Hjælp til køb af Stjenekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til køb af Stjenekikkert

• Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1393 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

kerstim
      • Asteroid

Hejsa

Jeg har virkelig brug for noget hjælp.

Min kommende mand er helt vild med stjerner og har altid ønskede sig et men aldrig ville købe et, da vi bor i udkanten af Århus.

Men nu skal vi giftes og jeg vil gerne give ham et begynder stjerne kikkert i morgengave , men aner ikke hvor jeg skal starte eller slutte. .

Derfor vil jeg gerne have nogen råd til hvad jeg skal se efter eller om nogen af jer har et godt begynder kikkert der kan anbefales.

Håber i vil komme med nogen gode svar.

På forhånd tak

Kersti

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hei Kersti,

Hva med en computerstyrt kikkert til under 3000 kroner? Den er dog ikke særlig egnet til fotografering, men burde være en god begynnerkikkert for observering av nattehimmelen.

Sky-Watcher Synscan 102mm AZ GoTo (foto lånt fra Lyra.dk)

http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=207&cat=401 <– klikk her for mer info

Til lykke med giftermålet! Smile

Bjørn T. Jønsson2009-07-06 23:33:35

Mvh,
        Bjørn

morten
        Deltager
          • Super Nova

Kære Kersti

Når i bor et lysforurenet sted som i udkanten af en storby, så vil jeg tro han vil have mest glæde af planetobservationer. Med mindre du køber en “monstromøs” (min kones udtryk) kikkert, så kan han alligevel ikke se galakser og tåger. F.eks.

Til planetobservationer skal du bruge en lang brændvidde og en barlowlinse. En makutsov kikkert fylder ikke så meget, men vil tillade ham at se bånd på jupiter, saturns ringe, venud faser, månekratere en masse. Enkelte tåger kan også erkendes (ringtågen og håndvægttågen).

Der er en risiko for at han bliver bidt af en gal astrofotograf – det vil sætte fællesøkonomien under pres, så du kan også vælge at give ham et fladskærmstv eller en fiskestang.

morten2009-07-07 16:35:38

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Hold dig til linseteleskobet ikke CAT de er lønge om at køle ned når de skal bruges…..

en linse kikkert køler ned relativt hurtigt og er klar til brug. Men husk GOTO er lykken selv

bruger jeg en celestron 102SLT og er meget tilfreds.

kerstim
              • Asteroid

Tak for jeres svar….

Tænkte nok at der var forskellige meninger omkring hvilket et man skal starte med. Men det har da givet mig nogen ide til hvad jeg skal kigge efter. Selvom jeg syntes det er svært.

Nu er han nemlig en mand der går ret meget op i det Lir han købe sig, så er på lidt af en opgave, kan jeg mærke . Så er glad for jeres råd.

Så må vi se hvad pengepungen siger til et liv med en stjernekikkert

hilsen Kersti

andreas.v
              Deltager
                • Main Sequence

Det bliver dyrt i længden kan vi ligeså godt indrømme!

Hvis man først bliver bidt af astronomien, så bliver der meget hurtigt lav-vandet i pengetanken!

Men det er en fantastisk hobby, som giver en noget helt ekstraodinært igen, så det er pengende værd!

mhansen
                Deltager
                  • Nova

Økonomien indenfor astronomi er relativ. Man kan sagtens bruge 150-200000 kr på udstyr og stadig ville have mere.. Men man kan også sagtens bruge 15-20000 og være godt tilfreds! Der er dog ingen tvivl om at astrofotografering er noget af det dyreste indenfor astronomien, selvom at man også sagtens kan få okularer oppe i de dyre prisklasser.

Jeg vil foreslå, som de fleste andre herinde, at i starter blødt ud. Køber et godt teleskop til en god pris. En ting som de fleste herinde glemmer er, at åbningen på teleskopet også er vigtig når man skal observere planeter.

Faktum er kort og godt:

Linseteleskoper (det som er vist på billedet) er relativt nemme at flytte rundt på, kan hurtigt stilles op, skal ikke nedkøles i så lang tid, er ret nemme at vedligeholde og giver en rigtig pæn kontrast. Dog lider de fleste linseteleskoper under kromatisk abberation, som er et fint udtryk for at sige at lysets forskellige farver (bølgelængder) ikke bliver brudt helt ens i linsen. Værst er det med den røde og blå farve. Linseteleskoper er også dyre i forhold til åbning, især hvis man vil have kikkerter som undgår kromatisk abb.

Spejlteleskoper (Newtons) har den fordel, at de giver en stor åbning for få penge og ikke lider under den kromatiske abberation. Dog har newtons tit mere eller mindre sfærisk abberation, som betyder at lyset ikke har det samme fokalpunkt, fra alle dele af spejlet. Dette er selvfølgelig værst med de sfæriske spejle, ses mindre hos parabolske spejle og mindst hos de hyperbolske spejle. Newtons skal også kollimeres (betyder at spejlene kommer til at pege den rigtige vej, så der er mindst muligt lystab) og de store newtons skal køle ned i længere tid. Nogle modeller fås dog med blæsere, som kraftigt reducerer denne tid. Mange betegner newtons for at være store og klodsede, men det synes jeg nu ikke er så slemt. Men de fylder jo givetvis mere end linse og hybrider.

Så er der naturligvis de forskellige hybridteleskoper, som kort fortalt betyder, at de er en sammensætning af teleskoptyper. Fælles for hybriderne er, at de tit skal køle ned i længere tid end newtons. Især de lukkede modeller. De har som regel længere brændvidde end newtons. De kan give bedre kontrast end newtons og er lettere at håndtere. Dog er de også tit dyrere end newtons.

Alle teleskoper har fordele og ulemper. Mange sværger til linser når de skal kigge planeter og spejlteleskoper, når de skal kigge deep-sky. Dette er en misforståelse.

Skal i hovedsagligt kigge planeter, skal i gå efter et teleskop med lang brændvidde. Dette har mange linseteleskoper. Men der er også mange spejlteleskoper, især hybriderne, som har lang brændvidde, og som giver en større åbning for samme pose penge.

Jeg kan sige ud fra mine egne erfariner, at jeg startede med en 150mm newton på en ikke-goto montering. Selve teleskopet var rigtig lækkert, både til at kigge planeter og til at kigge deep sky.. Skal jeg komme med en dyrkøbt erfaring, så gå efter en goto-montering. Den gør helt sikkert livet meget lettere. Om i vil have en alt-az eller en EQ montering, er op til jeres behov.. Skal man KUN bruge teleskopet visuelt, kan en alt-az montering være udemærket, men der er ingen tvivl om at en EQ montering er lidt mere stabil.

Hvis du er helt 100% sikker på at han vil blive glad for gaven, altså at astronomien i længden vil tiltrække ham, så kan du godt gribe lidt dybere ned i pengekassen og købe lidt dyrere ind. Men hvis du er i tvivl, så køb heller noget som er det billigste, men samtadig er godt.

Når i/han så har klarlagt om det er noget der interesserer ham og i så fald, hvilken retning (visuel eller fotografering) kan i begynde at udbygge.

Min prioritering ville være

– Brug flest penge på montering. Dette giver den største alsidighed og den kan dermed sagtens være holdbar igennem flere teleskoper, ekstra udstyr m.m.

– Dernæst kommer teleskopet. Dette skal have en passende åbning og kvalitet. TS teleskoper (newtons) kan jeg bestemt sige god for.

– Køb et par gode okularer, uden at købe top notch. Skywatcher laver noget ganske udemærket wide-field okularer. Jeg har selv et 6 og 9mm okular af denne type og de er rigtig gode.

chrjensen
                    • Super Giant

Jeg tror egentligt at når vi taler linse eller spejlteleskoper er det i første omgang ligemeget hvad du vælger. Begge dele har sine fordele og sine ulemper, og når vi ikke kan spore os nærmere ind på hvad det helt nøjagtigt din kommende mand interessere sig for, tror jeg ikke vi kommer det nærmere.

Hvis jeg tænker tilbage på mit første teleskop, ville den absolut største forbedring være, at monteringen var computerstyret. Med de priser det idag er muligt at opdrive en computerstyret montering til, ville jeg prioritere dette meget højt. Det er simpelthen et spørsgsmål om hvor meget man får set på en aften, og i mit tilfælde øger det antallet med en faktor 10.

Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men jeg har gået ud fra at vi snakker 3-4000 kr. Ellers er det absolut muligt at det kan gøres for mindre (http://www.lyra.dk/browse.asp?cat=101), omend det nok betyder farvel til computerstyring. Og det ikke en katastrofe, det var sådan 90% af os startede, og man lære at “finde rundt” på himlen, men man skal så nok regne med at skulle punge ud for et godt stjernekort http://www.amazon.co.uk/Sky-Atlas-2000-0-Wil-Tirion/dp/0933346875/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1247038520&sr=8-1

Herunder har jeg linket til nogle kikkerter på Lyra der alle koster under 4000 og har computerstyring. Alle indeholder et par okulare, og har dermed alt hvad han skal bruge for at komme igang

Stor åbning = bedre til galakser og stjernetåger

Linseteleskop = større kontrast (godt til planeter) og nemmere at “betjene”

Maksutov en mellemting mellem de to andre. Har ikke helt samme kontrast som linseteleskopet, til gengæld har den ikke de farvefejl der somme tider kan ses i dem.

mhansen
                    Deltager
                      • Nova

Det er generelt svært at rådgive om, hvad man bør købe. Ikke mindst fordi det afhænger af køberens temperament, ønsker, økonomi. Ligeledes afhænger det af rådgiverens erfaringer, fordomme og meninger (be honest, ingen herinde kommer med en 100% objektiv vurdering).

Alle monteringerne, Christian viser, er i øvrigt Alt-Az monteringer. Kort fortalt er forskellen at alt-az drejer omkring de naturlige (hovedets) akser, som jo er op-ned og side til side. Hvorimod den ækvatorielle drejer omkring samme akse som jordens egen-omdrejning og så en akse der ligger vinkelret på. Fordelen er at den ækvatorielle kun skal dreje om en akse (best case scenario) for at følge et objekt, mens alt-az’en altid vil skulle bevæge 2 akser. Den bliver nemlig nødt til at følge objektet, som at gå på trapper. Lidt hen, lidt ned, lidt hen osv. osv. Men til visuelt kan begge typer langt hen af vejen være lige gode.

Skulle jeg vælge imellem de 3, så ville jeg nok gå efter newton’en. Den giver størst åbning for pengene og er et alsidigt instrument. Og den giver trods alt en lidt større opløsningsevne end maksutov’en og linsen. Både linse og newton har dog en forholdsvis kort brændvidde, hvilket jo selvfølgelig kan klares med en barlow.

Men min mening er selvfølgelig også farvet af, at jeg kun har haft newtons og ikke har noget imod at kollimere, nedkøle og bære rundt. (En 200mm newton f/5 fylder trods alt lidt).

MHansen2009-07-08 17:59:30

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg ville normalt også foreslått Newton-teleskop og en ekvatorialmontering, men til de fleste nybegynnere tror jeg kollimering av teleskopet og oppsett av ekvatorialmonteringen blir for stor teknisk utfordring. Da er det bedre å begynne med noe enklere. Når man vokser fra det kan et linseteleskop som jeg foreslo brukes som teleskop nr. to som f.eks. et reiseteleskop, eller til måne- og solobservasjoner.

Et linseteleskop er kanskje mer egnet som teleskop nr. 2 hvis man kjøper en Newton senere. Selv sitter jeg med to stk. Newton nå, og vet ikke helt hva jeg skal bruke det minste til. Noe finner jeg vel på …men jeg skulle ønske at mitt første teleskop hadde vært et linseteleskop istedet. Som du sier, Michael, slike vurderinger blir uansett subjektive. Kersti må ta et valg selv ut fra økonomi/budsjett og hva hun mener virker fornuftig å gi til sin mann. Jeg tror han blir glad for alle de eksemplene som er nevnt i denne tråden, uansett hvilken av dem hun velger.

Bjørn T. Jønsson2009-07-08 20:13:57

Mvh,
                        Bjørn

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Så vidt jeg kan se så er oplæget en begynder kikkert til at SE på stjerner og planeter (visuelt brug). En widefield linsekikkert med goto vil føre den håbefulde beskuer rundt på (sommer)himlen og oplyse om at der f.eks. nu ses der på objektet m51. Efter at have set hubble billeder på nettet vil Kerstis stakkels mand blive fælt skuffet af hvad han kan se i en 80 mm linsekikkert. Widefield kikkerten vil have for kort brændvidde til at planetobservationer etc vil være rigtig flotte. Barlovlinser etc vil kun bidrage til farvefejlen. Mens nedkølingsproblemer naturligvis er væsentlige hvis man vil fotografere planeter, så vil de næppe være en væsentlig hindring til at komme i gang med en Makutsov, eller en SCT. De er langt nemmere at bruge for en begynder end en Newton. De Makutsover der har været på tale skal ikke kollimeres, og de giver mere åbning og længere brændvidde for pengene. Alt-Az monteringen er også nemmere end GEM monteringen. Jeg fastholder mit råd om en Mak. Begrænsningen vil naturligvis være åbenbar, men chancen for at det bliver en positiv oplevelse, og færrest destruktive fustrationer, mener jeg er størst med en Mak. Instrumentets begrænsning vil naturligvis blive åbenbaret relativt hurtigt, og så må man videre, men det er en anden sag. – (konstruktiv frustration)

chrjensen
                            • Super Giant

Jeg ville personligt nok også gå efter newton’en (med linseteleskopet som en tæt nummer to). Men vil også lige sige, at man nok ikke skal satse på at ramme det perfekte teleskop i første hug. Det jeg mener er, at ens interesse typisk snævre sig ind til et bestemt felt (f.eks. astrofoto eller visuelt) efter et par år. Det jeg ville gå efter, var et meget alsidige teleskop, der er nemt at anvende og hvor man får mest “bang for the bug”.

Anonym
                              • Nova

Jeg må si meg enig med Morten !

Jeg begynte selv med en Maksutov og dens visuelle egenskaper gjør at jeg, etter å ha anskaffet meg to “rør” til, ikke får meg til å selge den !

Den er enkel i bruk sammen med min GoTo montering og var vel avgjørende for at min interesse for astronomi bare har vokst !

Efterhvert blir man kanskje(som jeg) smittet av de andre her som tar de flotte bilder gjennom sine teleskop og har lyst til å plusse på samlingen med et teleskop som er godt til astrofotografi.

Jeg er iallefall glad for at mitt første var en Maksutov med goto funksjon så jeg kunne begynne å orientere meg rundt første natt uten å ha særlig kjennskap til stjernenes plassering først !

Uansett hva som velges så håper jeg interessen oprettholdes av Kersti

sin mann ! Lykke til med valget Kersti !

Mvh Arne Martin

kerstim
                                • Asteroid

Tak for alle de gode Råd

Jeg har endelig tage en beslutning om hvad jeg skal gøre. Og via al jeres snak har jeg fundet frem til en Skywatcher som nok vil opfylde hans behov til at starte med også må vi se hvad det bringer i fremtid.

Men jeg ville bare takke for al jeres hjælp.

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova
                                  Jeg har fått masse info og hjelp på stjerneporten.no men ønsker å høre om det er noen som kan si meg om det er mulig å få en brukt EQ6 montering (som jeg blir anbefalt til min Dob dersom jeg skal begynne med fotografering (DSOer har jeg forstått er best med dob)

EQ6 er dyrt, så jeg lurte på om det kan skaffes brukt ???

teejay2010-03-02 21:13:15

TeeJay

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til køb af Stjenekikkert' er lukket for nye svar.