› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › hjælp til teleskop ;D
- Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af nemo. This post has been viewed 1407 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. juli 2015 kl. 16:10 #134586
nemo- Asteroid
heej alle sammen er ny her inde og har virkelig brug for hjælp til valg af teleskoper har en buget der hedder 4 til 8000 kr vil gerne have et hvor man virkelig kan se planeter mm så klar og detajeret som overhovedet muligt har kiggede på nogle men aner ike hvilket er bedest så har virkelig brug for hjælp håber i kan hjælpe mig har fundet en men ved ikke om det er godt 🙂 når jeg siger klar og detajeret som muligt men jeg ligesom de billig hvor man kan se månen rigtig klar smider lige et link op til den jeg har fundet 🙂
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/explore-scientific-12-ultra-light-dobsonian-1516/
vis i har noget der er bedre må i meget gerne smide det op ;D
9. juli 2015 kl. 16:18 #134587
JuliusDeltager- Nova
Hvis du hovedsakelig er interessert i Planeter, bør du nok gå for en refraktor på en EQ-montering som følger stjernehimmelen. Det kan være vanskelig å holde følge med Planetene ved høy forstørrelse uten å ha en motorisert montering.
Vær klar over at alt annet enn Månen vil se ganske uklart og lite ut. Jupiter og Saturn sees godt, men man ser ikke mange detaljer.Jeg pleier å anbefale alle som er nye å starte med å kjøpe en vanlig kikkert med 7 ganger forstørrelse og 50mm objektiv som fungerer greit håndholdt. 7X50
Sikkert noe andre her som har noen flere og bedre råd.
9. juli 2015 kl. 16:24 #134588
nemo- Asteroid
heej tak for svaret 🙂
jeg har ikke særlig mange penge så har ikke råd til og købe ( mange forskellige teleskoper )
så vil gerne købe et hvor jeg kan bruge den i mange år uden og skulle tænke på at jeg skal ha ny om 1 år 🙂 kan godt strække mit buged til omkring de 10.000 kr9. juli 2015 kl. 16:32 #134589
JuliusDeltager- Nova
Forstår du er utålmodig, men jeg vil råde deg til å starte med en vanlig kikkert, denne her til 600kr fungerer helt bra:
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-hunter-1423/
Hvis du starter med den og en ett enkelt stjernekart. Stellarium er gratis til PC så kan du lære deg stjernehimmelen før du eventuelt bestemmer deg for å bruke mye penger på ett dyrt og stort teleskop.MrJulius 2015-07-09 16:33:18 9. juli 2015 kl. 16:48 #134590
nemo- Asteroid
hej jeg må nok heller sige at jeg som sådan ikke er ny begynder jeg har haft 2 stjernekikkert før men de har ikke været mig fordi man kun kunne se månen og ikke mere har haft dem siden jeg var 12 år og har dem endnu så vil gerne have noget der virkelig sparker tingene rigtigt igang
9. juli 2015 kl. 16:55 #134591
JuliusDeltager- Nova
Forstår. Hva slags stjernekikkerter har du hatt fra før, er det noe lignende denne?
Refraktor, linseteleskop som en kikkert:
http://www.teknikmagasinet.no/produkter/sport-o-fritid/teleskop/spectra-optics-teleskop-600×50Eller Newton speilteleskop, med speil:
http://www.teknikmagasinet.no/produkter/sport-o-fritid/teleskop/spectra-optics-teleskop-700×76
Hvis du kan se hva det står på siden av telescopet under focal length eller brenvidde ofte bare f= 1200 millimeter og F-tall feks 5.69. juli 2015 kl. 17:01 #134592
nemo- Asteroid
det er noget lign jeg har det ene er købt fra aldi ( 450 kr ) har den kostet det andet med spjel er stort set det samme bare en lille smule mindre 🙂 det kostet 1800 kr af ny for hmm 15-16 år tilbage og de var bestemt ikke noget for mig
9. juli 2015 kl. 17:04 #134593
landboDeltager- Nova
Hvis du gerne vil have godt med lys fra teleskobet kan jeg varmt anbefale SkyWatchers 10″ med Synscan (motore): http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4338_Skywatcher-Skyliner-250P-Synscan—10-inch-f-4-7-GoTo-Dobsonian-reflector.html
Den kan du sagtens have hjemme for under 10 af de lange.
Synscan’en er en håndkontrol der styrer motorene, så den selv kan følge objekterne. Og så kan den skubbes som en almindelig Dobson også uden motorene mister trackingen. Vældigt smart faktisk.
Dette teleskob vejer ikke mere end en rask mand kan bære det samlet ud af en terrassedør og sætte det på teressen. Ydermere kan det lynhurtigt adskilles så det kan stå på bagsædet af en bil og transporteres ud i det “blå”.
Den 12″ du linker til er ikke fandens nem og skille/samle ene mand og det er vist ikke et særsyn der er noget der går øg i forsøgene. Der er den anden næsten umulig og få splittet af.
Det er min erfaring, det først er når du kommer over 8″- 10″ det bliver rigtigt sjovt at observerer.
Grunden til jeg anbefaler er naturligvis jeg har et magen jeg bruger til både Månen, planeter og DSO (stjernehope og tåger på dansk).
Så er det ikke en dårlig ide og have en 7*50 om halsen når man er ude og natterode.
9. juli 2015 kl. 17:20 #134595
nemo- Asteroid
landbo det ser da rigtigt lækkert ud ;D kan man se planeterne i god kvalitet ;D og har du evt et billede af det man kan se i den ;D
9. juli 2015 kl. 17:49 #134596
landboDeltager- Nova
nemo wrote: landbo det ser da rigtigt lækkert ud ;D kan man se planeterne i god kvalitet ;D og har du evt et billede af det man kan se i den ;D
Uuuuuuha.
Det er altid luftens uro og hvor transperant den er der sætter grænsen for hvor klart du ser planeter og månen visuelt. Det er egentelig ikke så meget teleskobets kvaliteter undtagen den ene eller to dag(e) om året hvor alt falder godt ud og man bare sidder og savler samt tænker wow.
Til DSO’s er det lidt omvendt da de er meget svagere og her er en stor åbning ligefrem noget man overhovedet ikke må mangle. Og der er utroligt mange og se på med det rigtige “værktøj”.
Du kan ikke forvente og se de samme detaljer som på et astrofoto af hverken planeter eller DSO’s, det er kun månen, omend det næsten altid vil stå og flimre lidt frem og tilbage.
Men jeg legede faktisk med et nyt kamera en aften/nat på lige det teleskob. Her er links til de to tråde med billederne.
Eksperimentel kuglehob M13.
Landbo 2015-07-09 17:55:46 9. juli 2015 kl. 17:56 #134597
nemo- Asteroid
waue det jo nogle lækker billeder ;D er det med den stjernekigget du linked til ;D det jeg godt kunne tænke mig og se er sådan noget som saturen ringe mars osv osv ;D også vis man kan være heldig evt en galaxe ;P hehe så vil gerne have et som kan give mig det uden og sige af øv det jo kun en kugle hehe ;D er meget krævende og kærsen ;D men er simpelthen så vild med det at jeg bare ( skal ) ha noget godt til en fin pris 🙂 må gerne komme over de 10 vil ha de bedeste af det bedste til max 10-15 af de helt store 😀
9. juli 2015 kl. 18:42 #134598
nemo- Asteroid
for og give et intrk af hvad jeg godt kunne tænke mig ( mit ) stjernekikkert skulle kunne så har peter ingeman lavet et program over største stjerneobservatorium der er en i det afsnit som viser ham mars mener jeg en stjernekikkert det er noget i den stil jeg kune komme tænkte mig og se det 🙂
9. juli 2015 kl. 18:44 #134599
landboDeltager- Nova
nemo wrote: waue det jo nogle lækker billeder ;D er det med den stjernekigget du linked til ;D det jeg godt kunne tænke mig og se er sådan noget som saturen ringe mars osv osv ;D også vis man kan være heldig evt en galaxe ;P hehe så vil gerne have et som kan give mig det uden og sige af øv det jo kun en kugle hehe ;D er meget krævende og kærsen ;D men er simpelthen så vild med det at jeg bare ( skal ) ha noget godt til en fin pris 🙂 må gerne komme over de 10 vil ha de bedeste af det bedste til max 10-15 af de helt store 😀
Det var jo så ikke fra mit teleskop det hele.
Teleskopet kan godt trække en forstørrelse på 400 gange uden problemer (4 mm okkular som du bør tilkøbe i en rimelig kvallitet). Det gør så man sagtens kan se Saturns ringe og hvad der er på Mars og Jupiter, forudsat seeing og transperansen er med en. Det er altid den luft der er fra kvote 0 og op til kvote 15000 meter der er problemet.
I øvrigt er der overhovedet ingen problemer med og se M13 i et teleskop, selv i en alm. 7*50 er det ret nemt. Man skal bare ikke forvente og se de farver man ser på billeder.
Nu er du vist det en forretningsdrivende kalder en MEGET villig kunde.
Så skal du da have en 12″ i stedet, men så stiger prisen også de vanlige 5 lange pr 5 cm (2″) større lysning.
9. juli 2015 kl. 18:56 #134600
nemo- Asteroid
hehe jo cool nok er det muligt jeg evt kunne få dig til og finde nogle links til de forskellige stjernekikkert du ville anbefalde man bruger 🙂
9. juli 2015 kl. 19:40 #134601
landboDeltager- Nova
nemo wrote: hehe jo cool nok er det muligt jeg evt kunne få dig til og finde nogle links til de forskellige stjernekikkert du ville anbefalde man bruger 🙂
Jamen dog, så skal jeg vist til og have procenter fra salget.
Så skidt da. Større Dobson (12″): LINK.
Ellers skal du over i en Schmidt Cassegrain som denne 6″: LINK.
Eller denne 8″: LINK.
Du skal regne med at en Euro koster 7,50 kr. Derfor skal du gange Euro prisen med 7,5 for og finde den danske pris i hårdt optjente kronjer.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'hjælp til teleskop ;D' er lukket for nye svar.