Hjælp til første teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til første teleskop

• Dette emne har 19 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jakob. This post has been viewed 1822 timesandersen. This post has been viewed 1822 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

finnr
    Deltager
      • Main Sequence

God fornøjelse med dob’en! Og respekt
      for din beslutning om at finde objekterne selv frem for at blot at indtaste et
      katalognummer og overlade resten til computeren og servomotorerne. Der er ingen tvivl
      om, at man lærer mere himmelgeografi (det hedder vel coelografi?) på denne måde. Men det tager selvfølgelig så også meget længere tid at finde objekterne. Men som den Pavelige astronom Guy
      Consolgmagno siger i ”Turn left at Orion”: Man kan altid købe en fisk hos
      fiskehandleren, men det er altså ikke en fisketur!

Det skal for god ordens skyld bemærkes,
      at man faktisk kan få dobsonians med GoTo-automatik (fx Skywatcher synscan). Og
      hvis man synes, at sådan en dob er lidt af et stort skrummel, findes der mere
      eller mindre sammenklappelige versioner, hvor tubus er delvist erstattet af et
      pindeskelet, der kan skilles ad eller skydes sammen (fx Meade Lightbridge eller
      Skywatcher Flextube).

Der er selvfølgelig nogle ulemper ved en
      klassisk dobsonian: Da der normalt ikke er motorer, der flytter tubus for at følge
      himlen, skal man selv skubbe tubus lidt hele tiden. Det kræver bogstaveligt
      talt Fingerspiztgefühl, men man lærer det hurtigt. Det gør det imidlertid
      sværere at vise ting for familiemedlemmer etc., uerfarne folk mister meget nemt
      objekterne. Og så er dobsonians selvfølgelig af same grund uegnede til
      astrofoto, men det er normalt heller ikke lige det, man starter med.

Okularer: Det er en fordel at have
      mulighed for forstørrelse helt fra 20-30 X over 60, 120 og 200 X. Større
      forstørrelser kan man dårligt håndtere uden motortracking, og det er også sjældent,
      at luften er rolig nok til mere end 200 X. En ”Barlow-linse”, der halverer brændvidden (og
      fordobler forstørrelsen) på okularerne kan være en billig udvidelse af
      okular-bestanden. De er dog lidt bøvlede ved større forstørrelser, hvor
      himmellegemerne kan nå at drive ud af synsfeltet på de få sekunder, det tager at sætte barlow’en ind. De okularer, der følger med et nyt teleskop,
      er ikke de allerbedste. Men det kræver faktisk lidt erfaring at værdsætte de
      rigtig dyre okularer, så de medfølgende kan godt bruges til at starte med.

– Og så lige min personlige kæphest inden
      for gode begynder-råd: sørg for, at der er en ”rødpunktsøger” på teleskopet.
      Det er meget bedre end de ofte ret usle ”søgekikkerter”. Hvis der ikke følger
      én med, kan de fås i løs vægt for få hundrede kr.

FinnR

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Finn giver mange gode råd her, som jeg kan tilslutte mig.

Der er dog meget delte meninger omkring søgere, så man skal næsten prøve både optiske søgekikkerter og rødpunktsøgere. Mange taler godt om rødpunktsøgere, så jeg købte én og opdagede, at jeg hader dem… Efter min mening, er de nærmest værdiløse i lysforurenede omgivelser, fordi der så er alt for få stjerner at sigte efter.

Thomas, Bornholm

jakob.andersen
        Deltager
          • Super Giant

Vi er lige kommet hjem fra sommerferie i Sternenvelt Vogelsberg. Bland de visuelle observatører der, hersker de store dobsons fra 16″ og opefter. De fleste af dem sværger til Telrads. De siger det er en finder, ikke en søger, fordi man finder tingene med den uden at skulle søge ;).
          En ting en af dem gjorde mig opmærksom på er meget vigtigt ved en manuelt styret dobson, er at den er let at flytte præcist. De har en 16″ i foreningen dernede, som er lidt træg. Så det kan være svært at ramme objektet helt præcist med den. Den skal glide let, men ikke så let at mindre vindstød flytter den. Dette finder man kun ud af ved at få den i fingrene og prøve det.
          Jeg er ikke helt klar over, om der er nogle foreninger ovre ved Esbjerg, men ellers skal du være velkommen til at henvende dig til AAF (http://aaf.dk/). Foreningen holder formelt til i Kolding, men har medlemmer fra den tyske grænse til Frederikshavn samt på Fyn.

cnovrup
            • Asteroid

Tak for alle guldkornene 🙂

Jeg har godt lagt mærke til de sammenklappelige dobsons, tror bare at det er lidt for omstændigt til mig.

Mht okularer ser jeg nok lige teleskopet an, inden jeg investerer i nogle nye, så ved jeg nok bedre, hvilken retning jeg vil i. Så I skal nok forberede jer på at jeg kommer og spørger om et par uger igen ;). Søgeren på teleskopet ser jeg nok også lige an, inden jeg kigger på en rødpunktssøger eller andet. Efter Thomas’ eksempel, er det nok smartest at gøre nogle personlige erfaringer først, det er jo det man bliver allerklogest af 🙂

Tusind tak for alle de fine råd 🙂

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Det er blevet nævnt tidligere i tråden, at dobsons ikke tager særligt meget plads til opbevaring, nok mindre end et teleskop på en trefod. Prøv at se her:
              https://stargazerslounge.com/uploads/monthly_11_2010/post-17776-133877498425.jpg

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Hjælp til første teleskop' er lukket for nye svar.