› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hjælp til kollimering
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af tobias. This post has been viewed 1517 timesthygesen. This post has been viewed 1517 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. april 2016 kl. 18:14 #146021
tobias.thygesen- Moon
Hej,
Jeg har for nylig købt en reflector (10″ f/4,7) som skal have rettet spejlene til. Jeg har søgt meget på google og set mange videoer, men synes der er mange måder og mange værktøjer.
Er der nogen der kan anbefale en metode til lige denne reflector?
Hvis der er nogen der bor i københavnsområdet, betaler jeg gerne for en lektion i at gøre det. 🙂
MVH Tobias
11. april 2016 kl. 18:31 #146023
jakob1234Deltager- Nova
Du skal have en kollimator til at starte med, gerne en “collimatorcap” som du kan lave selv. Og en laserkollimator.
Chesire og laser har fordele og ulemper, derfor kombinerer jeg begge for bedst resultat.
Hvis dit udtræk er 2″ skal du sikre dig du har en rigtigt god 2″ centrerings holder, hvor din 1,25″ kollimator kan sidde i og du er sikker på det er 110% ret monteret.
Det bruger jeg selv, og får efter en MASSE øvelse, perfekt resultat.
Læs lige denne:
http://www.garyseronik.com/?q=node/169
og denne, som bedst forklarer det.
http://www.astro-baby.com/collimation/astro%20babys%20collimation%20guide.htm
11. april 2016 kl. 20:43 #146030
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har lige købt en Concenter-2z: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5506_TS-Concenter-2–Justierokular-fuer-Newton-Teleskope.html
Den synes jeg virker rigtig godt. Det er et justeringsokular som Jakob beskriver, men med det lille trick, at den indvendigt har en gennemsigtig skive med nogle ringe i. Dem bruger man til at positionere sekundær-spejlet. Den fåes både som 2″ og 1,25″, så hvis man har den rigtige, er der ingen problemer med centrering.
Som Jakob også skriver, er det en god ide at kombinere den med en laserkollimator, da de hver især har fordele og ulemper. Lige om lidt kan det godt være, at der kommer en masse og siger at lasere er noget skidt. Det kan det også være, hvis den ikke er god nok. Det er vigtigt at købe en, der kan justeres, da det er vigtigt at laserstrålen peger nøjagtigt lige fremad.
… og du kan lige så godt forberede dig på at købe tingene selv, for du får brug for at gøre det jævnligt. 😉
11. april 2016 kl. 22:27 #146035
tobias.thygesen- Moon
Hej begge to og mange tak for det hurtige svar! Nu har jeg læst op på de to links og det ser jo ud til at det kan lade sig gøre. Det virker bare lidt besværligt når man ikke har prøvet det før.
Har jeg forstået det rigtig hvis jeg kan få et nogenlunde resultat ved at bruge en “cap” som jeg selv laver og en laser? 🙂
Og i forhold til laser er der stor forskel på priserne. Hvad er den store forskel på disse to?
http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B006FGYWM0/ref=dp_olp_new_mbc?ie=UTF8&condition=new
På forhånd mange tak!
ps. det er 1,25″ jeg bruger.
12. april 2016 kl. 11:06 #146052
tobias.thygesen- Moon
Hej Dennis. Mange tak 🙂 hvilken laser fra “din” hjemmeside er bedst til mit teleskop? (af dem til 399) og hvad koster det hvis jeg skal have en cap med?
Mvh Tobias
12. april 2016 kl. 13:50 #146057
wiebenDeltager- Nova
Hej Tobias,
Jeg bor på Frederiksberg og kan hjælpe dig. Jeg vil anbefale en cheshire. Tag teleskopet med. Du kan lære det på 10 minutter.
12. april 2016 kl. 16:10 #146060
tobias.thygesen- Moon
Hej Heine. Fantastisk du kan hjælpe. Jeg vil rigtig gerne lære det :-). Nu har jeg godt nok tænkt at bestille laseren og cappen, men er det et problem hvis du skal vise mig det? Eller skal jeg hellere købe en chesire?
Mvh Tobias Thygesen
12. april 2016 kl. 16:12 #146061
tobias.thygesen- Moon
Tak Dennis. Dvs. At hvis jeg bestiller den laser, følger cappen med? Kan bare ikke se det står nogen steder 🙂
14. april 2016 kl. 10:17 #146129
wiebenDeltager- Nova
Hej Tobias,
Ja jeg kan hjælpe, også hvis du vælger laseren. Det er samme princip. Begge dele har fordele og ulemper, men alle veje fører til Rom.
Kolimering afholder nogle fra at vælge en newton, men har man prøvet det et par gange, ser man hvor let det faktisk er.
Du siger bare til.
14. april 2016 kl. 10:28 #146130
RudiDeltager- Neutron star
Hej Tobias,
Som flere skriver overfor, så skal du være meget omhyggelig med at kollimatoren er centreret ordentligt.
Jeg bøwlede selv meget med dette første gang: link.
Inden du går igang med at stille på nogle af spejlene, så sæt kollimatoren i og af flere gange og se om laserpletten rammer samme sted hver gang. Jeg gør selv dette for at være sikker på at den i det mindste sidder på samme måde hver gang jeg kollimerer.
I øvrigt har det ikke været nødvendigt for mig at stille på nogen spejlene siden sidst jeg kollimerede for et år siden. Jeg behandler newtonen meget nænsomt og passer altid på ikke at støde den når jeg flytter rundt med teleskopet. Men jeg checker kollimeringen af og til på en regnvejrsdag
rudibr 2016-04-14 10:28:48 /Rudi B. Rasmussen
14. april 2016 kl. 12:36 #146135
xplodeDeltager- Nova
rudibr wrote: Hej Tobias,
I øvrigt har det ikke været nødvendigt for mig at stille på nogen spejlene siden sidst jeg kollimerede for et år siden. Jeg behandler newtonen meget nænsomt og passer altid på ikke at støde den når jeg flytter rundt med teleskopet. Men jeg checker kollimeringen af og til på en regnvejrsdag
Husk att det er stor forskjell hvor godt ett lite og ett stort teleskop holder på kollimering, en 130mm vil være mye mer mekanisk stabil enn en 250mm.
På større teleskoper vil en faktisk ha problemer med att teleskopet’s kollimering endrer seg bare en peker det i en helt annen retning, jeg har lagt merke til det på min 8″ f/5 og har byttet ut fjærene på speilcellen pga dem originale ikke er stive nok.
14. april 2016 kl. 18:37 #146144
tobias.thygesen- Moon
Hej Alle,
Mange mange tak for hjælpen. Det er så dejligt at få så mange og gode input. Tak rudibr og Xplode for rådene og trådene. Med dem og en lille lektion hos Heine er jeg mindre nervøs for hvordan jeg skal få det klaret og lært.
Det var også et stort skridt fra en lille refractor til en stor newt, men nu fik jeg muligheden for at købe den “billigt”, så jeg tog chancen.
Tak.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til kollimering' er lukket for nye svar.