Hjælp til foto af solen

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Hjælp til foto af solen

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af apollo. This post has been viewed 665 times13. This post has been viewed 665 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

apollo.13
    Deltager
      • Main Sequence

Hej,

Efter at jeg købte mit solfilter sidste år, må jeg sige at jeg har fået udvidet mit brug af mit telescope temmelig kraftigt. Samtidig har jeg i ro og mag i dagtimerne, hvor temperaturen og lys, givet mig ro til at kunne lære sit telescope bedre og kende.

Men nu vil jeg gerne udfordre fotosiden meget mere.

Hvordan får jeg flere detalje frem når jeg tager billeder af solen? Jeg kan se Mogens her på forummet, tager nogle meget flotte og detaljerede billeder af solen. Det er ikke lykkes for mig og komme så langt.

Jeg har kun forsøgt mig med et Sony Alpha kamera og min mobil til og tage billeder med. Måske det er her det halter!

Jeg har et Q-cam 5-mono som jeg ikke har prøvet mod solen endnu, da jeg har bøvlet med betjeningen af mit Q-cam og teknikken driller på Windows 10 (software anbefalinger modtages gerne)

Jeg bruger af udstyr: Meade LX 200 ACF, solfilter og 2x barlow.

Håber på et par gode indput.

Vh. Morten

Vh. Morten

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Nu må jeg gætte mig til hvad du mener. Du har sikkert et hvidt lys filter til Solen i naturligt lys. Men Mogens tager billeder i H-alpha, hvilket er en af brintens spektrallinier og får derfor anderledes billeder. H-alpha udstyr er dyrt, hvis det er det du sigter efter.

Du har sikkert et solfilter, der dækker hele objektivet til naturligt lys og med dette kan du også få detaljerede billeder som her taget af mig med en C8 og TIS mono kamera:

Men hvis det er H-alpha filtre du tænker på, så skal der noget helt andet udstyr til.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

apollo.13
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Leif tak for dit svar.

De billeder jeg har taget af solen kommer ikke i nærheden af de detaljer som i dit eksempel.

Jeg vil gerne kunne lave et foto som du selv viser, i dit svar og hvis mulig også mulighed visuelle observation.

Jeg bruger Thousand Oaks solfilter, og har et Q-cam 5 mono kamera, som jeg ikke kan få til at fungere i Windows 10, men det er en anden sag (Har prøvet og åbne en gammel tråd tilbage fra 2015 i håb om hjælp)

Men indtil jeg får Q-cam5 til at virke, er der så andet jeg kan gøre nu og her?

Vh. Morten

Vh. Morten

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Med Thousand Oaks filtre er det svært at få sådanne detaljer. Du skal købe Baaders astrofolie filter til foto (det giver mere lys) med tæthed ND=3.8 på din SCT. Og så evt. bruge en 2x barlow og et filter på kameraet for at tæmme seeingen, der er vores værste modstander ved større åbninger. Det kan være Baader Solar Continuum sammen med et UV/IR filter eller også Baader Long Pass 635nm. Om morgenen er seeingen til at tale med med mindre andre forhold gør sig gældende.

Jo tydeligere du ser detaljer på skærmen, jo bedre bliver det endelige billede ligesom med Månen og planeterne. Når du har optaget din video skal den behandles i fx AutoStakkert og Registax og endelig have den sidste finish i noget fotoredigering og gemmes.

Du kan også bruge det visuelt med pol filtre eller gråfilter ved okularet for at dæmpe lyset. For bedst mulig kontrast kan du bruge Continuum filter fra Baader, men så skal man leve med en grøn sol. Du kan ikke se granulationen så tydeligt som på billedet visuelt, men det kan du rent faktisk ved computerskærmen i god seeing. Det er overvældende og overgår langt detaljegraden ved okularet.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

apollo.13
            Deltager
              • Main Sequence

Tak for et grundig svar.

Jeg kan høre at min første investering er nye filtre, lidt træls når jeg købte et Thousand Oaks filter sidste år i den tro at dette kunne bruges.

Men det kan jeg så glæde mig over fortsat og kunne bruge til visuel observationer.

Du får tak for dine svar.

Vh. Morten

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Hjælp til foto af solen' er lukket for nye svar.