Hjælp til Koordinater EQ6 Pro

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hjælp til Koordinater EQ6 Pro

• Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 184 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

tomicich
    Deltager
      • Super Giant

Hjælp

Jeg har her til aften prøvet at lave en 3 star alignment med min EQ6 Pro Synscan (tror efterhånden jeg nu har prøvet 15 gange)uden jeg har kunne få det til at virke, jeg har for nylig opdateret firmware til sidste nye version og nu kan den ikke finde ud af hvor den er, har nu indlæst den gamle version (ver. 03,27) igen uden det har hjulpet det virker som om at den ikke rigtig ved hvor den er, jeg er nu kommet lidt i tvivl omkring Koordinaterne hvordan er det lige de skal stå.

https://www.google.dk/maps/place/55%C2%B042'21.8%22N+11%C2%B039'36.2%22E/@55.706051,11.6589757,18z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d55.706051!4d11.66007

har sat dem som på billedet

nogle som kan hjælpe med hvad jeg gør forkert, har ellers aldrig haft problemer med at lave en 3 star alignment plejer at side i skabet første gang .

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hvis ellers opstillingen står i vater og du er sikker på dine allignment stjerner kan jeg ikke se at du gør noget galt? Hvad skriver håndkjontrollen? eller rammer den “bare” forkert?

tomicich
        Deltager
          • Super Giant

ved første stjerne rammer den en del forkert, jeg køre den over manuelt, anden stjerne rammer den noglelunde rigtig 3 stjerne er helt hen i vejret, hvis stjernen er i nord peger den hen i øste eller ned i jorden.

håndkontrollen skriver kun at den har fjlet.

jeg har prøvet flere forskellige allignment stjerne uden det har hjulpet.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Den viste position ser fin ud.

Det er nok tiden den er gal med, er måned/dag i rigtig rækkefølge? (I går betød det så ikke noget)

Og husk at vi her er to timer foran GMT. En time gal i tid giver 15° fejl på ra. For at undgå fortegnsfejl på zonetid kører jeg altid med GMT på Synscan håndkontrol.

/Rudi B. Rasmussen

tomicich
            Deltager
              • Super Giant

tiden/datoen har jeg tjekket og den er i den rigtige rækkefølge, hvad mener du med “husk at vi her er to timer foran GMT, hvad står GMT for..

tomicich
              Deltager
                • Super Giant

mine indstillinger ser ud som her..

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg har altid stillet tiden til den korrekte, både tidszone (+1) og husket sommertid og vintertid. Det har aldrig slået fejl ved align.

Dog bruger jeg meget sjældent = aldrig 3-star align på mine fast opstillede og korrekt polalignede opstillinger. Der anvender jeg altid kun 1-star.

Stjernerne og asteroiderne er næsten altid på CCD’en. Kun helt oppe ved zenit og op til polaris kan der være lidt knas. Men en pointing model i EQMOD er på vej.

mvh
                  Jens

tomicich
                  Deltager
                    • Super Giant

hov min tidszone står til -1 kan det være årsagen, min opstilling er også fast jeg prøvet en 2-star align som den accepteret men den kunne efterfølgende ikke finde noget af det jeg bad den om…

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Vi er øst på for greenwich -> solen står i syd tidligere. +1 er det korrekte svar.

mvh
                      Jens

tomicich
                      Deltager
                        • Super Giant

der er jo stor forskel på tidszone +1 og -1 så mon ikke fejlen er fundet her..

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Det er netop pga forskellige fortegns konventioner at jeg altid kører GMT (UTC). Jeg er feks født op med fra styrmands verdenen og astronomisk navigation at øst for 0° meridianen er negativ, dvs i mine gamle navigationsbøger er standard zonetid i Danmark -1. Dvs her er ZT den korrektion man bruger på lokaltid for at komme til GMT.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Hjælp til Koordinater EQ6 Pro' er lukket for nye svar.