Hjælp til startkøb

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til startkøb

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 1061 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

snowee
    Deltager
      • Asteroid

Hej alle sammen, jeg er ny inden for denne hobby og søger derfor lidt hjælp til et godt start køb. Astronomi har altid interesseret mig meget, samt har jeg altid ønsket mig at kunne se det smukke syn med egne øjne. Nu er jeg endelig flyttet i hus på landet hvor der intet lys er så har besluttet at nu skal det være.

Jeg søger hjælp til valgt af teleskop, budget 5000 +- håber i vil hjælpe mig i gang 🙂

Mit ønske er egentlig bare at kunne se mest muligt i ok kvalitet hvis muligt.

Nicklas Andersen

Snowee2017-09-28 22:34:28

finnr
      Deltager
        • Main Sequence

Velkommen til Astroforum og tlllykke med huset på landet! Der er rigtig mange tråde om begynderudstyr i dette forum, de seneste er http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=17206 og http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=17219

Som du kan se, er der nogle tilbagevendende spørgsmål, som der kan være forskellige meninger om – fx om det er fornuftigt at investere i et teleskop med “GoTo”, og om man bør starte med at lære stjernehimlen at kende vha. af en prismekikkert. Det sidste kan bestemt anbefales, hvis man allerede har fx en fuglekikkert. Prøv også at installere et gratis “planetarieprogram” som fx Stellarium eller Cartes du Ciel.

Mange begyndere overvejer straks om deres udstyr bør kunne bruges til astro-foto. Det behøver man efter min mening ikke at lægge så meget vægt på. Astro-foto er meget mere krævende end almindelig observation, så inden man når så langt, vil de fleste alligevel allerede være klar til nyt udstyr.

Rigitg go’ fornøjelse med alle overvejelserne og studier af web-sider med forskelligt lækkert udstyr … Geek
        FinnR

snowee
        Deltager
          • Asteroid

Hej Finn tak for velkomst, jeg har sat og læst mange af de andre begyndertråde, men deres budget er det halve af hvad jeg har, så derfor håbede jeg på jeg evt kunne guides ind på lidt bedre udstyr, sådan at jeg kunne kommer super godt fra start 😀

Uden at vide meget omkring emnet, men dog har læst en del på det, syntes jeg at en dobson virker mest tiltalende for mig efter hvad jeg har læst men som sagt vil jeg meget gerne guides hen mod et godt start teleskop.

Nicklas Andersen

Snowee2017-09-29 06:32:23

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

CPC800 til salg under køb/salg, det vil være en fantastisk robust begynderkikkert man normalt ikke kan komme i nærheden af.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Enig med Spaztek, den CPC800 er virkeligt et fantastisk godt tilbud.

Hvis jeg selv stod og skulle igang fra scratch købte jeg den med det samme.

/Rudi B. Rasmussen

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

Ja, en CPC800 til den pris er lidt af et
                kup. Jeg har selv en CPC800, anskaffet i 2005, og kan bekræfte at det er et fint
                instrument, hvis man ellers er til SCT’er med meget lang brændvidde. Stativ og montering
                er overordentlig solid, optikken er rigtig god og GoTo og tracking fungerer
                fremragende. Det er en sand fornøjelse at se på planeter i en CPC800 med et
                godt 10 eller 6mm okular, når seeing en sjælden gang er god nok!

– For god ordens skyld vil jeg dog også lige
                nævne nogle ulemper: Den alvorligste er, at gaffelmontering, tubus og motorer
                er bygget sammen i en kompakt enhed, der vejer 20 kg! Ganske vist er der nogle fine
                håndgreb på gaflen, men det er alligevel ikke noget, man sådan lige flytter rundt
                med. Selve stativet vejer yderligere 10 kg, så når det hele er skruet sammen
                flytter man det ikke lige fra den ene ende af haven til den anden. Skulle jeg
                anskaffe et lignende instrument i dag ville vælge et, hvor tubus sættes fast i
                monteringen vha. af en skinne. – I øvrigt er det en smule bøvlet at sætte CPC800-monteringen
                fast på stativet, en centerskrue i stativet skal rammet et hul midt på det
                flade runde bundstykke.

– CPC800 kræver strøm fra et 12V batteri.
                Stikket til elledningen er lidt skrøbeligt, og man skal passe på at den ikke
                bliver viklet rundt om stativet.

– Jeg har oplevet to mindre problemer
                med elektronikken: Det er ofte nødvendigt at tænde og slukke en ekstra gang før
                håndsættet vågner op, og jeg har aldrig fået ”park”-funktionen til at fungere.
                Det kunne muligvis rettes med en opdatering af software.

– Det medfølgende søgeteleskop er er ligesigtende
                og noget akavet at bruge. Jeg har skiftet det ud med et vinklet og suppleret
                med en rødpunktsøger.

– Der følger kun et enkelt 40mm okular
                med fra fabrikken, og man behøver i hvert fald også 20mm og et 14 og/eller 10mm
                for at få det fulde udbytte af instrumentet. Dughætte er vigitg. En form for observationsstol med variabel højde kan
                også anbefales, men det gælder til næsten alle slags teleskoper.

– Sekundærspejlet, der sidder på indersiden
                af frontlinsen (”korrektorpladen”) kan behøve justering. Det er ikke helt nemt,
                men du kan sikkert få hjælp til det i den lokale astronomiklub, hvis det skulle
                være nødvendigt

En GoTo SCT er helt afhængig af motorerne
                og den elektroniske håndkontrol, så der går altid 10-15 min. med at stille det
                hele op og aligne. En simpel dobsonian er næsten umiddelbart klar til brug,
                hvis man lige skal tjekke en månepassage på Jupiter… Til gengæld holder motorerne
                i CPC800 objekterne på plads i synsfeltet, så du i ro og mag kan skifte okular,
                eller invitere venner og familie til at tage et kig. Det kan man ikke i en
                dobsonian: Jupiter er for længst skredet ud af synsfelt inden fætter Mikkel får
                fokuseret. Det kræver faktisk lidt
                øvelse at ”følge med” i en dob, så det er ikke familievenlige instrumenter.

Held og lykke med indkøbet, FinnR

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Som batteri kan du bruge en “Jumpstarter” der kan ligge på midten og dreje med rundt, så undgår du ledningsrod. ang. CPC 800 køb den!!!ClausKAF2017-09-30 10:22:28

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Hjælp til startkøb' er lukket for nye svar.