Hjælp til første teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hjælp til første teleskop

• Dette emne har 19 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af jakob. This post has been viewed 1821 timesandersen. This post has been viewed 1821 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

cnovrup
      • Asteroid

Hej allesammen! I har nok hørt denne problemstilling 100 gange før, men jeg tænker ikke at det skader, at jeg spørger 🙂

Jeg har gennem de seneste to år interesseret mig mere og mere for astronomi, og observeret himlen med kikkert utallige gange, og nu har jeg besluttet mig for at købe et teleskop.

Jeg har primært kigget efter reflektor-teleskoper, da der er mest åbning for pengene, og størrelsen i forhold til åbningen. Jeg har også tænkt på en dobson, men jeg synes at den ser ud til at fylde ret meget, og jeg tror ikke jeg har plads til den – som vi alle jo ved er det ikke hver dag man kan komme ud og kigge!

Alt det med GoTo og motor har jeg bevidst fravalgt, for at kunne bruge flere penge på selve teleskopet, og for at lære at navigere mellem stjernerne.

Jeg har tænkt særlig meget på denne:

http://www.teleskop-expert.dk/skywatcher-explorer-150p/23048

Jeg er åben for forslag, mht. budget så ikke mere end den der er linket til, helst. Jeg er også mest interesseret i “pakkeløsninger”, altså teleskop + stativ + okular mm.

Mange tak for hjælpen 🙂

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Teleskopet, der er linket til er uden montering, den kommer altså oveni prisen.

Skal det være billigt, så kommer man ikke udenom en dobsonian. Så enkelt er det.

Jeg vil anbefale den her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2493_Skywatcher-Skyliner-150P—Parabol-Dobson-150-1200mm.html

Den er indenfor samme budget, men er en dobsonian, så den er jo inklusive montering. Den fylder ikke mere, end et teleskop på almindeligt stativ og montering, snarere mindre. Jeg har samme teleskop, men på en EQ-6 montering. Optikken er rigtig god og man kan se en fantastisk masse med den. Den er let at kollimere og holder justeringen godt.

Der medfølger okularer af middelmådig kvalitet, men man kan da starte med dem. Jeg vil anbefale, at du opgraderer til nogle gode plösslokularer.

Når man skal bruge en dobson, så må man ikke glemme at skaffe sig gode stjernekort. Man kan starte med at downloade nogle gratis fra nettet, men glem ikke omkostningerne til at få dem printet, der kan være ikke ubetydelige. Det kan vi gå mere i detaljer om senere.

Thomas, Bornholm

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Du kan endog få en 8″ for omkring dit budget: 8″

Du skal ikke være bange for at købe i udlandet, jeg har selv købt hos FLO for nyligt og tidligere i Tyskland.

Overvej også at kontakte en lokalforening, der kan være mulighed for at låne et teleskop og derved træffe det “rigtige” valg.

Tænk også på brugt her på forum kommer der ofte ting til salg

Hilsen Claus

cnovrup
            • Asteroid

Det teleskop jeg linkede til, kan man vælge det stativ man ønsker med, og den pris (3690,-) var også den jeg gik ud fra.

Hvordan er det at kigge ind i den? Det er vel svært at indstille højden til en behagelig position, hvis den har en lav hældning? Grunden til at jeg spørger er at jeg for 2 mdr siden brækkede ryggen og min ene fod, så jeg sidder i kørestol det næste stykke tid, plus, jeg er ikke så fleksibel til at bukke mig… Der tænker jeg at det er nemmere hvis det stod på et stativ, men jeg ved det ikke.

Hvordan er det at transportere sådan en? Er den nem at flytte rundt på?

Jeg er skam heller ikke bange for at købe i udlandet, synes bare at fragten er dyr – eller er det bare mig der er nærig 😉

Mht. lokale klubber i mit område, synes jeg at det er svært at støve op…

Mange tak for jeres hjælp 🙂

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Kørestol og brækket ryg? Uha, uha! Det var meget vigtige oplysninger, i forhold til et teleskopvalg. Jeg ved, man kan sidde ned og observere med dobsonian’en og også med en almindelig newton på stativ, men kun hvis stativet forkortes. De fleste stativer de sælges med, er nemlig for høje. Det er åndssvagt, men firmaerne gør det for at spare penge, da de så kun skal fremstille én type stativ. Vixen, som de fleste kinesiske teleskoper ret beset er kopier af, fremstillede flere typer stativer, også korte til newtons, men det har kineserne altså valgt at spare væk.

Hvordan ser fremtiden ud, med hensyn til at komme ud af kørestolen og igen kunne løfte tunge ting? Sådan et teleskop skal jo bæres ud og ind og sættes op og pakkes ned. Ganske vist kan det skilles ad i dele, men de vejer jo alligevel lidt.

Måske skulle du starte med sådan en her:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1889_Orion-StarBlast-4-5-Astro-Teleskop—Reisedobson-mit-parabolischem-Hauptspiegel.html

Den kan stå på en plade, der ligger over armlænene på rullestolen. Senere kan den stå på et bord. Den vil måske være et godt første teleskop, når du på den måde er handicappet et stykke tid.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-08-06 20:45:55

cnovrup
                • Asteroid

Mht. fremtiden, er det planen at jeg kan gå normalt (evt med støtte af en slags) om en måneds tid. Det med at løfte tunge ting er ikke et problem, det har jeg forældre til 😉 (jeg bor stadig hjemme).

Det med at købe den du linkede til, skal jeg nok overveje… Hvis jeg også skal købe et større teleskop senere, er der jo ikke så mange penge til overs, og jeg havde også tænkt at hvis jeg købte et superfedt teleskop, ville det motivere mig til at komme på benene noget hurtigere 🙂

Og jeg er jo ikke bundet til kørestolen i “lang tid” endnu hvis alt går vel, håber jeg 🙂cnovrup2016-08-06 21:03:22

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Man skal passe uhyre meget på den fidus med at købe et superfedt teleskop som sit første. Det kan nemlig meget let ende som en “hvid elefant”, som man ikke får brugt, fordi det er stort og tungt og kræver en større indsats at få ud, end man egentlig havde forestillet sig. Start med et lille teleskop og se tingene an. Selv et lille teleskop (af god kvalitet) viser langt mere, end man skulle tro og det er lettere at øve sig med et lille teleskop, end med et stort.

Ang. det med pengene, så tag det med ro. Universet er der også i morgen. Er du ung, så har du tiden for dig og kan lære at bruge det lille teleskop, så du er 100% klar, når du får sparet op til et større og kraftigere. Jeg selv startede med en 10×50 prismekikkert, det var alt jeg havde, i de første par år. Jeg lærte stjernebillederne at kende, fandt nogle klare Messier-objekter, lærte navnene på månehavene og de største kratere, som prismekikkerten kunne vise, Jupiters måner, osv. Da jeg så endelig fik en 60mm refraktor, ja så kunne jeg med det samme bruge den effektivt, fordi jeg kunne finde rundt deroppe. Tiden med prismekikkerten var sandelig ikke spildt. Senere har jeg fået større teleskoper og scenariet gentog sig, så tiden med 60mm’eren var heller ikke spildt. Og selvom jeg i dag har en 12″, så bruger jeg stadig 60mm – 80mm refraktorer hyppigt, fordi de er lette at bruge, når man ikke lige gider slæbe noget større ud.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-08-06 21:32:31

bengt
                    • Main Sequence

Håller med Thomas .

Köpa sig för stora teleskop är inte alltid så lyckat . Har man inga problem bära tyngre teleskop är en 6″ f8 eller en 8″ f6 bra köp .

Ja har sista tiden skaffat en lång rad skywatcher teleskop teleskop 4,5″ 5″ 6″ 8″ även ett litet maksutov på 90mm

Har sedan innan även ett Orion 12″ och snart förmodligen även ett gso 10″

Skulle jag råda någon nybörjare köpa något mobilt och lättanvänt av dessa så är detta en bra början. Kanske den jag använt mest .

Heritage 130

Visserligen är inte fokuseraren fantastisk men funkar bättre än förväntat . Bilden i dessa är väldigt bra framförallt med ett litet bättre okular .

Teleskopet är väldigt smidigt och lätt ta med sig ut och svalnar av fort .Man vinner mycket på att skärmar av den med tex ett papprör.

Frakten från teleskop service är faktist billigare från Tyskland till Sverige där jag bor än inom landet och smidig med leverans direkt till dörren.

Man får se till så man har en stabil pall eller stol som den står på om man köper dessa bords Newton .

Köper man sen till ex denna utmärkta Sky atlas så är man redo dra igång .

Sky Atlas

Bengt

Lycka till

Bengt2016-08-06 22:59:37

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Fortæl hvilket område du bor i og jeg vil prøve at hjælpe med en lokalforening, det kan jo også være at der er en person der kan hjælpe dig i starten?

cnovrup
                        • Asteroid

Jeg kan godt se hvad du mener. Jeg føler bare, at tiden er inde for mig at få mig et ordenligt teleskop, som jeg kan få glæde af i lang tid fremover, og jeg har sparet op i knapt et år til det. Jeg har det sidste års tid været ude med kikkert (10×42) når vejret var til det, og forsøgt at identificere planeter, stjerner stjernebilleder osv. Inden det havde jeg også en lille/billig refraktor, som dog gik i stykker efter noget tid. Jeg ved ikke hvor god jeg er til at bruge et teleskop på nattehimlen, men jeg er meget opsat på at “lære videre”.

Med min situation kommer jeg ikke til at tjene penge det næste lange stykke tid, så jeg er også bange for at komme til at ærge mig over at jeg ikke købte et bedre teleskop da jeg havde råd til det.

Jeg håber at du forstår hvad jeg mener. Det er lidt en ny verden for mig, og jeg ved ikke hvor jeg skal startecnovrup2016-08-06 23:09:41

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

ang. transport, så bestilte jeg et 23kg tung pakke (teleskop) i Tyskland en tirsdag formiddag. Det blev leveret Torsdag eftermiddag for 10€

cnovrup
                            • Asteroid

Jeg bor i Esbjerg-områdetcnovrup2016-08-06 23:04:39

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

Der kommer jeg lidt til kort, der var engang en MEGET aktiv forening i Esbjerg, men jeg kan ikke lige….Hjælp en af jer andre?

Fandt dog lige en gammel tråd, hvor der også var en fra Esbjergområdet der søgte hjælp Link

finnr
                              Deltager
                                • Main Sequence

Som bemærket ovenfor fylder og vejer teleskoper i
                                Dobson-montering mindre end de samme teleskoper på trebenede stativer, og meget
                                mindre end teleskoper i en ækvatorial-montering (”GEM”) med arme og kontravægte
                                på et trebenet stativ.

Det er bedst at sidde, når man
                                observerer – med en dobsonian af moderat størrelse kan man klare sig med
                                en skammel eller en almindelig lav stol, man må så bøje sig fremover, når man skal se
                                objekter lavt på himlen. Til andre monteringstyper
                                kræves der mere fleksibilitet i højden. Mange bruger en særlig astro-stol,
                                hvor man kan flytte sædet op og ned på en slags trappestige.

Det er et godt spørgsmål, hvad der
                                fungerer bedst for kørestolsbrugere. Er der nogen, der har erfaringer med
                                dette? I hvilken højde sidder fx okularet på en 8” dobsonian, når man
                                observerer et objekt 30 gr. over horisonten? Og hvordan vil det være at skubbe
                                tubus for at følge himmellegemerne, mens man observerer? – Et teleskop i
                                GEM-montering på et trebenet stativ skal indstilles (alignes) hver gang man
                                skal observere, og det er muligvis ikke så nemt fra en kørestol.

FinnR

cnovrup
                                  • Asteroid

Tak for alle jeres input :). Det ender nok med at jeg køber en dobson, efter jeres anbefalinger. Det med kørestol er kun midlertidigt, så jeg kommer nok til at udnytte den fuldt inden længe

Mange tak for hjælpen 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Hjælp til første teleskop' er lukket for nye svar.