Hjælp til nybegynder.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til nybegynder.

• Dette emne har 50 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af landbo. This post has been viewed 3925 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Bresser kikkerten i L formatet, dvs. ret lang brændvidde i størrelse 127mm, sådan en sag har jeg som “kikkert nr. 2” efter min Celestron 14.

Det er en meget fin refraktor. Jeg har ikke selv set i en bedre akromat. Og jeg har kikket i en del forskelligt. Super skarp, stjernerne står knivskarpt. Fin til både planeter og Deep-sky.

Jeg bruger den til en kombination med et h-Alpha filter, hvor den bare leverer. Det er et Daystar filter (tilsvarende deres SE modeller) og lidt hysterisk er det da, at dimsen bag kikkerten koster 10x mere end refraktoren.

Opstillingen er en CGE, hvor der dual mulighed, så den kan køre med forskellige skinner.

Den har også været brugt på en Celestron Advanced Mount, som kan sammenlignes med de monteringer, du ser på.

Kikkerten har fine justeringsmuligheder og bygget, som en linsecelle skal bygges. Jeg har ikke kollimeret den. 127L kan jeg kun give de bedste ord med på vejen.

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant

FinnR wrote:

(2) GoTo mørke steder langt fra lysnettet: Man medbringer et 12V batteri! Hvis man ikke orker at slæbe et sædvanligt auto-starthjælp batteri, kan man nu få lithium-batterier, der kun vejer få hundrede gram. Man kan selvfølgelig også trække en lang ledning til nærmeste stikkontakt, og det kan være relevant nok, hvis man har en masse elektrisk grej – antidug-varmekappe, hårtørrer, computer osv., men husk på risiko for krybestrømme og uregelmæssigheder i spænding fra fra billige trafoer – det kan genere GoTo-computeren!

FinnR

Et batteri er ikke bare et batteri…

Auto-starthjælps-dimserne er selvfølgelig en nem måde at få batteridrift på. Men sidder der et start-batteri eller et drifts-batteri i sådan en? Jeg vil umiddelbart gætte på det første.

Forskellen er, at et start-batteri (som dem, der sidder i biler) er beregnet til at give en meget høj strøm kortvarigt. De kan til gengæld ikke særlig godt holde til at blive helt afladet og ladet op igen. Man risikerer, at det klapper sammen efter at have afladet det helt 30-40 gange (efter hvad jeg har læst på en side om batterier).

Drifts-batterier derimod, er ikke i stand til at give den høje strøm en startmotor kræver, men kan til gengæld tåle mange af- og opladninger. Jeg har set flere, der bruger marine-batterier, som netop er at være af drifts-typen, og derfor må forventes at være velegnede til formålet.

Jeg skal dog ikke gøre mig klog på, om der findes batterier, der kan begge dele. Men man bør sætte sig ind i producentens specifikationer, for det batteri man vil købe.

Der er mange, der bygger det ind i en eller anden form for kasse. Man bør nok lige sørge for lidt udluftning i den, men ellers vil jeg mene det er en god ide. Det giver mulighed for at tilføje en slags fast installation med sikringer, stik osv. Du har IKKE lyst til at kortslutte sådan et batteri ved et uheld!

erdal
        Deltager
          • Asteroid

Nu har jeg endelig fået bestilt mit teleskop. Det blev en Bresser Messier AR 127L Hexafoc EXO2 m. Goto.

Kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan man “gemmer” et teleskop væk, da der går 2 små børn hjemme som endnu ikke helt forstår når man siger stop:)

Tuben er jo relativ lang så, nogen der har en ide om man kan finde en kasse til at pakke den væk og skubbe ind under sengen?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Mange teleskoper kan sagtens holde kollimeringen, selv under forholdsvis brutal behandling. Man skal dog ikke gå ud fra, at det altid er tilfældet.

Thomas, Bornholm

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Erdal wrote: Nu har jeg endelig fået bestilt mit teleskop. Det blev en Bresser Messier AR 127L Hexafoc EXO2 m. Goto.

Kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan man “gemmer” et teleskop væk, da der går 2 små børn hjemme som endnu ikke helt forstår når man siger stop:)

Tuben er jo relativ lang så, nogen der har en ide om man kan finde en kasse til at pakke den væk og skubbe ind under sengen?

I følge Kikkert og Teleskophusets hjemmeside ser det ikke ud til, at teleskopet kommer i en kuffert, som det ellers ofte er tilfældet med de lidt dyrere refraktorer. Så du kan evt. selv lave noget indmad til en passende alukuffert, eller du kan bygge en simpel trækasse. I første omgang kan du gemme den kasse, det kommer i og bruge den.

Mounten kan du sikkert godt lade stå fremme. Den er ikke så sart, og sådan en trefod er ikke lige sådan at vælte.

olafsen
              Deltager
                • Planet

Hej Dennis.

Er det ikke lige groft nok, har du valgt at overse Thomas mening, eller forstår du den ikke og taler dermed imod bedre vidende?

Mvh. Henning

mvh Henning

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Tja, min gamle 6″ f/8 Sky-Watcher akromat har jeg utallige gange slæbt ud og ind, bumpet rundt med i bilen til og fra MAF star party, haft den adskilt og samlet igen, alt uden at kollimeringen led derved.

Ligeledes har jeg en Zeiss Telemator fra 1989. Den har overhovedet ingen kollimeringsskruer, men er alligevel 100% spot on i kollimeringen. Altid. Du kan spørge Viggo T., om det er sandt…

Mine spejlteleskoper skal sædvanligvis kollimeres fra gang til gang – med en enkelt undtagelse: Min 150mm f/6 newton fra Nordisk Astro Optik. Den er usædvanlig kraftigt bygget og holder kollimeringen lige så godt som en refraktor. Hvilket er et held, for den er et bæst at kollimere…

Thomas, Bornholm

erdal
                  Deltager
                    • Asteroid

Findes der nogen i forummet som er fra Horsens eller omegn? Det ville være rigtig lækkert hvis man kunne søge hjælp til at starte op…?

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Pointen handle om, at man ikke skal regne med at nogen

teleskope altid er perfekt kollimeret.

Fuldstændig korrekt! Og derfor er det meget nyttigt at lære at stjerneteste, så man selv kan kontrollere kollimeringen af alle typer teleskoper.

Thomas, Bornholm

spatzek
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg har aldrig justeret et refraktor objektiv. Alt har altid været helt fint. Men selvfølgelig er det herligt, at man har muligheden, og en Bresser 127mmL refraktor har en klassisk celle, der giver fine muligheder. Vær obs. på, at de billigere udgaver af serien fra Bresser også har en mere primitiv celle, der desværre ikke giver de samme muligheder.

erdal
                        Deltager
                          • Asteroid

Nu har jeg endelig fået min Bresser Messier AR 127L med ud i haven, jeg kunne intet se, heller ikke polaris for at aligne. Der var delvis skyet men fandt da nogle huller hvor hinlen var klar, heller ingen held.

Er det altid sådan når man kigger op på himlen, eller har skyerne en effekt som gør at himlen ikke fremstår “mørkt”??

Jeg brugte det medfølgende 26 mm og havde derfor omkring 50x forstørrelse…

Vil himlen være anderledes når der er total skyfrit, selvom jeg kigger stjerne i min have??Erdal2015-10-16 08:25:51

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Hvis der ikke er en sky i vejen burde du kunne se et eller andet. Men det kræver at du har stillet skarpt. Ellers kan det godt se tomt ud.

PS: har du pillet hætten af foran? 😉

erdal
                            Deltager
                              • Asteroid

Hehe ja hætten er pillet af, det var det første jeg tjekkede.

Jeg kunne heller intet se med det blotte øje, kan det være en forklaring på det?

Hvad mener du med at stille skarpt, er det ikke “bare” at sætte eyepiece i og kigge igennem…Der er faktisk 2 hjul tæt på diagonalen hvor man sætter okular i, den gør at noget kan køre ud og ind, hvad er den beregnet til?Erdal2015-10-16 10:14:41

juel
                              Deltager
                                • Moon

Hvis du intet ser med det blotte øje, så ser du heller ikke noget igennem kikkerten (de pokkers skyer…).

De to hjul styrer fokuseren. Dem bruger du til at få det du ser på i fokus, ligesom på en håndkikkert. Hvis kikkerten er langt ude af fokus, så ser du slet ikke noget. Prøv at køre fokuseren helt ind og så se i okularet mens du kører hele vejen ud igen. Så burde der dukke noget op undervejs.

Desuden skal du også som regel justere fokus lidt, når du skifter fra et okular til et andet med en anden brændvidde.Juel2015-10-16 11:19:41

erdal
                                Deltager
                                  • Asteroid

Hej Folkens!

Så har jeg fået foretaget de første par observationer, og ser hver dag frem til en skyfrihimmel!

Jeg har købt et bader hyperion zoom okular til min bresser messier EXOS2 AR 127L m goto. Det er virkelig godt til at observere. Har dog et spørgsmål!

Okularet er ret stort og tungt, og jeg synes mit teleskop ryster alt for meget, hvordan kan man stabilisere diagonalen???

Har desuden en udfordring med mit goto system, jeg forsøger på bedste vis at polar aligne, men kan ikke helt ramme polaris med polarscope fordi det simpelthen er for mørkt i kikkerten, kan ikke se krydset! Dernæst foretager jeg en one star alignment, fordi de 2 andre stjerne goto anbefaler ikke er synlige fra min have pga et kæmpe valnødde træ.

Efter one star alignment forsøger jeg at ramme månen, men den rammer desværre lidt ved siden af! og når jeg ikke rammer månen 100%, kan jeg heller ikke finde alle mulige andre spændende ting.

Er der ikke en som vil hjælpe mig videre:(

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til nybegynder.' er lukket for nye svar.