› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hjælp til værktøj
- Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af jonas. This post has been viewed 1044 timesc. This post has been viewed 1044 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. august 2017 kl. 16:26 #162743
jesper.hustedDeltager- Giant
Hej
Jeg mangler et navn på det stykke værktøj, som skal bruges til at dreje den ring ud, som sidder i min coma corrector.
Jesper Husted 2017-08-06 16:26:59 6. august 2017 kl. 16:38 #162745
RudiDeltager- Neutron star
Måske sidder den ikke særlig stram? Prøv evt forsigtigt med en skruettækker eller måske et par søm gennem et brædt, der har jeg klaret en lignende situation med tidligere TRÅD.
Inden du tager for hårdt fat, så vær sikker på at det er rechts-gevind.
/Rudi B. Rasmussen
6. august 2017 kl. 16:54 #162746
Hej Rudi
Tusind tak for hjælpen!
6. august 2017 kl. 17:05 #162747
Men noget helt andet, hvorfor vil du skrue det ud? Falder linserne så ikke ud?
På min coma corrector, som jeg lifeledes købte af Michael, skulle jeg ikke skrue noget ud. T2 adaptoren, modsatte ende af det du viser på dit billede, passer fint i min Canon 1000D.
/Rudi B. Rasmussen
6. august 2017 kl. 17:10 #162748
rudibr wrote: Men noget helt andet, hvorfor vil du skrue det ud? Falder linserne så ikke ud?
På min coma corrector, som jeg lifeledes købte af Michael, skulle jeg ikke skrue noget ud. T2 adaptoren, modsatte ende af det du viser på dit billede, passer fint i min Canon 1000D.
Der var noget støv, som jeg ikke kunne blæse væk, hvor jeg så tog microfiberklud. Det skulle jeg aldrig have gjort, nu sidder der bare en masse fra den. Så jeg ved ikke ellers lige hvordan, jeg skal få den gjort ren igen
6. august 2017 kl. 17:17 #162749
Ahhh, ok, ja, min er også temmelig støvet, men jeg vil forsøge at puste det væk med en lille gummi blæse bold jeg har brugt tidligere til mine barlows og CCD chip med stor succes.
Min coma corrector ser solådes ud monteret i fokuseren:
Her T2 ring siden der passer ind i Canon DSLR:
Og her fra den ende du viser:
Jeg ville nok IKKE pille linserne ud, prøv at blæs skidtet væk med en gummi bold, de fåes i enhver velassoteret fotobutik.
rudibr 2017-08-06 17:18:19 /Rudi B. Rasmussen
6. august 2017 kl. 17:53 #162750
Min lille gummi blæser har prøvet, har også prøvet som fortalt en klud, har også prøvet at bruge en lens pen. Men det sidste jeg læste på en af producenternes hjemmesider ang rengøring af deres coma corrector, var at man kunne bruge Lens Optics Tissue Cleaning Paper og en opløsning af isopropyl alcohol og destilleret vand. Og det er så det jeg vil prøve
Med mindre nogen absolut ikke kan anbefale fremgangsmåden
Jesper Husted 2017-08-06 17:54:20 7. august 2017 kl. 14:21 #162767
natteravnenDeltager- Main Sequence
Jesper Husted wrote: Hej
Jeg mangler et navn på det stykke værktøj, som skal bruges til at dreje den ring ud, som sidder i min coma corrector.
Køb en stikpasser (evt. med bue) . . . men vær forsigtig den ikke smutter ned på linsen.
Det bruger jeg altid og fungerer til UG.
Jens.
7. august 2017 kl. 14:48 #162769
jonas.cDeltager- Super Giant
Det är ett av dessa verktyg du behöver:
7. august 2017 kl. 14:58 #162770
Natteravnen wrote:
Hej
Køb en stikpasser (evt. med bue) . . . men vær forsigtig den ikke smutter ned på linsen.
Det bruger jeg altid og fungerer til UG.
Jens.
Hej Jens
Det er da sådan en jeg skal have købt
Har fundet en billig en til 100,- leveret. Det er en Stikpasser med. Bue 150 mm, den er vel udmærket til foremålet? Og er det rigtigt, at man ikke kan købe sådan nogen i en almindelig butik, for jeg finder en masse hjemmeside, som jeg ikke har hørt om før?
Tak for hjælpen!
Jeg var forgæves i jem&fix, Thansen og Davidsen, da jeg var ude og kigge efter en låseringstang. Thansen havde et par stykker, bare ikke store nok!
7. august 2017 kl. 15:10 #162772
Jonas C wrote: Det är ett av dessa verktyg du behöver:
Hej Jonas
Er det en af de Spanner Wrench modeller du mener?
7. august 2017 kl. 15:43 #162774
adamDeltager- Main Sequence
Jeg har også et spørgsmål. Kan en linse/coating tage skade af, hvis man blæser på dem med trykluft, f.eks på et autoværksted? Er der urenheder i kompressoren som kan ridse linsen ?
Adam 2017-08-07 15:44:02 7. august 2017 kl. 16:26 #162777
clauskafDeltager- Nova
Der er alt for mange urenheder Brug en gummibold i stedet for
7. august 2017 kl. 17:00 #162780
Jesper Husted wrote:
Det är ett av dessa verktyg du behöver:
Hej Jonas
Er det en af de Spanner Wrench modeller du mener?
Exakt! Exempelvis denna: http://www.micro-tools.de/en/Lens-Tools-oxid/Spanner-Wrench-Slotted-Imported.html
Den är tillverkad för just detta ändamål. Fungerar perfekt!
Du vänder sjänklarna utåt för att få bästa grepp och minimera risken att de halkar om ringen sitter hårt./Jonas
Jonas C 2017-08-07 17:07:31 7. august 2017 kl. 17:05 #162781
Adam wrote:
Jeg har også et spørgsmål. Kan en linse/coating tage skade af, hvis man blæser på dem med trykluft, f.eks på et autoværksted? Er der urenheder i kompressoren som kan ridse linsen ?ALDRIG TRYCKLUFT!!
Du kommer att perforera coatingen med mikroskopiska hål som sedan riskerar att bli större med tiden och dessutom kan fukt leta sig in under coatingen.Förr fanns microdammsugare som var idealiska eftersom de sög bort dammet istället för att sprida det. Jag har letat efter sådana på nätet men inte lyckats finna dem.
Någon som vet var man får tag på en sådan?/Jonas
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til værktøj' er lukket for nye svar.