Hjælp til køb af teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til køb af teleskop

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 923 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

ole.m
      • Asteroid

Hej alle

Jeg er klar over at emnet har været op at vende en gang eller to men jeg prøver alligevel selv.LOL

Jeg har altid interesseret mig for stjernehimlen og det derude, men har ikke haft stjernekikkert før, men nu vil jeg gerne lidt tætter på..

Derfor har jeg søgt på div. fora for info om hvad der ville være bedst, uden dog at være kommet så langt at jeg har købt noget endnu.

Jeg søger noget til helst ikke over 4000.- alt incl. det skal være computerstyret, kan bruges til astro foto og generelt nem at betjene.

Det jeg selv har set på er en “Meade DS-2130 ATS-LNT” Er det et godt køb eller er der andre forslag?

Håber der er nogen der vil hjælpe mig med at komme et køb nærmere.

Hilsen

Ole

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Seriøs astrofoto koster en hel del penge, især til monteringen. Selv en fornuftig 80 mm linse kikkert kan yde godt. Problemet er prisen på monteringen. En “rigtig” fotomontering, selv i brugt tilstand, koster typisk over kr. 5000,-Men en lille Newton på en “halvgod” montering er også en mulighed. For de samme penge får du en væsentlig større åbning. For dit budget kunne jeg forestille mig at du startede med noget brugt og fik en masse erfaringer. Her er f.eks en god begynder løsning som kan tage optagelser i flere minutter inden der opstår problemer. Og så kan man sælge den igen uden det helt store værditab:

Den er næsten mage til denne her, men uden korrektor linsen (glaspladen) foran i tuben:

Kan også fås her:

mvh

MortenB2009-02-02 16:52:13

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Ole

Da du skriver, at du ikke før har haft et teleskop, vil jeg anbefale dig følgende:
          1) Meld dig ind i en astro klub. Det koster næsten ingenting og du lærer en masse amatør-astronomer at kende, som gladeligt vil give dig råd og lov til at prøve deres teleskoper.
          Du behøver jo ikke at deltage i alle medlemsmøder osv., men det at kunne prøve nogle forskellige teleskoper FØR du selv løber ud og køber vil HELT SIKKERT give dig en bedre fornemmelse for hvad der er godt og skidt.

2) Glem computerstyring til at starte med.
          Det koster nemlig og med dit (lille) budget betyder det at den vigtigste del, nemlig teleskopet, bliver nedgraderet.
          I øvrigt er det ikke helt let som nybegynder uden hjælp, at læse brugervejledningen og med den stille teleskopet korrekt op, så at computerstyringen rent faktisk kan ramme de objekter man vælger !

3) Glem den DS-2130, du “vokser” alt for hurtigt fra den.
          Og da stort set ingen vil køber et lille brugt begynderteleskop ender du med at beholde det (og aldrig bruge det) eller sælge det til ½ pris. Det er efter min mening spild af penge.

DERFOR: Køb en dobson som denne her >> http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw668&cat=936
          Det er et KÆMPE teleskop sammenlignet med den DS-2130, hvori spejlet er 130mm i modsætning til dobsonens 250mm.
          Du vil kunne se meget mere – rigtig meget!
          Ingen motore eller teknik, du drejer selv teleskoper hen på det du vil se, kan bæres ud og du er igang på under 10 min.

Her er der nogle flere dobsoner, men de er noget dyrer >>
          http://www.meade.dk/group.asp?group=80

PS. Mortens forslag til teleskop er helt fint.
          Det er efter min mening bare noget sværere at komme igang med. Og især astro-foto kræver en del fin-tuning af udstyret + dyrt ekstraudstyr.
          Men hvis du melder dig ind i en astro-klub, så vil medlemmerne helt sikkert hjælpe dig igang.
          Så det bør du gøre ligemeget hvilket teleskop du vælger.

Lars Malmgren2009-02-02 17:59:06

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Hjælp til køb af teleskop' er lukket for nye svar.