Hjælp til Merkurpassagen

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hjælp til Merkurpassagen

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af apollo. This post has been viewed 153 times13. This post has been viewed 153 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

apollo.13
    Deltager
      • Main Sequence

Har afprøvet udstyr til Merkur passagen i morgen.

Jeg har en 10” Meade som giver en heftig forstørring, så jeg ikke kan se hele solskiven.

Jeg har prøvet med min 2x Barlow men det var ikke nok. Hvad kan jeg ellers gøre for at få hele solskiven, at se.

Et spørgsmål mere, – det er muligt det virker lidt “korni” men af en eller anden grund ligger solen ikke i Autostar håndkontrol, så jeg kan ikke bruge Go To, umiddelbart, hvad kan jeg gøre her?

Vh. Morten

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hej Morten,

1. Husk solfilter !!!

2. Du skal have en reducer på – ikke en barlow og så skal du bruge et okular med lang brændvidde (25-40mm) eller et kamera med en stor sensor ( et DMK eller webcam svarer omtrent til et 6mm okular)

3. Husk solfilter

Solen er ikke i håndkontrollen af sikkerhedsmæssige årsager – sådan er det på stortset alle teleskoper.
        Solen og teleskoper er ikke til at spøge med – fik jeg nævnt at du skal have et passende solfilter forrest på teleskopet? – Også på søgere og andet.

Kig istedet på skyggen af dit teleskop på jorden bag dit teleskop stedet eller skyggerne bag skruerne på kanten af teleskopet – de er gode pejlemærker til at få peget teleskopet præcist på solen

apollo.13
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Frank.

Tak for dit grundige svar.

Jeg har Thousand Oaks solfilter på mit Meade teleskop, så jeg er vist ok beskyttet.

Jeg har en f/6.3 Focal Reducer, det vil jeg prøve i morgen, det ville være skønt hvis det fungere.

Mht. til kamera har jeg kun et Sony Alfa 200 som jeg har brugt før og som er ok. Jeg gør egenlig ikke så meget i fotografering endnu, men det kommer en dag, når jeg får bygget et observatorium i haven.

Jeg prøver dit tips med at se på skyggen bag teleskopet, for at få et præcis fokusering på solen. Men jeg kan vel egenlig også bruge Go to på AutoStar, mod Merkur.

Vh. Morten

Vh. Morten

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hjælp til Merkurpassagen' er lukket for nye svar.