hjælp til teleskop ;D

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? hjælp til teleskop ;D

• Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af nemo. This post has been viewed 1408 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

nemo
      • Asteroid

hehe jaa det er lige før du skal det hehe ;D vil lige sige mange mange tak for hjælpen hvad for en af dem er så bedst ;D

landbo
      Deltager
        • Nova

nemo wrote: hehe jaa det er lige før du skal det hehe ;D vil lige sige mange mange tak for hjælpen hvad for en af dem er så bedst ;D 

Ja, det kommer jo så an på til HVAD.

Vil du udelukkende se på planeter og Månebassen er en 6″ eller 8″ Schmidt Cassegrain ganske udemærket. Vil du længere ud (DSO) og naturligvis samtidig planeter mm, bør du efter min sølle mening tænke på en Dobson.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Nemo

Prøv at besøge en lokal klub, hvor du evt. kan se i forskellige kikkerter

Hilsen Claus

alan
          Deltager
            • Super Giant

Jeg har lige læst tråden, og som mange andre siger er en Dobson god og lysstærk, men vil du kunne lave billeder så skal du se efter et teleskop på en EQ-opstilling, eller en gaffelmonteret SCT med en wedge (En monterings platform der laver gaffelmonteringen om så den virker som en EQ.) Men mit råd er som alle andre, find den nærmeste forening inden du investerer.

Mvh Alan

klaus
            Deltager
              • Moon

nemo wrote: for og give et intrk af hvad jeg godt kunne tænke mig ( mit ) stjernekikkert skulle kunne så  har peter ingeman lavet et program over  største stjerneobservatorium der er en i det afsnit som viser ham mars mener jeg en stjernekikkert det er noget i den stil jeg kune komme tænkte mig og se det 🙂 

Det billede af Mars (og Saturn var det vist også) de viste i programmet, var snyd – selv med det teleskop ville de ikke kunne se så mange detaljer i okularet.

Hvis du forventer noget i den stil, vil du blive skuffet, lige meget hvad du køber…

agrauballe
              Deltager
                • Planet

Hvor er du fra i landet? Jeg er ved at opgradere og får formentligt en 10″ Dobson flextube til salg i næste uge.

Det er den samme som Landbo linker til dog uden SYNSCAN GOTO http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2491_Skywatcher-Skyliner-250PX–10-Dobson-254-1200mm.html

Jeg startede selv med en lille newton på EQ montering, og det var et helvede at manøvrere den i forhold til hvad man ville kigge på. En dobson er let, sat op i løbet af fem minutter og du skubber den bare rundt alt efter hvad du vil se. Også en god måde at lære himlen at kende. Den både bruges til planeter og DSO.

Sig til hvis du er interesseret, så finder vi en god pris.

Bor i Hørning syd for Aarhus.

natteravn
                Deltager
                  • Main Sequence

Den her er næsten inden for dit budget:
                  http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-teleskoper/flextube-200p-f-6-synscan.html

Hvis optikken ellers er ok så er tolv tommeren rigitg god til planeterne også!! ulempen er at du skal skuppe dyret ustandseligt ved høj forstørrelse hvis ikke du vælger en med motorer/GoTo.

nemo
                    • Asteroid

nogle der evt kan hjælpe mig med og finde en forening der kan forklare mig lidt om de forskellige stjernekikkert ;D

nemo
                      • Asteroid

bor i hoven ved tarm skjern 6880

Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'hjælp til teleskop ;D' er lukket for nye svar.