Hjælp til stjernekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til stjernekikkert

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1066 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

allan.nygaard
      • Asteroid

Hej.

Håber I kan hjælpe.

Jeg har været så letsindig at købe en stjernekikkert til sønnen og jeg, da han rigtig gerne vil se på stjerne.

Jeg kunne godt bruge lidt råd og vejledning omkring opsætningen og brugen, da jeg har forsøgt gentagne gange at få øje på noget på himlen sammen med sønnen, men desværre uden held.

Jeg har forsøgt at skrive til Nova nogle gange, men har desværre ikke hørt tilbage fra dem, så forsøger herinde. 🙂

Har I kendskab til nogle der kunne hjælpe med lidt vejledning i Nordsjælland, da vi kommer fra Birkerød?

Mvh Allan

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Det er godt nok ikke nordsjælland men….

Du skal være velkommen hos os i KAF

Vi holder til på Rundetårn

og på Kroppedal.

Det er nok på Kroppedal det er mest aktuelt at dukke op, der holdes møde på torsdag den 16. Jeg er sikker på at der vil være nogen der kan hjælpe jer.

Hilsen Claus

PS jeg kan desværre ikke selv deltage på torsdag

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hvilken kikkert er der tale om? Kan du se et navn på den?

Hilsen Claus

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

Hej Allan,
            Om du inte har något emot att ta dig till Skåne, anordnar SAAF en observationsträff i Beddingestrand 24-26 Mars. Där kommer många kunniga amatörastronomer att medverka och du och din son kan komma att få en fin stund. Läs mer här:
            http://saaf.se/sektionstraff.php
            Bästa hälsningar
            Jonas

allan.nygaard
              • Asteroid

Hej Claus

Beklager jeg først vender tilbage nu.

Vi har købt en Evostar 90AZ.

Jeg ser om det ikke kan lade sig gøre at vi kommer forbi Kroppedal en torsdag, hvis I er der hver torsdag, når jeg kan få lokket knægten til at droppe spejder en enkelt gang.

Mvh Allan

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Vi er der ikke hver torsdag check på: KAF

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

En Evostar 90 har ikke motorer og er ikke “klodeophængt” dvs. I skal dreje på 2 akser samtidigt for at følge objektet, det kan godt være svært, især med stor forstørrelse, derfor brug så lille forstørrelse som muligt højt mm tal eks. 25-40 mm i stedet for 9mm

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

I skal også have allignet søgeren: Fin et fjernt objekt Skorsten, flagstang etc. når du har objektet midt i kikkerten så stiller du trådkorset ind til at pege på den, gerne med den en linje langs skorstenen og den anden langs horisonten

allan.nygaard
                      • Asteroid

Hej Claus

Jeg ser på KAF og vender tilbage når det kan lade sig gøre at besøge jer. 🙂

Mange tak for rådende, og det er nok det med at kikkerten er manuelt styret, som måske volder lidt besvær i starten.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

og det er nok det med at kikkerten er manuelt styret, som måske volder lidt besvær i starten.

Det gør den slags, men med lidt øvelse går det snart nemmere. Fordelen ved sådan en manuel kikkert er, at den ikke så let går i stykker og den virker også uden strøm og computer.

Thomas, Bornholm

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Hjælp til stjernekikkert' er lukket for nye svar.