Hjælp til nybegynder.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til nybegynder.

• Dette emne har 50 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af landbo. This post has been viewed 3924 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Forfatter

erdal
    Deltager
      • Asteroid

Jeg vil nu være med i selskabet og investere i en stjernekikkert. Det er dog en jungle som mange andre har ytret. Jeg har kigget alle trådene under nybegynder igennem, men har ikke lige fundet det svar jeg mangler for at køre dankortet igennem.

Jeg vil gerne have en kikkert til omkring 5000 kr med motor. Jeg vil både kunne observere planeter og deepsky, har ingen intention om astrofoto i første omgang, men må gerne kunne bygges på. Den må også gerne være nem at transportere rundt i bil, og den skal ikke justeres hver gang inden brug.

Jeg har tænkt på følgende model.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p3308_Skywatcher-Evostar-120-on-EQ5—Refractor-telescope-120-1000mm.html

Nogen der vil hjælpe.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej

Det er en ganske fornuftig kikkert at starte med. SkyWatcher laver udmærkede instrumenter.
        Vi har en ED80, og den tegner rigtig fint.
        En Evostar har en tilpas stor åbning, og vil uden tvivl være god til både deepsky og planeter.
        Vær dog opmærksom på, at det er en akromat, så ved stor forstørrelse vil du opleve lidt farve-
        spredning.
        Du kan læse en testbeskrivelse her:

http://www.cloudynights.com/topic/405073-skywatcher-evostar-120-ed-review/

Jeg synes, at det virker som et fornuftigt køb.
        Held og lykke med projektet Smile

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

erdal
        Deltager
          • Asteroid

Mange tak for det hurtige svar!

Jeg synes ikke jeg kan se en motor på mount som er vist på hjemmesiden. Hvilken motor skal jeg bestille? Kan du fortælle mig om jeg skal købe filtre til at forbedre farve på zoom,i såfald hvilke filtre??

erdal
          Deltager
            • Asteroid

en sidste ting, er der ikke danske hjemmesider man kan handle ovennævnte kikkert?

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Erdalisme wrote: en sidste ting, er der ikke danske hjemmesider man kan handle ovennævnte kikkert?

Jo da, bl.a Lyra:

Lyra

Ring og tag en snak med Henrik. Han er super god til at matche dine behov.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Erdalisme wrote: en sidste ting, er der ikke danske hjemmesider man kan handle ovennævnte kikkert?

Du kan se flere kikkerter hos disse forhandlere,

http://www.kikkert-teleskophuset.dk

http://www.astro-optics.dk/teleskoper.htm

der er meget at vælge imellem.

mvh
                Lars

erdal
                Deltager
                  • Asteroid

jeg kan ikke finde det teleskop jeg ønsker, prisen er da også lidt højere end den tyske hjemmeside??

På Lyra koster en Evostar 120 m. EQ5 7295, hvorimod den koster 5580 kr. på den tyske side..

Kan det passe der er så meget variation i priser??

Erdalisme2015-10-02 19:23:43

christianh
                  Deltager
                    • Moon

havsgaard
                    Deltager
                      • Moon

Jeg har selv været i samme situation som dig indtil for ganske nyligt, og hvis der er noget jeg har lært, så er det at der kommer en masse udgifter bagefter. Kikkerten og stativ er bare de to dele. Dertil kommer okularer, barlows, dughætte, kasse(er), filtre etc etc. – min liste er ret lang, så det det bliver ikke noget problem med ønskeseddel til jul.

Jeg kan se at der er tilbud her: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14093 men ved ikke hvor transportabel det sæt er, der er dog en del ekstra udstyr.

/Heino

havsgaard2015-10-06 13:07:05

erdal
                      Deltager
                        • Asteroid

Skal man købe en SKYWATCHER EVOSTAR 120 på EQ5 eller BRESSER MESSIER AR-127L HEXAFOC EXOS2.

Er der nogen som har forstand på disse produkter?Erdal2015-10-05 14:13:58

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Erdal wrote: jeg kan ikke finde det teleskop jeg ønsker, prisen er da også lidt højere end den tyske hjemmeside??

På Lyra koster en Evostar 120 m. EQ5 7295, hvorimod den koster 5580 kr. på den tyske side..

Kan det passe der er så meget variation i priser??

Ja, det kan sagtens passe at der er de prisforskelle. Det er jo i høj grad derfor, en del af os handler i Tyskland. De danske forhandlere er dog nogen gange villige til at give nogle rabatter.

Jeg kan ikke kommentere så konkret på de to teleskoper, du nævner i sidste post. I dette prisleje skal du muligvis være opmærksom på, at gensalgsværdien (hvis du bliver træt af det eller vil opgradere til noget bedre) ikke er så høj, uanset hvad du køber.

Mht. mount’en behøver du ikke være bundet til de kombinationer, som du kan se på hjemmesiden. Både teleskoper og mounts kan købes separat og kan kombineres efter behov. Med mindre du er helt sikker på, at du ikke skal bruge goto, kan det højst sandsynligt ikke betale sig at eftermontere motorerne. Så er det bedre at købe mount’en inklusiv motor og controller som her. Det er selvfølgelig også en højere pris, men der vil du ende alligevel, hvis du skal eftermontere:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3800_Skywatcher-EQ-5-PRO-SynScan-GOTO-Mount-with-tripod.html

Hvis du f.eks. gerne vil have EVOSTAR’en med en Synscan mount i stedet for den i dit link, henvender du dig bare til dem og beder om en pris på dette i stedet for. Det samme gælder ved de danske forhandlere.

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Erdal wrote: Jeg vil nu være med i selskabet og investere i en stjernekikkert. Det er dog en jungle som mange andre har ytret. Jeg har kigget alle trådene under nybegynder igennem, men har ikke lige fundet det svar jeg mangler for at køre dankortet igennem.

Jeg vil gerne have en kikkert til omkring 5000 kr med motor. Jeg vil både kunne observere planeter og deepsky, har ingen intention om astrofoto i første omgang, men må gerne kunne bygges på. Den må også gerne være nem at transportere rundt i bil, og den skal ikke justeres hver gang inden brug.

Jeg har tænkt på følgende model.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p3308_Skywatcher-Evostar-120-on-EQ5—Refractor-telescope-120-1000mm.html

Nogen der vil hjælpe.

Ja, det er svære betingelser. For som du nævner, “ingen intention om astrofoto i første omgang, men må gerne bygges på.” DET KAN DU IKKE MED EN AKROMAT. Hvad du beder om er nærmest umuligt!

Hvad du beder om for de penge er en reflektor, altså en spejlkikkert. Og da er mulighederne faktisk ret mange. Men en linsekikkert som en akromat, glem det, i hvert fald hvis du skal have det ned på foto!

Hilsen Leif,
                            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

erdal
                            Deltager
                              • Asteroid

Skal en Bresser Messier AR L127 kollimeres, synes nemlig der står at EVOSTAR120 ikke behøver kollimering…

Hvis man vælger en løsning med goto, hvordan får man så strøm med sig hvis man vil ud hvor det er mørktErdal2015-10-05 21:11:31

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hvis man kan acceptere den blå halo omkring de klare stjerner og en smule tab af skarphed, så er det faktisk uden videre muligt at fotografere med en akromat. Især hvis den har lang brændvidde, fordi det giver mindre farvefejl. Perfekt bliver det selvfølgelig ikke, men man kan øve sig i det grundlæggende og på den måde finde ud af, om astrofoto i det hele taget er noget, man er interesseret i, uden at skulle ud og købe en dyr apokromat.

Billedet her:

er fra en tråd på CN om netop dette emne. Som det ses, kan man tage udmærkede billeder med en akromat. Netop billedet af M42 er taget med en Meade ETX-60, noget af det billigste skrammel til akromat, der er lavet.

Tråd på CN: http://www.cloudynights.com/topic/305058-astrophotography-with-an-achromatic-refractor/

Thomas, BornholmAstrojensen2015-10-07 11:16:37

finnr
                                Deltager
                                  • Main Sequence

(1) Evostar 120 er en refraktor (linseteleskop), og dem behøver man da normalt ikke at kollimere? Hvis det alligevel er nødvendigt, mon så ikke det kan også kan lade sig gøre med EVO-Star’en?

(2) GoTo mørke steder langt fra lysnettet: Man medbringer et 12V batteri! Hvis man ikke orker at slæbe et sædvanligt auto-starthjælp batteri, kan man nu få lithium-batterier, der kun vejer få hundrede gram. Man kan selvfølgelig også trække en lang ledning til nærmeste stikkontakt, og det kan være relevant nok, hvis man har en masse elektrisk grej – antidug-varmekappe, hårtørrer, computer osv., men husk på risiko for krybestrømme og uregelmæssigheder i spænding fra fra billige trafoer – det kan genere GoTo-computeren!

FinnR

FinnR2015-10-07 11:18:59

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til nybegynder.' er lukket for nye svar.