› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hjælp til nyt observatorieteleskop
- Dette emne har 15 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af helge. This post has been viewed 75 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. januar 2015 kl. 18:34 #127627
helgeDeltager- Giant
Hej med jer,
Jeg er på udkig efter et nyt teleskop til mit observatorium, nu da min C14’er har fået en glad, ny ejer. Teleskopet skal kun bruges til DSO foto, men jeg er rigtig meget i tvivl om, hvad jeg skal vælge, så jeg håber I kan give lidt input eller gode råd.
Det skal bruges sammen med mit Starlight Xpress H694 monokamera, og min interesse er primært galakser. I øjeblikket har jeg en 8” f/4 Vixen Newton astrograf sidden på monteringen, som jeg egentlig er rigtig glad for, men jeg kunne godt tænke mig et større teleskop, der samler noget mere lys (endnu et tilfælde af A-feber her på forum).
Jeg har kig på følgende:
1. Altair Astro RC250-TT V2, 10” RC-teleskop med ”truss tube”, f/8 (kan reduceres til f/5,4), GSO spejl, med Moonlite fokuser, link
2. TS ONTC 12″ f/4 Newton, carbon tubus, Orion Optics research grade spejl, Moonlite focuser,link
3. TS 12″ Astrograf f/3,8, Newton, carbon tubus, ukendt spejl, Moonlite fokuser, link
Med mit ccd-kamera’s små pixels på 4,54 um vil jeg opnå følgende pixelopløsninger ved bin1:
1. 0,47”/pixel – og med reducer: 0,7”/pixel
2. 0,68”/pixel med Paracorr (f/4.6)
3. 0,81”/pixel
Til sammenligning har jeg en opløsning på 1,03”/pixel nu med min 8” nu. Jeg tror ikke, den højere sampling med ovenstående forslag er spildt, da jeg jævnligt har set en FWHM i mine billeder (op til 5 min.) på omkring 2” ved god seeing.
I øjeblikket hælder jeg mest til 2), da jeg har hørt, at GSO-spejle kan få problemer med coatingen med tiden. RC-teleskoper skulle også være lidt svære at kollimere og meget følsomme for korrekt kollimering. Omvendt har jeg set rigtig flotte billeder optaget med RC-teleskoper (GSO-kloner), så de kan bestemt præstere noget. Og størrelsen er lidt nemmere at have med at gøre. Det vigtigste for mig er dog, at jeg ikke skal stå hver aften og justere og optimere, men at det bare virker, når det først er sat op. Og så at jeg får små, runde stjerner 😉
Er der nogen, der har erfaring med ovenstående teleskoper eller har hørt godt eller skidt? Har I evt. andre gode bud? Generel erfaring med RC-teleskoper?
Jeg kan selvfølgelig også gå i den anden grøft og vælge en god apo refraktor…..
Helge 2015-01-23 21:22:53 24. januar 2015 kl. 11:30 #127650
Anonym- Super Nova
Hej Helge.
Jeg har selv haft 10 tommer RC fra GSO. Det var et super teleskop. Det med spejlene herfra vil jeg ikke tillægge den store betydning, da deres RC er lang bedre coatet end end andre typer. 99% Dielektrisk! Jeg har også haft Orion 12 tommer F4 med deres bedste spejle – den samlede lys, men hamler ikke op med min nuværende Boren Simon, hvad skarphed angår! Hvad med at holde dig til Celestron igen – bare deres HD modeller. Vi har en hos os i Asfo-Team, som har en 11 tommer. Og jeg må sige, at den har utrolig fin og skarp optik!.
Kulfiber kontra metaltubus – Tjah. Kulfiber mere temperaturstabil, men til gengæld samler der sig langt mere fugt på tubusen. Hvorfor ved jeg ikke!
Kollimering af RC – da kan du ligeså godt bestille den her med:
Mvh.
johannes 2015-01-24 10:32:24 24. januar 2015 kl. 13:21 #127652
helgeDeltager- Giant
Hej Johannes,
Tak for dit svar. Jeg har godt lagt mærke til de flotte billeder, du kan lave med din Boren Simon. Sammenlignet med dit tidligere RC10 teleskop, vil du så mene, at den performer bedre?
Hvordan holder den kollimeringen? Og har det krævet nogen former for modificering for at få den til at lave så fine små og runde stjerner, som den gør?
Tænker at TS’s ONTC linje vil være mindst lige så gode som Boren Simon teleskoperne.
24. januar 2015 kl. 13:53 #127653
xplodeDeltager- Nova
AG12 har samme speil som ONTC12. Speilet kan oppgraderes og er ikke stå store prisforskjellen.
Forskjeller mellom de er: stål vs carbon spider, 9 vs 18 punkt speilcelle, 88mm vs 110mm sekundær, 3.8 teleskopet har 0.95x coma corrector/reducer, forskjellige tuberinger.
AG12 egner seg mye bedre til større sensorer og klarer fullformat fint.
Teleskopene blir levert med dette speilet Orion Optics UK primary – 300/1200mm – f/4 – 1/8 Lambda
Du kan oppgradere til dette Orion Optics UK primary – 300/1200mm – f/4 – 1/10 Lambda
Vanlig leveringstid på disse teleskopene er 4-5 uker
24. januar 2015 kl. 15:50 #127659
Anonym- Super Nova
Hej Helge.
Nej den eneste modificering er, at jeg har smidt korrektoren ad h…. til! Nej det er selvfølgelig ikke rigtigt – men jeg har byttet den om til min TS102 mm. Det skete også efter anbefaling af Wolfgang Ransburg, som heller ikke er begejstret for disse hundedyre korrektorer. De giver unægtelig vignettering, og samtidig er systemet næsten umuligt at kollimere. Og du må tilmed tænke på, at min kikkert som udgangspunkt har F5. Det vil jeg også anbefale dig at købe og så glemme denne Wynne korrektor. Jeg har så i stedet sat en Baader MPCIII korrektor i, som er den bedste jeg til dato har arbejdet med. Det med en så lysstærk kikkert koster på kontrast og skarphed, hvilket jeg ikke vil undvære. Og når det lys jeg fanger, har været undervejs i millioner af år, kan jeg godt vise den respekt, at bruge en time længere på at holde det fast. Jo og den performer bedre end min gamle RC – og det skyldes selvfølgelig den vanvittige høje obstruktion disse RC har! Ikke om jeg begriber, at de som udgangspunkt laver dem på F8? ONTC har en lidt tykkere tubusskal og evt. et dyrere okularudtræk, som den væsentligste forskel. Om spejlene er bedre, synes jeg vi skal lade resultaterne vidne om – selv om mine er lavet hos GSO (Tror jeg nok) findes disse jo også i forskellige kvaliteter. Min blev lavet som en speciel Boren Simon i F5, og Wolfi lovede dengang at finde de bedste spejle han havde liggende, og det synes jeg såmænd han har gjort! Han leverede den tilmed med to forskellige størrelser sekundærspejle, så jeg selv kunne gøre mine erfaringer med dem. Jeg beholdt det mindste på ca. 66 mm. tværformat! Så spurgte du til hvor tit jeg kollimerer – en gang hver halve år!
Mvh.
johannes 2015-01-24 20:55:27 25. januar 2015 kl. 16:33 #127715
helgeDeltager- Giant
Tak for svarene Ole og Johannes.
Det lyder ud fra erfaringerne med Wynne korrektoren, at jeg ikke skal gå efter TS AG12. Jeg har jo også min egen Paracorr som kan bruges. Så sparer jeg da en del penge, nu da det er de samme spejle, der sidder i – og carbon-spideren kan man opgradere til for et mindre beløb. Med min lille chip har jeg heller ikke behov for et stort sekundær spejl.
Er der nogen, der ved om TS’s spejlceller er gode nok til at holde kollimeringen med et 12″ spejl? Selv Orion Optics har jo vist haft deres problemer, selv om prisen er i den dyre ende.
25. januar 2015 kl. 18:19 #127717
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Interessant diskussion. Jeg bemærker, at begge 12″ Newton-teleskoper har dobbelte spiderben i
kulfiber. Gad vide, hvorfor de har det? Mon dobbelte spiderben ikke giver kraftigere spikes end
hvis de havde været enkelte?Der findes en anden spider med ben der er 1 mm i godstykkelse. Den vil give mindre dominerende
spikes – men der findes jo nogen, som ikke kan få spikes kraftige nokMht. pixelstørrelsen, så tror jeg på, at de nævnte størrelser er fine – alt under 1″ er ok efter min
mening – når man har en stor detektor – hvor mange pixels har den Helge?Edit: Den har mange nok
mvh
TorbenTorben Taustrup 2015-01-25 17:22:17 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. januar 2015 kl. 19:52 #127720
Anonym- Super Nova
Hej igen.
Jeg har med vilje valgt TS spejlcelle, fordi jeg synes den er lettere at have med at gøre, og jeg kan godt lide de gummigribere som holder spejlet. Tidligere havde jeg Orion 12 tommer med deres egen celle, men jeg syntes det var lidt noget dingelværk. Men jeg tror også det er smag og behag, og der vil garanteret være mange som ikke er enig med mig her. Men jeg har bestemt ikke problemer med at holde kollimeringen! Jeg ved godt at Orions har mange støttepunkter og koster meget mere, men derfor behøver de enkle løsninger vel ikke altid være noget bras. Det med dobbelte carbonspidere, giver ikke kraftigere spikes og siges at være ret stabile!
Mvh.
25. januar 2015 kl. 20:51 #127724
xplodeDeltager- Nova
Jeg har dobbel karbonspider på min 8″ f/5 newton, den er mye stivere enn stål og holder bra på kollimering 🙂
For 1 uke siden bestilte jeg en AG12 med forventet leveringstid om 3-4 uker så da kan jeg komme med tilbakemelding på hvordan den er
Her er bilde jeg har tatt med 8″ med dobbel karbonspider
25. januar 2015 kl. 23:59 #127735
Hej Ole Alexander
De skriver dette om stålspideren:
Here our goal is as well the best possible stability and rigidity even with heavier secondary mirrors.
The spider is only 1mm thick and produces extremely faint and sharp spikes. The secondary mirror
is being glued to the holder with the correct offset for Your telescope.Jeg tror, at spikes vil være mindre tydelige end på din optagelse. På vores optagelse af M-81 er
spikes også meget svagere. Vores V-spider har en godstykkelse på 2 mm.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. januar 2015 kl. 01:06 #127737
xplodeDeltager- Nova
Det er ikke bare tykkelsen på spider vanes som bestemmer hvor lang og tykke spikes blir.
Hvis dere har kun 2 spider vanes formet som en V er det grunnen til att dere har svakere spikes.
1 vane lager 2 spikes 180 grader fra hverandre og på en 4/8 vane spider vil spikes på motsatt side forsterke hverandres spikes.
Derfor vil ikke deres 2 vane spider gi noen forsterkning av spikes så dem blir svakere.
26. januar 2015 kl. 10:06 #127740
Man kan godt sidestille vores V-vane spider med den traditionelle kryds-
spider. Princippet er det samme, da vores spiderben også udgår radialt.
Jo bredere spiderbenene er jo mere markante spikes laver de.
Dobbeltspiderben vil derfor lave mere markante spikes – som det også
fremgår af dit billede.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. januar 2015 kl. 10:50 #127741
helgeDeltager- Giant
Ole, er det en AG12 fra TS eller fra Orion Optics UK?
Jeg har lige fået at vide fra Wolfi fra TS, at deres ONTC’er og AG’er har forbedrede spejlceller (fra Tyskland) ift. spejlcellerne fra OOUK, som ikke var så gode. Kvaliteten af deres teleskoper skulle være bedre end for AG’erne fra OOUK og lige så gode som ASA’s. Interessant!
26. januar 2015 kl. 12:29 #127742
Anonym- Super Nova
Hej Helge.
Vi har i vores gruppe efterhånden sammenlagt købt rigtig meget hos Wolfi. Det har også givet os et godt erfaringsgrundlag mht. TS. Der er ingen tvivl om at Wolfi er kræmmer af rang, og det er typisk at egne produkter bliver ret meget fremhævet. Det er ikke det samme som at deres produkter er ringere, end hvad der bliver sagt, men at de andre produkter måske alligevel er lidt bedre. Til gengæld er det også vores erfaring, at er noget lovet, bliver det også overholdt. Er du utilfreds med noget, bliver det serviceret eller ombyttet uden problemer! Fragten fra München skal man ikke være bange for – den er billigere end at sende noget 15 km. i Danmark!
Mvh.
26. januar 2015 kl. 13:00 #127743
xplodeDeltager- Nova
Helge wrote: Ole, er det en AG12 fra TS eller fra Orion Optics UK?
Jeg har lige fået at vide fra Wolfi fra TS, at deres ONTC’er og AG’er har forbedrede spejlceller (fra Tyskland) ift. spejlcellerne fra OOUK, som ikke var så gode. Kvaliteten af deres teleskoper skulle være bedre end for AG’erne fra OOUK og lige så gode som ASA’s. Interessant!
TS sin AG12
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til nyt observatorieteleskop' er lukket for nye svar.