Hjælp til M67

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hjælp til M67

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af diego. This post has been viewed 37 timessartori. This post has been viewed 37 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

diego.sartori
      • Main Sequence

Hej

Jeg har læst i Turn Left At Orion og ifølge den så burde M67 være til at finde og se selv med et lille teleskop, samt også være “synlig” på en by himmel.

To spørgsmål, er der nogen der har en god “plan” for at finde M67, har prøvet et par aftener uden held, bruger et 70gaders 20mm okular, måske jeg bare ikke er tålmodig nok men jeg farer vild deroppe 🙂

Andet spørgsmål, er det overhovedet realistisk at lede efter M67 midt i København eller skal jeg ud på en mørk mark istedet?

Min plan har været at starte med at finde Acubens og derfra bevæge mig over imod 60 Cnc og så derfra videre over imod M67, men det er turen fra 60 Cnc til M67 at det går lidt galt og det var her jeg håbede at nogen måske havde et godt råd 🙂

Har motor på RA og DEC, i så fald at det er brugbar information.

På forhånd tak 🙂

Diego Sartori2012-04-21 20:01:51

stubbe
      Deltager
        • Main Sequence

Hej Diego,

Så vidt jeg husker har dit teleskop 1500mm brændvidde. Altså har du med dit okular 1500/20=75 gange forstørrelse og dermed et synsfelt på 70°/75=0,93°. M67 er små 2° vest for Alpha Cnc (Acubens), så her kan du udnytte din ækvatorialmotering og placere Alpha Cnc i midten af dit okular og rykke teleskopet to gange diameteren af synsfeltet mod vest. Så burde M67 være i dit synsfelt.

Jeg har selv observeret M67 med en 150mm newton fra Frederiksberg, så jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. 🙂

diego.sartori
          • Main Sequence

Tusinde tak, det prøver jeg 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hjælp til M67' er lukket for nye svar.