› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp til valg af første teleskop
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 1084 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. september 2016 kl. 19:04 #151077
maagnuDeltager- Asteroid
Hej
jeg vil gerne igang med at observere vores nattehimmel med et teleskop.
det jeg hovedsageligt kigger efter er et teleskop som nemt kan observere planeter i vores solsystem. her er jeg mest interesseret i Jupiter og Saturn.
prisen skal også være under de 3500 kr. og det må ikke veje over 5 kg da jeg skal gå 200 meter for at stå på en mark.
Det jeg selv har kigget på er et Bresser 80/400mm GoTo teleskop
Link: http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-80mm-goto-2203/
Vil det kunne opfylde mit krav med planeter?
Mvh.
Magnus
17. september 2016 kl. 19:27 #151080
astrojensenDeltager- Neutron star
Ultrakort svar: Nej. Den lille Bresser er ikke egnet til planetobservation, det er primært et vidvinkelteleskop.
Hvis man skal se på planeter, så får man også brug for en solid montering. Der behøver ikke være motor på, men den skal være solid og med bløde, kontrollerede bevægelser, så man kan følge planeten uden problemer.
Til prisen og de øvrige krav bliver det UHYRE svært at finde noget, der passer. Der må derfor gås på kompromis et eller andet sted. Og det letteste sted er vægten. Et meget let teleskop – og 5 kg er ultra let og vil ofte vælte i vinden. Jeg taler af erfaring her. Som 15 årig havde jeg en 60mm på et meget vakkelvornt aluminiumsstativ og det væltede helt enkelt en dag, det blæsede. Jeg byggede så et meget kraftigere træstativ og fik en bedre montering og nu kunne teleskopet ikke vælte. Det vejede nu også omkring 10 kg, men jeg måtte ofte bære det en halv kilometer hjemmefra, for at få et godt himmeludsnit, væk fra gadelyset. Det gik nu ret så godt.
Jeg vil til det beskedne budget og kravet om gode planetbilleder anbefale en 150mm f/8 dobsonian. Jeg har selv en 150mm f/8 newton og den er et fremragende planetteleskop – og i øvrigt også til alt mulig andet. En dobsonian kan du forsyne med trillebørhåndtag og små hjul, så du kan trille rundt med den. Selv meget store dobsonians kan let flyttes på den måde:
Manden på billedet hedder Jon Isaacs og jeg har skrevet med ham i årevis, så han har nok ikke noget imod, at jeg låner billedet. Jeg har selv en 300mm f/5 dobsonian, som jeg har sat hjul på, ligesom på billedet, og den er super let at flytte rundt på og sætte op. Faktisk meget lettere end meget mindre linsekikkerter, fordi man slet ikke skal bære på noget.
En 150mm dobson kan du få her: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P—Parabol-Dobson-150-1200mm.html
Den koster under 2500kr, så er der også penge til lidt gode okularer. Jeg vil anbefale nogle plösslokularer.
Og glem ikke også at se på alt mulig andet end planeterne! Der er mange interessante ting at se på derude, hvis planeterne ikke lige er fremme eller luften urolig.
Thomas, Bornholm
17. september 2016 kl. 19:57 #151085
clauskafDeltager- Nova
Hej Magnus
Som Thomas skriver vil jeg også anbefale dig en Dobson, du kan også få den omtalte Dobson endnu billigere i England (endnu EU og lav pundkurs)
Hilsen Claus
17. september 2016 kl. 19:59 #151086
maagnuDeltager- Asteroid
Hej
mange tak for de gode svar/råd! jeg vil helt sikkert kig på det 🙂
Mvh.
Magnus
17. september 2016 kl. 20:10 #151088
clauskafDeltager- Nova
Hvor omkring bor du Magnus, det kunne være fornuftigt at tage kontakt med en lokal klub/amatørastronom
17. september 2016 kl. 20:55 #151094
maagnuDeltager- Asteroid
jeg bor i nærheden af Aalborg, og har blandt andet begyndt at kigge lidt på NAFA
Mvh.
Magnus
17. september 2016 kl. 20:58 #151095
clauskafDeltager- Nova
God ide
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til valg af første teleskop' er lukket for nye svar.