GSO’en.

Derimod er jeg meget imod GEM monteringer til grab’en go brug, da de er klodsede og man nærmest snubler med dem undervejs. Og kan man undgå motorer og batterier er man også godt på vej. Derfor kan en Tele-Optic montering være sagen:

Sådan en bruger jeg selv til mit setup med en 600 mm Celestron ED refraktor med anden fokuser og tubusringe i alu kuffert med tilbehør. Og det setup er jeg skam glad for og lige til at styrte ud under himlen med. Men kunne jeg få en 90/600 var der lidt mere lys at hente og derfor også TS’en.

Vh. Leif

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Det væsentlige ved tubuslængde på en grab’n’go bør vel være, at den er kort, når man skal transportere den? Så et teleskop, der kan “pakkes sammen” til 500 mm vel jeg mene falder ind under kategorien grab’n’go. At den så kan “foldes ud” og har en faktisk brændvidde på 600 mm er vel kun en fordel mht. forstørrelser.

APM’erne ser vældigt pæne ud Tongue, og med kun 2,5 kg er vægten mindre. Men som Leif er jeg lidt tiltrukket af det ekstra lys i 90 mm. Hmmm …

Den bedste montering må være en alt-az med motorer. Så sparer man også vægten til kontravægte. Jeg er ikke så tændt på idéen om montering uden motorer, når der skal kigges planeter ved 200x. Er det ikke en kende besværligt?

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Jeppe

Jo, det er en kende besværligt. Men som alt andet gør øvelse mester. Der findes i den motorisede kategori flere blandt Ioptron’s monteringer bl.a. denne her:

Men Ioptron har flere modeller også uden Goto og de er lækre og de kan skam også fås i Europa.

Vh. Leif

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

palle.b.
                  Deltager
                    • Nova

Se lige denne:

http://www.meade.dk/product.asp?product=760

AZ med finjustering og mulighed for motor. er selv lidt tændt af idén..

2mas
                    Deltager
                      • Nova

Jeg bruger selv sådan en mount som Palle linker til som grab’n’go, købt brugt herinde. Kvalitet er meget lækker, gearne er lækre at arbejde med og sættet vejer ikke meget. Jeg kan godt, fra tid til anden, savne Go-To.

Monteringen bærer uden problemer min stellarvue 80mm(ca. 3kg).

jeppe
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg kan rigtig godt lide alt/az-monteringer. De er simple, vejer stort set ingenting, og kvaliteten er normalt rigtig god. Min favorit er Vixen Porta fordi man kan finustere den i begge akser. Den lille detalje med at umbraconøglen til at justere drejemodstanden er gemt under gummidækslet kan jeg også godt lide. Så står man ikke pludselig og mangler den en mørk nat på en pløjemark Thumbs%20Up

Men jeg kunne jo godt tænke mig, at monteringen kan tracke korrekt. Det kan en alt/az ikke …

Jeg skrev til Orion Optics i går. Deres OMC140 kan godt leveres med en 2″ visual back. Man skal bare sige det, når man bestiller den. Så koster det et mindre gebyr på £30 at få den sat på, og den burde uden problemer kunne bære 2,3 kg. Så OMC’en er med i spil igen.

joergen.k
                        Deltager
                          • Nova

omc én står på min ønskeseddel den er for fed.

kanon optik,hvis du har eller får mulighed for at kikke i den bliver du overbevist

my 2 cents

Anonym
                            • Nova

Hvordan er den OMC140 til DSOer?

jeppe
                            Deltager
                              • Super Giant

jørgen k wrote: omc én står på min ønskeseddel den er for fed.

kanon optik,hvis du har eller får mulighed for at kikke i den bliver du overbevist

my 2 cents

Det er Henrik fra Lyra, der har anbefalet den til mig. Tubus er kort (45 cm), den skulle være optisk fremragende, og med tubus af kulfiber vejer den kun 3,5 kg. Så jeg er ret tændt på den.

Men jeg er usikker på, om jeg vil kunne komme til fokuseringsknappen, når jeg har sat okularrevolveren på. Okularrevolveren fylder en del. Så det kunne jeg godt tænke mig at afprøve i praksis, førend jeg evt. lægger en ordre på den. Det ville jo være lidt bittert at stå med et teleskop, hvor jeg ikke kan fokusere …

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Jeppe,

Jeg ville også gå efter OMC’en. De spørgsmål du har om fokusering og visual back kan Barry eller John fra OO uden tvivl svare på, hvis du sender dem en mail.

jeppe
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Jesper,

Jeg skrev til John i går, men han forstod vist ikke mit spørgsmål, så jeg har skrevet til ham igen.

Madsen: Der er et link hos Orion Optics til en anmeldelse i Sky At Night, hvor de også kommer ind på DSO: http://www.orionoptics.co.uk/Resources/omc140review.pdf
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 79 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til valg af grab'n'go' er lukket for nye svar.