› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp til køb af teleskop
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 1 måned siden af clauskaf. This post has been viewed 638 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. januar 2015 kl. 19:52 #127534
transilvan- Asteroid
Hej allesammen!
Jeg er ny her, og håber på at kunne få lidt hjælp med at vælge hvilken teleskop jeg skal købe. Det bliver min fødselsdagsgave. 🙂 Jeg har længe været interesseret i astronomi, dog ikke i den tekniske del af det, da det virkede for kompliceret. Noget det jo egentlig også er.
Jeg bor i København, så der er forståeligt nok en del lysforurensning. Dog ikke så meget at jeg ikke kan se en del konstelationer, Jupiter og hvis jeg ikke tager fejl Mars. Jeg kan også godt forestille mig at man med lethed ville kunne se Andromeda, Oriontågen mm.
Jeg har lyst til at observere planeterne (duh!), månen og solen, kometer, og mere end gerne en del Deep-Sky objekter. Dvs. at jeg vil lidt af det hele. Jeg har også en Nikon D5000, så lidt astrofotografering har jeg også lyst til at udforske med tiden, når jeg er blevet lidt vandt til teleskopet, teknikken og begreberne.
Jeg har 6000-7000 kr. til rådighed, og det har jeg lyst til at bruge på det mest elementære, dvs. selve teleskopet og monteringen, UDEN computerstyring, Go-to og alt muligt andet fancy. Ikke fordi jeg ikke vil have det (for det vil jeg!), men fordi jeg ønsker mest mulig kvalitet af kærnen i observations astronomi, nemlig teleskopet. På den måde kan jeg med tiden udbygge og opgradere en allerede god teleskop. Dvs. at det er ekstremt vigtigt at man kan opgradere den med motorer, Go-to og andet, så jeg også kan tage billeder.
Jeg ved heller ikke hvilken type teleskop der passer til det jeg ønsker (reflektor, refraktor, Newtonian, bla bla), den behøver ikke være superkompakt (da jeg ikke nødvendigvis planlægger at rejse med den, men bruge den mest fra altanen, eller tagterrassen i blokken), men den behøver heller ikke være en kæmpe, da jeg bor i en medium stor/lille lejlighed på 90 kvm.
Er dette noget?: http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/evostar120-pa-eq5.html
Gerne kom med flere forslag.
På forhånd, tak!
20. januar 2015 kl. 20:47 #127539
Søren HansenDeltager- Giant
Hej Transilvan.
Det ser ikke tosset ud det der, men hvis det var mig, ville jeg gå op til minimum Syntrek versionen. Du vil ærgre din r*v i laser senere.
Ellers kan du benytte et af de 3 “låne teleskoper” der i den tråd.
Jeg har sat de 2 af dem til lån
og du er velkommen forbi, til en snak, et kig og lidt pille ved de forskellige jeg har.
20. januar 2015 kl. 21:21 #127540
transilvan- Asteroid
Se, der var allerede noget jeg havde misforstået. Jeg troede at man kunne opgradere EQ5 til HEQ5 Syntrek eller Synscan. Men Syntrek kan godt opgraderes til Synscan, ikke? Kan du måske også kort forklare mig hvad Syntrek, Synscan og Go-to egentlig er? Og ville det være dumt hvis jeg købte en billigere montering med Syntrek eller Synscan til den teleskop jeg tænkte på?
Desuden, hvad er det du vil at jeg skal pille ved??
Men seriøst, det ville være fint at snakke ansigt til ansigt med én som kunne forklare mig nogle elemetære ting, og at få muligheden til at se hvordan ting ser ud i en teleskop. Takker for tilbudet!
Transilvan 2015-01-20 20:30:19 20. januar 2015 kl. 22:04 #127542
Hvis du kigger på den du har linket til, og bagefter følger linket hvor der står Heq5 Syntrek, kan du se at det er 2 vidt forskellige hoveder. Heq5’eren har et meget mere massivt hoved, fordi motorene er indbygget i hovedet, hvor EQ5’eren hænger de udenpå, og jeg tror ikke du vil kunne styre den med en PC.
Køber du en HEQ5 Syntrek, får du en boks hvor du kan styre teleskopet op/ned højre/venstre, og jeg MENER at huske at du også kan styre den fra en PC, men er ikke helt sikker. Du kan opgradere den for 3200,- i følge Lyra til en HEQ5 Pro Synscan, eller du kan gå direkte til en HEQ5 Pro for 600,-mere end hvad du skal give for en ny HEQ5 Syntrek.
En Synscan har indbygget en masse stjerne positioner i håndkontrollen, men hvis du alligevel ikke vil bruge den, og vil bruge en PC, ved jeg ikke om det er en fordel at købe Synscan’en frem for Syntrek’en.
#2 Arh Translivan, det vil jeg ikke fortælle her, men du kan få lov at lege med en hvad jeg kalder grab’n go (min ETX90), 2 forskellige mellemklasse mounts (Meade LXD75 og Celestron CG5GT), reflektor (linseteleskop), refraktor (newton) og SCT (Schmit-Cassegrain) samt en hybrid af de 2 sidste, en Schmit-newton.
Derudover kan vi kigge lidt på 1.25″ kontra 2″ okularer. Alt sammen over en kop kaffe, firmaet jeg arbejder i kommer til at sponsere. Og jeg kan prøve at forklare dig hvad jeg ved/ikke ved.
20. januar 2015 kl. 22:14 #127544
Hvis du ikke allerede har læst dette indlæg bør du nok læse det, det er ganske spændende
20. januar 2015 kl. 22:28 #127545
transilvan- Asteroid
Du er da meget hælpsom, sætter pris på det! Skriver lidt mere i morgen, da jeg skal til at lave en helvedes masse papirarbejde nu.
MEN, kan du (eller andre) komme med forslag (eller links) til hvad jeg burde bruge de 6000-7000 kr. på, og som jeg med tiden kan “pynte” lidt på med ekstra udstyr? Og som kan bruges med mit kamera?
Denne har jeg også kigget på.
http://www.lyra.dk/teleskoper/newton-teleskoper/explorer200-pa-eq5.htmlDer står at den kan udvides til Go-to?!
Transilvan 2015-01-20 21:32:40 20. januar 2015 kl. 22:31 #127547
Kunne jeg godt, jeg kunne tilbyde dig et af mine mounts/teleskop kombo’s, men det ville være unfair. Jeg vil foreslå dig at komme forbi, og kigge i stedet, eventuelt låne LXD75’erne med hjem en måneds tid, og derfra kan vi tage hvad du har lært og gå ud fra det.
20. januar 2015 kl. 22:33 #127548
transilvan- Asteroid
Jeg vender tilbage. Tak for hjælpen!
21. januar 2015 kl. 22:33 #127591
clauskafDeltager- Nova
Hej Transilvan
Jeg vil da også foreslå at du kommer og besøger os:
Københavns Astronomiske Forening:
Vi har faktisk medlemsmøde i morgen den 22/1 og astrofoto møde den 29/1
på Kroppedal musseum
Hilsen Claus
21. januar 2015 kl. 22:36 #127592
clauskafDeltager- Nova
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til køb af teleskop' er lukket for nye svar.