Hjælp til nybegynder.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til nybegynder.

• Dette emne har 50 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af landbo. This post has been viewed 3926 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 51 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Ang trådkors i polscope, så hold en lyskilde op over og lys ned i polscopet. Det er lidt bøvlet og man kan hurtigt mangle en hånd til justering. Du kan også købe et lys eller lave et selv: link

/Rudi B. Rasmussen

landbo
      Deltager
        • Nova

Erdal wrote: Hej Folkens!

Så har jeg fået foretaget de første par observationer, og ser hver dag frem til en skyfrihimmel!

Jeg har købt et bader hyperion zoom okular til min bresser messier EXOS2 AR 127L m goto. Det er virkelig godt til at observere. Har dog et spørgsmål!

Okularet er ret stort og tungt, og jeg synes mit teleskop ryster alt for meget, hvordan kan man stabilisere diagonalen???

Har desuden en udfordring med mit goto system, jeg forsøger på bedste vis at polar aligne, men kan ikke helt ramme polaris med polarscope fordi det simpelthen er for mørkt i kikkerten, kan ikke se krydset! Dernæst foretager jeg en one star alignment, fordi de 2 andre stjerne goto anbefaler ikke er synlige fra min have pga et kæmpe valnødde træ.

Efter one star alignment forsøger jeg at ramme månen, men den rammer desværre lidt ved siden af! og når jeg ikke rammer månen 100%, kan jeg heller ikke finde alle mulige andre spændende ting.

Er der ikke en som vil hjælpe mig videre:(

Når du stiller op til visuelt, burde det slet ikke være nødvendigt og pol-aligne 100%. Brug et kompas til og finde nord samt stil højden på ca 56 grader.

I stedet skal du så lave en to eller tre stjerne alignment, burde du kunne ramme inden for okularets synsfelt. Nu kender jeg ikke din håndkontrol, men på en Synscan (SkyWatcher) er det muligt og vælge hvilken stjerner man vil bruge til og aligne med. Vil skyde på det samme er muligt med din.

Rystelser kan du nok ikke helt undgå. Måske tubus ikke er i ordentlig balance på monteringen ???

havsgaard
        Deltager
          • Moon

Jeg snublede over den her artikel tidligere i min søgen efter måder at gøre et stativ mere stabilt.

http://freescruz.com/~4cygni/faintfuzzies.blogspot.com/stabilizing-tripod.html

erdal
          Deltager
            • Asteroid

Hej Igen,

Jeg har en startracker fra bresser tjek nedenstående link.

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-ar-127l-exos2-med-goto-1864/

http://www.bresser.de/en/Astronomy/BRESSER-StarTracker-GoTo-Set.html

Jeg finder nord med et kompas og har så 56 grader.. Kan det betyde noget at jeg kun kan vælge denmark/copenhagen på min håndkontrol?? når jeg forsøger at taste custom site ind, vil den simpelthen ikke acceptere den.

Når jeg staraligner må kæmper jeg med håndkontrollen til at ramme en stjerne, eksempelvis Vega. Men det er dælme svært og jeg bruger 30-40 min på en stjerne…kan det ikke gøres lidt nemmere? Må man godt fjerne låsen på mount og søge manuelt??

Erdal2015-10-27 11:05:10

landbo
            Deltager
              • Nova

Erdal wrote: Hej Igen,

Jeg har en startracker fra bresser tjek nedenstående link.

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/bresser-messier-ar-127l-exos2-med-goto-1864/

http://www.bresser.de/en/Astronomy/BRESSER-StarTracker-GoTo-Set.html

Jeg finder nord med et kompas og har så 56 grader.. Kan det betyde noget at jeg kun kan vælge denmark/copenhagen på min håndkontrol?? når jeg forsøger at taste custom site ind, vil den simpelthen ikke acceptere den.

Når jeg staraligner må kæmper jeg med håndkontrollen til at ramme en stjerne, eksempelvis Vega. Men det er dælme svært og jeg bruger 30-40 min på en stjerne…kan det ikke gøres lidt nemmere? Må man godt fjerne låsen på mount og søge manuelt??

StarTracker siger mig desværre ingenting. Husker jeg ikke galt, er “brugsforvirringer” til Bresser lige så sjældent som en flyvende flue uden vinger.

København er bedre end ingenting, men prøv og sæt 55.85 N og 9.87 E ind i systemet. Ligeså skal din tidssone være korrekt (+1) samt tidspunktet på dagen (natten) ligeså. Og daylight saving være off. Så skulle den side af sagen være ok.

Oh, jeg kan finde og aligne to stjerner på under 5 minutter uden problemer. Men hvis du bruger 40 min. på hver stjerne vil håndkontrollen garenteret ikke godkende da stjernerne har flyttet sig ca. 2*11 grader i den tid der er gået. Få din sigtekikkert justeret ordenteligt ind og brug den til “grov findingen”, sæt hastigheden som teleskopet svinger med ned på håndkontrollen.

Nej, du kan ikke løsne koblingerne og svinge manuelt da håndkontrollen så ikke får talt de step motoren kører og derved farer helt vild ………..

Der er ikke andet for du får øve dig og samtidig lærer håndkontrollen og kende. Landbo2015-10-27 12:28:15

lehmann
                • Super Giant

Erdal wrote: Hej Igen,

Hej Erdal

Det er helt normalt at man fumler en del i starten, bare hæng i.

Se evt. nogle youtube videor om pol alignment.

Jeg vil anbefale at dun anskaffer dig en grøn laser og monterer den på selve telskopet, sådan at den lyser på det du ser igennem teleskopet. Afmonter søgekikkerten og monter den grønne laser der.

På den måde har du altid styr på hvor teleskopet peger.

Med hensyn til polindstilling, så er det vigtigt at teleskobet er i “home position” før du begynder på pol indstillingen. På hver akse er der 2 trekanter der skal være lige ud for hinanden. Du må KUN stille på selve monteringen IKKE teleskopet.

Held og lykke

lehmann
                  • Super Giant

Argh det passer ikke helt.

Ude foran på monteringen sidder en sort hætte, der hvor pol teleskopet skal kigge ud.

Men for at kunne se noget igennem hullet skal selve teleskopet drejes 90 grader. Prøv evt i dagslys. Sorry det glemte jeg lige i farten

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Hej Erdal

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men hvis der er en lokalforening i nærheden, så lyder det som “en smal sag” at hjælpe dig videre. Hvis der ikke lige er det, så kan det være at der er en person du kan lokke til at hjælpe dig fysisk med dit teleskop.

Hilsen Claus

erdal
                    Deltager
                      • Asteroid

Jeg bor i Horsens, og kunne da være fedt med en hjælpende hånd!

Et helt andet spørgsmål findes der lasere som ikke er ulovlige??

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Jeg mener at der stadig er en forening på Horsens Statsskole eller hvor de nu hører til:HAF

De grønne lasere er vist endnu ikke ulovlige, men forkert brug er!!!

Hilsen Claus

lehmann
                          • Super Giant

Både og.

Det er ulovligt at sælge grønne lasere på mere end 1 mW.

Men det er vist ikke ulovligt at eje en laser uanset styrke.

Anyway pga. kulde skal du nok ikke gå under 5 mW. De bliver ret sløve i frostvejr.

mira.ceti
                          Deltager
                            • Moon

Hej Erdal.

Jeg vil lige meddele, at du selvfølgelig er velkommen i Horsens Astronomiske Forening, hvor vi helt sikkert kan hjælpe dig med dine problemer. Du er velkommen til at henvende dig direkte til mig. Jeg er sekretær i foreningen og står anført på vores hjemmeside: http://www.haf-astronomi

Hilsen

Eigil

Tlf. 5343 5666

bentl
                            Deltager
                              • Planet

Hej Erdal

Du er selvfølgelig meget velkommen i Horsens Astronomiske Forening. Vi holder til på Naturcenter Skovgård i Egebjerg. Næste mødeaften er 6/12, men sig lige til i forvejen, hvis du kommer der, da det er julemøde med lidt godt at spise

Du er også meget velkommen til at kontakte Eigil, mig eller en anden i foreningen, så vil vi gerne hjælpe dig videre.

mvh

Bent Larsen

mail: kasserer@haf-astronomi.dk

mvh
                              Bent

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Olafsen wrote: Hej Dennis.Er det ikke lige groft nok, har du valgt at overse Thomas mening, eller forstår du den ikke og taler dermed imod bedre vidende?Mvh. Henning

Rolig nu, al mekanik kan slås skævt, også kikkerter. Kvalitetsrefraktorer er bare mere stabile end spejle, specielt hvis de er små, så glasset ikke vejer så meget. Jeg har en NP127is, som jeg passer meget på, fordi jeg ville ikke ane hvordan jeg skulle kollimere dens to celler, hvis den kom ud af kollimering.

Så vidt jeg ved er Erik og Dennis fra Astro A/S i Ålborg virkelig skrappe til at kollimere alle former for teleskoper, inklusive komplekse refraktordesigns, og de ved hvad de taler om. Jeg har i hvert fald respekt for deres ekspertise, og har handlet der med fuld tilfredshed flere gange.

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

ClausKAF wrote: Jeg mener at der stadig er en forening på Horsens Statsskole eller hvor de nu hører til:HAF

De grønne lasere er vist endnu ikke ulovlige, men forkert brug er!!!

Hilsen Claus

Jeg skal checke op på status for laserne. Jeg mener, at vi fik en ændring igennem efter vi havde en stribe børn der var kommet til alvorligt skade med de meget kraftige lasere (flere hundrede mW). Under alle omstændigheder er de kraftige grønne lasere decideret farlige, og kan på et splitsekund ødelægge ens (eller ens barns/kones/vens) centrale synmorten2015-11-07 18:39:30

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til nybegynder.' er lukket for nye svar.