Hjælp til hjemkøb af kikkert fra USA.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til hjemkøb af kikkert fra USA.

• Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af bobo. This post has been viewed 1063 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

jan.w.rasmussen
      • Planet

Hej Derude

Jeg er meget ny inden for denne hobby og har bruge for nogle gode råd

Sagen er den at jeg tænker på at hjemkøbe en kikkert fra USA.

En af mine kammerater skal flytte tilbage til Danmark, han befinder sig i Kansas City

Han kan medbringe en kikkert uden told og moms, og fragt,

Spørgsmålet er HVILKEN kikkert skal jeg købe??

Jeg vil i første omgang kikke på planeter

Jeg har 2 forskellige foreslag inde i mit hoved,

EKS. 1:

Pris ca. 1000 us. dollars, komplet

Her tænker jeg på en så god kikkert som muligt med go-to.

EKS. 2:

Pris ca. 2000 us. dollars, komplet

Her tænker jeg på en montering, også go-to, der er “fremtids sikret” (hvis jeg bliver helt bidt af hobbyen)

og self. en så god kikkert som pengene rækker til

Jeg har kikket på denne hjemmeside.

Og har kikket på Følgende

EKS 1. denne kikkert 1000us dollars

Eks 2. Denne kikkert 2000 us dollars

Jeg har samlignet priserne med dem fra Lyra, det ser ud til at det er ca. 1/2pris? i USA

er det virkeligt rigtigt??

Jeg håber virkelig i vil bringe nogle gode råd og nogle gode link.

Jan

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Jan

Ja, priserne er ca. dobbelt op her i europa.
        Det skyldes, at de store amerikanske producenter eksporterer til en højere pris end hvad de sælger til på hjemmemarkedet.
        Dertil skal du lægge fragt + told af varen incl. fragten + moms af både vare, fragt og told.
        Dertil er der nok også et par forhandlerled, der skal tjene lidt penge, så det løber hurtigt op!

Begge teleskoper er gode, men specielt Celestron’en er god, da mountet er af væsentlig bedre kvalitet og kraftigere.

Du er med på, at begge teleskoper vejer lige knap 40 kg i deres transportkasse, ik ?? Wink
        Jeg håber din kammerat er stærk LOL

Lars Malmgren2009-08-12 17:48:18

k_holst
        Deltager
          • Nova

Der er desværre ikke rigtig nogen i DK der kender Cgem endnu, så det er lidt svært at give nogen anbefalinger. Den skulle kunne bære ca. samme vægt som SkyWatcher EQ6, men er en lidt mere moderne udgave. Software/håndkontrol skulle være helt i top.

SkyWatcher EQ5 kan varmt anbefales. Bærer dog lidt mindre vægt end Cgem/EQ6.

Ved import fra USA skal du lige overveje hvordan du vil gøre med en evt. garantirep. Jeg har hørt historier om folk der måtte betale told og moms en gang til når deres astroudstyr kom tilbage fra rep.

Når jeg har handlet i USA har jeg vurderet at der er sparet så meget så hvis skidtet går i stykker kan det smides ud!

stefan.oellegaard
            • Planet

Kan man det? Altså “bare” slæbe udstyr gennem tolden? Der er vel en værdigrænse for ting man må tage med ind i landet uden at betale for det – eller hur? I så fald, er der en chance for, at din kammerat bliver snuppet i tolden.

jan.w.rasmussen
              • Planet

Hej

Takker for indput.

Min kammerat har boet i USA, i nogle år, og skal flytte til Danmark,

Han har en 20″ Container til alt hans flyttegods

Der skal ikke betales moms og told af flyttegods,

stefan.oellegaard
                • Planet

Nå det er som flyttegods i en container. You lucky bastard Tongue

outlook
                Deltager
                  • Super Nova
                  Hej Jan

Ka’ han ik’ lige nå at komme lidt ekstra i den container? Jeg vil oz ha’ noget med. Wink

PS. Jeg mener dét!

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

soeren.vod
                    • Planet

Hvsi du vil have en Skywatcher SCT skal du måske være lidt hurtig:
                    http://www.astronomics.com/main/product.asp/catalog_name/Astronomics/category_name/G1AS26AN4EF79MUCNL5JBH3HH1/product_id/SW8OTA
                    Astroniomics har købt “et restparti”. Det lugter lidt af at den ændres eller udgår. Til gengæld har de en 8″ OTA til 555dollaser

Søren Vod2009-08-15 09:01:03

bobo
                      • Giant

Husk okularer, når du nu har muligheden. Televue koster jo kun det halve der ovre. http://www.optcorp.com/product.aspx?pid=30-718-68-1197-11576

mortenb
                      Deltager
                        • Super Giant

Hvem der bare havde en “container” til rådighed .. Tongue der kunne fyldes til USA priser ..

Hug

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Vær forsigtig. Flyttegods skal fortoldes, og toldere er ikke dummere end mennesker, de kan finde på at forlange dokumentation hvis de tror noget er nyindkøbt. Jesper2009-08-15 13:05:07

jan.w.rasmussen
                            • Planet

Hej Derude

Desværre kan jeg ikke få noget med til jer andre, sorry

jan.w.rasmussen
                              • Planet

Søren Vod

Den Sky-Watcher, du henviser til, er det den samme som jeg linker til, blot uden montering???

jan.w.rasmussen
                                • Planet

Bobo

Hvis jeg køber en af de kikkerter jeg linker til, hvilken størrelse okular,

ville være bedst at købe?

bobo
                                  • Giant

Hov. Har ikke lige været på forum, sorry. Det med okularer er jeg slet ikke den rigtige at spørge(endnu). Der skal du ha fat i de “gamle” Smile Men alt mellem 9-15mm kommer du nok ikke galt afsted med. Husk nu at han IKKE skal sende teleskopet afsted i ny, ubrudt org emballage. Og er der en alu kuffert med, så lad den lige få en tur af grovfilen. Få ham til at sætte fedtede fingre overalt osv. Kvitteringen er nok oss bedst at sende med posten, eller til den pris, brænd den Wink

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til hjemkøb af kikkert fra USA.' er lukket for nye svar.