Hjælp til reference stjerner

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Hjælp til reference stjerner

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 972 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg har en serie billeder af tre asteroider fra 23/3-17 kl ca 19:20 og nogle timer frem.

Jeg vil gerne prøve at lave lyskurver for dem, men mine planetarie programmer (Cartes du Ceil / AstroArt )og atlas (URANO METRIA 2000.0) er utilstrækkelige.

Det derjer sig om dette felt:

Første fits i serien her:

http://b-rasmussen.dk/astro/2017/0323/psyche-s2-000.fit

RA = ’10:43:19.2′

DEC = ‘+09:26:25’

Jeg søger 3-5 reference stjerner V-mag mellem 9 og 15 i feltet.

Kan nogen hjælpe?

Jeg prøver at skaffe en kopi af Guide 9 og vil bruge det program fremover.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hej Rudi

Jeg har givet din fil WCS koordinater ved at uploade til astrometry.net og derefter downloade det astrometrisk reducerede resultat.
        http://www.flastro.dk/diverse/psyche-s2-000_WCS.fits

Og så har jeg brugt Alladin (http://aladin.u-strasbg.fr/java/nph-aladin.pl?frame=downloading) til at loade UCAC4 kataloget ovenpå dit billede via VizieR

Her er listen over alle de stjerner der er i dit felt og lidt til med fuld fotometri:
        http://www.flastro.dk/diverse/psyche_s2-000_UCAC4.txt

Håber det kan bruges.

Du går iøvrigt rigtig dybt i dit billede – jeg har fundet stjerner ned til ca. mag 16-16.1 i V i dit billede !!

FrankLarsen2017-09-27 11:54:10

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

UCAC4 er KATALOGET man bruger som fotometrisk reference i øjeblikket.
          Jeg har det liggende hvis du vil have det.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Mange tak Frank, også for forklaringen, det skal jeg prøve.

Jeg ser på det snarest.

Edit: ups! havde glemt at platesolve med AstroArt og gemme fits filen

Ang dybde så er det jo blot 120 eksponeringer, men der er jo dejligt mørkt hjemme hos mig som du ved rudibr2017-09-27 12:07:27

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hov forresten.

Den liste er selvfølgelig UCAC4 reference værdier – og dermed IKKE værdier der er målt i dit billede.

mhansen
              Deltager
                • Nova

Jeg bruger i øjeblikket Stetson kataloget som reference, fordi det kender jeg fra Universitet. Men det kommer selvfølgelig lidt an på hvordan man udfører fotometrien.
                Jeg laver min fotometriske målinger i IRAF (PyRAF).

denjnie
                Deltager
                  • Planet

Hej Rudi

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg roder mig ud i her, men jeg ville lige prøve, at lade Pixinsight lave fotometri på dit billede. Resultatet er her – dog på baggrund af UCSC3 🙂

Link

Jeg har anvendt scriptet Aperture Photometry denjnie2017-09-27 20:54:56

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Stetson kataloget havde jeg glemt lidt – men det er vel mere til den rene apertur photometri hvor man laver et billede af et af de 229 felter med standard stjerner for at kalibrere sin model hvorefter man kan måle i sine øvrige billeder under den antagelse at ens model passer også der og på det pågældende tidspunkt. MEd et teleskop med begrænset synsfelt er det den eneste måde at gøre det på og Stetson er der fortrinligt og det bedste.

Differentiel fotometri hvor vi bruger reference stjerner der allerede befinder sig i feltet kræver et katalog der dækker lidt bedre – selvfølgelig på bekostning af præcision.
                    UCAC3/4 skulle indeholde rimelig god photometri på rigtig mange stjerner og usikkerheden er angivet i kataloget.
                    Det vigtigste er vel egentlig at fortælle hvilken stjerne og hvilken værdi man bruger hvis man vil indberette til AAVSO eller slige steder så der kan korrigeres hvis man har lavet fejl.

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Hej Frank,

Jeg arbejder ihvertfald pt. på at lave fotometri på OVBoo, men jeg er godt nok overrasket over hvor svag den er pt. Jeg kan stort set ikke fange den med et Johnson V filter i en 120s lang eksponering. Med et 20″ Planewave teleskop vel og mærke.

MHansen2017-09-28 12:42:40

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

OV Boo – noget speciel stjerne. Shocked

mhansen
                        Deltager
                          • Nova

FrankLarsen wrote: OV Boo – noget speciel stjerne. Shocked

Ja, det skulle være en variabel stjerne. Jeg læste mig til at den skulle være nye i magnitude 14, men der ser da ud til at den må være længere nede.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Hjælp til reference stjerner' er lukket for nye svar.