› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hjælp til bedre/større kikkert
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af jakob. This post has been viewed 735 timesandersen. This post has been viewed 735 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. juli 2016 kl. 12:36 #148436
mitsu1800Deltager- Asteroid
Hej
jeg er lidt ny i det her game, jeg har en explorer 130 hvor jeg har købt et par nye okularer til “skywatcher planet okularer” for at få en bedre oplevelse af at kikke på stjerner, men som så meget andet kan man godt blive lidt “fanget” af det og vil gerne have noget bedre/størrer hvad kan i anbefale “med eller uden goto” jeg syntes ikke have problemer med at finde det jeg gerne vil se på himmelen, men jeg kunne godt tænke mig at jeg også kunne tage nogle billeder af stjerner … budget op til 8000-10000kr
Mvh Carsten
5. juli 2016 kl. 19:20 #148441
RudiDeltager- Neutron star
Foto – har du en eq3 eller eq5 med gode motore? Hvis ikke, så ville jeg starte der.
/Rudi B. Rasmussen
5. juli 2016 kl. 20:04 #148443
Nej jeg har ikke motor på den kikkert jeg har nu og det er det om jeg skal til at bruge penge på den jeg har eller sælge den som der er og købe en ny bedre med evt motor
5. juli 2016 kl. 22:03 #148446
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Det kan godt være, du ender med at skifte det hele ud, men som Rudi siger start med monteringen. Du kan gøre som så mange andre begyndere og købe en Skywatcher EQ5. Men du kunne også sætte dig på lur som et rovdyr på jagt, og vente på at nogen sætter en brugt E6 til salg. Det plejer at ske med jævne mellemrum, og så er det bare at slå til. Den kan bære noget mere vægt end en EQ5, og vil give dig større muligheder fremadrettet mht. hvilket teleskop, du kan sætte på.
Det behøver ikke absolut være en EQ6. Der findes også andre i samme vægtklasse, som vil virke fint, men ideen er at købe noget brugt, når nu nyprisen for sådan en ligger over dit budget.
6. juli 2016 kl. 07:24 #148449
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Carsten
Jeg kan kun anbefale en GOTO montering, den vil give dig mulighed for hurtigt og relativt enkelt at finde det som du ønsker at observerer, hvilket er vigtigt i et klima som vores. Utrolig træls at bruge lang tid på at finde det rigtige objekt, og så kommer skyerne 🙁
Som der skrives findes der mange gode GOTO monteringer EQ-5 er en fantastisk start EQ-6 er bedre. Var det mig der stod og skulle købe nyt ville jeg gå efter en Celestron Advanced VX montering eller en af de mange afarter af EQ-6.6. juli 2016 kl. 08:11 #148450
Tak for de hurtige svar , det giver stof til eftertanke …jeg er blevet lidt hooked på denne advanced VX mount jeg har fundet den på nettet https://www.firstlightoptics.com/celestron-mounts/celestron-advanced-vx-mount.html er det en rimelig pris og er der nogle der har gode eller dårlige erfaring ved at handle der … Det spejlteleskop jeg har nu passer vel også på den
6. juli 2016 kl. 08:17 #148451
henrik.schneiderDeltager- Nova
Mitsu1800 wrote: jeg er blevet lidt hooked på denne advanced VX mount jeg har fundet den på nettet https://www.firstlightoptics.com/celestron-mounts/celestron-advanced-vx-mount.html er det en rimelig pris og er der nogle der har gode eller dårlige erfaring ved at handle der
Den får også i dk. http://www.lyra.dk/monteringer-og-stativer/computerstyrede/advanced-vx-mount.html
£er tilgengæld billigt iøjeblikket så prisen hos firstlightoptics virker jo utrolig fornuftig syndes jeg.og ja de passer næsten altid sammen, og gør de ikke skal der ikke meget til før de gør
henrik.schneider 2016-07-06 08:20:53 6. juli 2016 kl. 09:09 #148452
super … konen siger altid at jeg er svær at finde gave til, så nu kan hun få den at tygge på … jeg har regnet kursen til at den kommer ned i ca 6500kr + evt fragt så jeg burde kunne sparer et par tusinde
6. juli 2016 kl. 10:47 #148453
henrikDeltager- Nova
Hej Mitsu
AdvancedVX er en rigtig fed montering i både pris- og vægtklassen
Når de er billige i UK lige nu er det jo den lave £-kurs, som vi hos Lyra også kan drage nytte af.
LIGE NU kan vi dermed give 15% rabat svarende til £-kurs faldet! Bare spørg
Kurserne kan jo hurtigt gå op igen. Men hvis ikke, skal englænderne jo betale mere for deres varer næste gang de skal købe ind i udlandet, så det er et “så længe lager haves” tilbud
Mvh Henrik
TEL 26153133
Henrik 2016-07-06 22:32:52 6. juli 2016 kl. 12:31 #148456
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Med en bæreevne på 10-14 kg (i følge Lyra) må den vel siges at ligge mellem Skywatcher EQ5 og en EQ6, måske som en HEQ5. En EQ6 er opgivet til at kunne bære op til 20kg.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hjælp til bedre/større kikkert' er lukket for nye svar.